شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه زید برادر امام رضا(ع) اهل تندروی و خودسری بود و خانه هایی از بنی عباس را به آتش کشیده بود، گفت: متاسفانه افرادی هستند که گویا به جای ولایت پذیری؛ ولایت بر فقیه و امام معصوم(ع) دارند و یک قدم جلوتر از ائمه(ع) حرکت می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیه 61 سوره نور بر لزوم توجه به صله رحم تاکید کرد و اظهار داشت: در روایات اشاره شده که جایگاه خاصی در بهشت وجود دارد که فقط رهبر و پیشوای عادل، اهتمام دهندگان به صله رحم و انسان عیال وار صبور می توانند حضور یابند.

وی با بیان اینکه از نظر شرعی صله رحم منحصر به فامیل های نسبی است، تصریح کرد: البته انسان باید با اقوام خود و همسر ارتباط داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه صله رحم فقط رفت و آمد خانوادگی نیست، ابراز داشت: صله به معنای رابطه داشتن است؛ این رابطه فقط به معنای میهمانی نیست بلکه این ارتباط می تواند از طریق تلفن و پیامک نیز صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه آیات و روایات ارتباط داشتن با برخی از ارحام را منع کرده اند، اظهار داشت: حضرت ابراهیم(ع) از عموی خود برائت جویید چرا که مشرک بود؛ با کسی که اهل فسق باشد حتما نباید این رابطه ادامه پیدا کند.

وی افزود: در آیه 22 سوره مجادله بحث قطع ارتباط با ارحامی که مشرک و منکر دین هستند، مطرح شده است.   

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ارتباط داشتن با افرادی که اهل فساد، شراب و فسق هستند و احتمال فساد و گناه دارد، منع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) برادر خود «زید» را طرد کردند، ابراز داشت: زید تندروی و خودسری می کرد و خانه هایی از بنی عباس را به آتش کشیده بود که امام رضا(ع) به وی گفتند «تو تا زمانی که خدا را اطاعت کنی برادر من هستی».

وی تصریح کرد: متاسفانه افرادی هستند که گویا به جای ولایت پذیری؛ ولایت بر فقیه و امام معصوم(ع) دارند و یک قدم جلوتر از ائمه(ع) حرکت می کنند در حالی که قرآن می گوید پشت سر حرکت کنید و توجه نمی کنند آیا کارهای آنها مورد رضایت دین و نظام است یا خیر!

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: همچنین حضرت نوح(ع) از فرزند و حضرت ابراهیم(ع) از عموی خود ابراز برائت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: دین اجازه ارتباط با بستگان و نزدیکانی که اهل انحراف باشند را نداده است.

*ابراز تاسف از بی توجهی به صله رحم در میان متدینین

وی با ابراز تاسف از اینکه گاهی در میان متدینین صله رحم وجود ندارد، ابراز داشت: افراد گاهی فقط در مراسم های ختم یکدیگر را مشاهده می کنند که این مسئله سبب بی برکتی در زندگی آنها می شود.

این استاد حوزه علمیه افزود: خدعه کردن گناه بزرگی است اما اگر این کار از سوی خویشان و بستگان صورت گیرد، با شدت برخورد بیشتری از سوی خداوند همراه خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به بیان نکات دیگری از آیه 61 سوره نور پرداخت و گفت: قرآن در ادامه این آیه می فرماید «چون به خانه ای داخل شوید بر یکدیگر سلام کنید. این تحیتی است مبارک و پاکیزه از جانب خدا؛ خدا آیات را برای شما این چنین بیان می کند، باشد که تعقل کنید».

*تاکید اسلام بر آداب معاشرت

وی با بیان اینکه اسلام بر لزوم آداب معاشرت میان افراد تاکید کرده است، ابراز داشت:  مفسرین می گویند هنگامی که انسان وارد منزل می شود اگر کسی حضور داشت که باید سلام کند اما اگر فردی نیز حضور نداشت مستحبا بگوید «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین».

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه سلام برای همه توصیه شده است، افزود: در روایات اشاره شده کوچک به بزرگ، سواره بر پیاده و کسی که به داخل خانه وارد می شود سلام کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر اینکه اسلام بر ترویج فرهنگ سلام تاکید دارد، افزود: پیامبر اکرم(ص) در سلام کردن حتی به کودکان از دیگران سبقت می گرفتند.

وی با اشاره به اینکه سلام از نام های خداوند می باشد و تحیّت خداست، ابراز داشت: خدا به ابراهیم، موسی و حضرت هارون سلام داده است؛رسول خدا هنگامی که از معراج بازمیگشتند به خدیجه(س) فرمودند خداوند چندبار به تو سلام رسانده و مباهات کرده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهشتیان در بهشت به یکدیگر سلام می دهند، تصریح کرد: همچنین فرشتگان در هنگام مرگ به مومن سلام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه به کلمه سلام 46 مرتبه در قرآن اشاره شده است، ابراز داشت: همچنین بیش از 300 حدیث در روایات درباره سلام مطرح شده است.

*انتقاد از به کار بردن برخی تعابیر در سلام کردن

وی با اشاره به اینکه سلام کردن با صدای بلند مورد تاکید پیامبر(ص) است، اظهار داشت: برخی فرهنگ سلام را خراب کرده اند و با تعابیر و الفاظ دیگری سلام می کنند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سلام بیان سلامتی است، ابراز داشت: 69 اجر از 70 ثواب سلام به کسی می رسد که زودتر سلام کند؛ در احادیث اشاره شده بخیل ترین آدم ها، کسی است که با سختی سلام می کند؛ همچنین در روایت دیگری نیز نقل شده که اگر کسی قبل از سلام با شما سخن گفت، پاسخ وی را ندهید و در احادیث دیگر آمده که سلام آشکار، کفاره گناه است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین به موارد منع سلام اشاره داشت و افزود: البته در روایات اشاره شده به بت پرست، منحرفین اعتقادی، رباخوار، شارب خمر، قمارباز و فاسق سلام نکنید مگر اینکه مقدمه امر به معروف و نهی از منکر باشد.

وی افزود: البته امیرالمومنین(ع) به خانم های جوان سلام نمی کردند چرا که ممکن است برداشت دیگری شود.

*لزوم عمل به مبانی دینی

این استاد حوزه علمیه در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم عمل به مبانی دینی تاکید کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان هزاران حدیث و آیه مطرح می شود اما مهم عمل کردن به آنها می باشد.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه مومنان نسبت به یکدیگر هفت حق دارند، گفت: مهم ترین حق مومنان این است که انسان هر آنچه برای خود نمی پسندد برای مردم نپسندد و هرآنچه برای خود دوست دارد، برای مومن نیز دوست داشته باشد».

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha