جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عید فطر

حوزه/ مدیر مدرسه امام خمینی (ره) شهرستان هرسین با تشریح راه های حفظ معنویت گفت: محاسبه نفس‌ اساس تهذیب و تصفیه باطن است، آدمی تا محاسبه نفس نکند، عیوب خود را نمی ‌داند.

حجت الاسلام سید عبدالله قدمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه عنوان داشت: فطر به معنای شکافتن، آفریدن و بازگشت به سوی فطرت و سرشت اولیه انسان است.

مدیر مدرسه امام خمینی (ره) شهرستان هرسین تصریح کرد: فطرت انسانی با خدا پرستی و ایمان سرشته شده و هر انسانی بر سرشت خداپرستی زاده می شود، اما گردش روزگار، فطرت انسان را در کارگاه زندگی دنیوی با غبار انواع تمایلات نفسانی و دنیوی می پوشاند و آن را غبار آلود کرده و گوهر فطرت انسانی را در زیر گرد و غبار امیال نفسانی از درخشش تمام باز می دارد.

وی در ادامه افزود: ماه مبارک رمضان فرصتی است که انسان بتواند با تمرین و ریاضت و جلب الطاف خالق هستی بار دیگر غبار از روی فطرت خویش برگرفته و جلای مجددی به گوهر فطرت خویش بدهد و سرشت خویش را تابناک نماید و با دیدن درخشش زیبای فطرت الهی، باز هم به فطرت خویش توجه نموده و به خداپرستی ناب رجعتی دوباره نماید و به فطرت خود باز گردد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: :«کانَ عَلِىُّ ابْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام یُحْیى لَیْلَةَ عَیْدِ الْفِطْرِ بِالصَّلاةِ حَتّى یُصْبِحَ وَ یَبیتُ لَیْلَةَ الْفِطْرِ فِى الْمَسْجِدِ» امام سجاد(ع) شب عید فطر را با نماز به صبح مى‏آورد و در مسجد به شب زنده‏دارى مى‏پرداخت، لذا شب عید فطر بهترین فرصت برای شب زنده داری، تهجد و عبادت است.

این استاد حوزه علمیه با بیان آداب شب و روز عید فطر ابراز داشت: از جمله آداب شب و روز عید فطر، غسل است، وقت غسل شب عید، از اول مغرب تا اذان صبح است، به پاس امداد الهى و یارى رساندن او در پیروزى بر دیو نفس و برخوردارى از نعمت هدایت و سرمایه معنویت، باید ولى نعمت را بزرگ داشت و او را تکبیر گفت، بعد از نماز مغرب و عشا شب عید، پس از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز پس از نماز عید فطر مستحب است.

حجت الاسلام قدمی با تشریح راه های حفظ معنویت عنوان داشت: نکته ‌ای که نباید از آن غافل شویم، محاسبه همیشگی نفس است، محاسبه نفس‌ اساس تهذیب و تصفیه باطن است، آدمی تا محاسبه نفس نکند، عیوب خود را نمی ‌داند و تا عیوب خود را نداند در صدد اصلاح خویش بر نمی آید.

مدیر مدرسه امام خمینی(ره) شهرستان هرسین اظهار داشت: در ماه رمضان، انسان با انجام مراسم شب قدر و یادآوری اعمال گذشته و طلب مغفرت از خداوند‌، به یاد گنا‌هان خود می ‌افتد و اعمال خویش را بازخوانی می‌کند از سوی دیگر درباره سرنوشت آینده خود تجدید نظر می‌نماید اگر انسان بعد از ماه رمضان همان محاسبه را انجام دهد‌ می‌تواند معنویت خود را حفظ کند، انسان با انجام محاسبه نفس در ماه مبارک رمضان‌ می‌تواند وضع خویشتن را تغییر دهد و یکی از مصادیق این تغییر‌، محاسبه همیشگی نفس است.

این استاد حوزه با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) بیان داشت: دوست داشتنی ‌ترین عمل نزد خداوند، عملی است که بنده آن را ادامه دهد هر چند اندک باشد اگر بخواهیم، آثار ماه مبارک رمضان و معنویت آن برای ما حفظ شود بلکه به‌ عنوان یک سرمایه معنوی برای همیشه باقی بماند باید ارتباط خود را با این ماه حفظ کنیم یعنی در طول سال در برخی ایام روزه بگیریم.

وی در پایان آیات قرآن را الگویی برای انسان ها دانست و ابراز داشت: خداوند کریم در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا» این قرآن، به راهی که استوارترین راه‌ ها است، هدایت می‌کند و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام می‌دهند، بشارت می‌دهد که برای آن‌ها پاداش بزرگی است، ماه رمضان‌، ماه نزول قرآن است از این رو در این ماه ارتباط با قرآن بسیار پررنگ است و به خواندن و بالای سرگرفتن آن، توجه خاص شده است اگر بعد از ماه رمضان نیز انسان با قرآن مأنوس باشد می‌تواند همان روحیه و معنویت ماه رمضان را همچنان حفظ کند.

 

            

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha