پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

حوزه/ عضو خبرگان رهبری درباره آیین ترتیل خوانی حرم کریمه اهل بیت(س) گفت: امروزه به برکت قرآن کریم، الگوی ترتیل خوانی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نه تنها در جمع شیعیان، بلکه در مجامع اهل سنت نیز دیده می شود که نشان دهنده غنای این الگوی دینی در عش آل محمد صلی الله علیه و آله است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در آیین شکرگزاری و اختتامیه ویژه برنامه های حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در ماه مبارک رمضان در شبستان  نجمه خاتون (س) گفت: برنامه های قرآنی حرم کریمه اهل بیت(ع) نه تنها الگویی برای سایر مراکز شیعی است، بلکه برخی از اهل تسنن نیز از ما الگو برداری کردند.
وی افزود: امروزه به برکت قرآن کریم، الگوی ترتیل خوانی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در مجامع اهل سنت دیده می شود که نشان دهنده غنای این الگوی دینی در عش آل محمد صلی الله علیه و آله است.
عضو خبرگان رهبری درباره آیین ترتیل خوانی حرم مطهر و انتخاب قاریان آن گفت: چند ماه قبل از ماه مبارک رمضان، اساتید و قاریان این جلسات توسط شورای عالی قرآن کریم که متشکل از اساتید مبرز و برجسته بررسی و انتخاب می شوند.
وی با بیان این که نظارت بر قاریان پیش از ماه مبارک رمضان و حتی در حین قرائت در حرم مطهر توسط اساتید قرآنی انجام می گیرد، گفت: در حین قرائت، اساتید بر قرائت آنها نظارت می کنند و در صورت داشتن کمترین اشتباه، نکات لازم به وسیله گوشی های مخصوص، به قاریان منتقل می شود.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: بعد از مراسم ترتیل خوانی نیز اساتید بر قرائت قاریان نظارت می کنند تا این مراسم در بالاترین سطح ممکن برگزار گردد.
وی با اشاره به تبیین نکات تفسیری قرآنی در آغاز مراسم ترتیل خوانی حرم کریمه اهل بیت(س) گفت: در سال گذشته 300 بحث اخلاقی در باره سبک زندگی مطرح شد و امسال به تبیین باورهای قرآنی پرداخته شد.
استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به کار مطالعاتی و پژوهشی برای تبیین این نکات قرآنی گفت: بر اساس این کارهای پژوهشی از هر جزء از قرآن کریم 50 باور استخراج شد که در مجموع 1500 باور قرآنی مورد بررسی قرار گرفت که در پایان از هر جزء 5 باور برای تبیین در آیین ترتیل خوانی انتخاب شد.
وی با اشاره به انجام یک سال کار پژوهشی برای این باورهای قرآنی گفت: باورهای قرآنی در 7 محور مطالب جمع آوروی و دسته بندی شد. نتایج باور های قرآنی، آیات و روایات مشابه، راهبردهای این باورهای قرآنی در زندگی ما، فرمایشات امام و رهبری و نقطه نظرات دشمان درباره این باورها محورهای به دست آمده از باورهای قرآنی بود.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان این که برای هر 15 دقیقه بیان نکات تفسیری، بیش از  15 ساعت کار مطالعاتی و پژوهشی انجام شده است، گفت: امسال توجه به فرمایشات امام و رهبری به عنوان سکان داران انقلاب اسلامی و دیدباانین که تشخیص می دهند که باید در چه مسیری حرکت نماییم، نقش محوری در کارها داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تحولی که در برنامه های فرهنگی حرم بانوی کرامت، به ویژه در برنامه های قرآنی، به دلیل دغدغه و اهتمام جدی تولیت آستان مقدس به این عرصه است.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha