جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام عبدالجواد ابراهیمی فر

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی فر خاطرنشان کرد: عمده بحث ولایت فقیه ریشه کلامی دارد و در امتداد نبوت پیامبر اکرم(ص) است، ولایت فقیه پرتویی از ولایت رسول خدا(ص) و شأنی از ولایت انبیاء است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه حجت الاسلام والمسلمین عبدالجواد ابراهیمی فر، امروز در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه اظهار داشت: مشروعیت به معنای قانونی بودن و حقانیت است و حلال و حرام را مشخص می کند، مشروعیت به معنای درست و مقبول بودن و در حوزه های علمیه به معنای شرعی بودن است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه عده ای ولایت فقیه را درک نمی کنند و دچار شبهات مختلفی می شوند، گفت: مبانی مشروعیت ولایت فقیه دو ریشه اصلی کلامی و فقهی دارد که باید ریشه یابی شده و تبیین شوند.

وی ادامه داد: در علم کلام مسئله ولایت فقیه در امتداد ولایت پیامبر(ص) و امامان(علیهم السلام) مطرح شده که مقتضای تداوم منصب امامت و نبوت است.

این پژوهشگر دینی با بیان این که امامان چون شایسته هستند می توانند حکمرانی کنند، افزود: همه نظام آفرینش صحنه خلافت حجت معصوم و نمایندگان خدا است، باید همواره حجت خدا و معصوم روی زمین باشد و جای استقرار خلیفه الهی، زمین است و ولایت تنها بر عهده یک نفر است و این خلیفه باید حجت خدا و معصوم باشد.

استاد حوزه با بیان اینکه امام چون شایسته است می تواند در همه نظام حکمرانی کند، تأکید کرد: اگر امام و ولی خدا بر زمین نباشد، انسان ها هدایت نخواهند شد، خداوند متعال قرآن و ائمه اطهار(علیهم السلام) را برای هدایت انسان ها فرستاده و اگر این هدایت نباشد، اصل خلقت عبث و بیهوده است، بدون ضامن اجرای احکام نیز هدایت همه ابعاد زندگی انسان ها را فرا نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی فر خاطرنشان کرد: عمده بحث ولایت فقیه ریشه کلامی دارد و  در امتداد نبوت پیامبر اکرم(ص) است، ولایت فقیه پرتویی از ولایت رسول خدا(ص) و شأنی از ولایت انبیاء است.

وی ابراز داشت: امام از جانب خداوند برای هدایت انسان فرستاده شده، خداوند امام را برای اجرای احکام اسلام منصوب کرده و امامت از لطف خداوند سرچشمه می گیرد که نشان دهنده رحمانیت و فیاضیت پروردگار است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) در پایان گفت: امامت جلوه ای از لطف الهی و نشات گرفته از مقام حکمت و لطف خداوند است؛ لذا دیگر هیچ گوشه خالی در جهان آفرینش وجود ندارد و رحمانیت خدا همه جا را پر می کند و انسان برای هدایت به جز خداوند به کس دیگری محتاج نیست.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha