شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام واعظ موسوی

حوزه/ رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم بر لزوم توسعه و تقویت برنامه های دینی پرمحتوا و جذاب در رسانه ملی تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیان تحلیل و ارزیابی خود از برنامه های صدا و سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در مجموع برنامه های خوبی از رسانه ملی در حوزه رادیو و تلویزیون به روی آنتن رفت اما به نظر بنده برنامه سازان و مسئولان صدا و سیما نباید در ساخت و تولید برنامه های معارفی صرفاً به دنبال چهره های مطرح باشند که البته این چهره ها و شخصیت ها همگی محترم هستند اما در کنار این ها باید از کارشناسان دینی که شاید چندان نام آشنا نباشند اما قطعاً حرف های زیادی برای گفتن دارند ، استفاده کنند.

وی افزود: آنچه مسلم است این که با یک برنامه ریزی و هدفگذاری درست و نیز بهره گیری از همه ظرفیت های ممکن سال به سال شاهد بهبود و توسعه مطلوب برنامه های دینی صدا و سیما خاصه در مناسبت های مذهبی همچون ماه مبارک رمضان ، ایام فاطمیه و نیز محرم و صفر خواهیم بود.

از کارشناسان دینی مسلط به مباحث استفاده شود

این استاد حوزه با بیان این که می بایست در رسانه های جمعی از جمله رسانه ملی به متخصصین و کارشناسان دینی ، بهای بیشتری داده شود، گفت: گاهی متاسفانه دیده می شود که افرادی به عنوان کارشناس به برنامه های رادیو و تلویزیون دعوت می شوند که اطلاعات دینی اندکی دارند و لذا به خاطر عدم تسلط لازم به مباحث، نمی توانند آن طور که باید و شاید پاسخگوی سوالات مطروحه و به خصوص شبهات باشند.

وی در ادامه با بیان این که بی شک نقش رسانه ها در تقویت فضای دینی جامعه بسیار مهم و کلیدی است، افزود: واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است که گاهی احساس می شود وسایل ارتباط جمعی کشور و در راس آن ها رادیو و تلویزیون با داشتن مخاطبان انبوه میلیونی ، چندان خوراک فرهنگی و رسانه ای مناسبی برای اوقات فراغت نسل جوان ندارند به ویژه در ایام مناسبی و موضوعات دینی که باید برای حل این مشکل کاری کرد که هم برنامه ها پرمحتوا و ارزشمند باشد و در عین حال جذاب برای مخاطب انبوه.

لزوم تجدید نظر در تولید برخی برنامه های صدا و سیما

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی همچنین بیان داشت: از سویی گاهی نیز به بهانه های مختلف و از جمله این که نسل جوان پای ماهواره و سایت های مبتذل ننشیند ، شاهد پخش فیلم ها و سریال هایی هستیم که خودش به نوعی عامل ترویج ابتذال در جامعه و ولنگاری فرهنگی است؛ البته برخی سریال ها نیز انصافاً از حیث محتوا خوب است اما باید در تولید و پخش برخی برنامه ها که چندان تناسبی با فرهنگ دینی و حتی ملی ما ندارد، تجدید نظر اساسی صورت گیرد ، چرا که این مساله انتظار به حق متدینین و بسیاری از خانواده های ایرانی است.

شوخی های جنسی در برخی برنامه ها و ضعف نظارت

وی افزود: این توهین به ملت است که گاهی می بینیم به بهانه پرمخاطب شدن برنامه و یا سریالی از مسایل نامناسب و یا شوخی های جنسی و غیره ذلک استفاده می شود و حتی گاهی در برنامه های به اصطلاح کارشناسی از مجری جنس مخالف استفاده می شود که این ها در هیچ جای شرع مقدس دارای مجوز نیست.

وی تاکید کرد: یکی از آثار بسیار شوم و نامطلوب این گونه برنامه سازی و ساخت فیلم و سریال این است که به تدریج قبح یک سری مسایل در جامعه ریخته شده و عادی سازی می گردد و حال آن که این ها با فرهنگ اصیل ایرانی که شاخصه اش داشتن غیرت است، نازساگار می باشد.

لزوم نظارت حوزه بر ساخت فیلم های دینی و در رابطه با روحانیت

رییس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم با بیان این که نظارت مستمر و هدفمند حوزه در این بخش لازم است، گفت: به عنوان مثال فیلمی درباره نیروی انتظامی ساخته می شود کلی نظارت و بررسی از سوی نیروی انتظامی نسبت به آن صورت می گیرد که درست هم است و این در حالی است که مشاهده می کنیم گاهی بازیگرانی که وضعیت مشخصی دارند نقش روحانی معممی را در سریال یا فیلمی ایفا می کنند و منبر و خطابه می روند که خود بازی این شخصیت لطمه بزرگی برای این عنوان و جایگاه مقدس است و لذا باید یک دستگاه نظارتی از حوزه در این رابطه وجود داشته باشد

تقویت سواد رسانه ای به کمک حوزه های علمیه

وی در بخش دیگری از سخنان خود تلاش حوزه های علمیه به منظور ارتقای سواد رسانه ای بر مبنای الگوی دینی را یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه عنوان کرد و ابراز داشت: در دنیای کنونی به جهت رشد سریع جوامع، بحث تبلیغات و ارتباطات از اهمیت مضاعفی برخوردار شده و در این میان حوزه های علمیه به عنوان مرجع دینی در امر تبلیغ و ارتباطات ، اهمیت بسزایی برای این مقوله کلیدی قائل است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت خاص مساله تبلیغ و ارتباطات از دیدگاه امام و رهبری افزود: موفقیت مبلغان دینی و برنامه سازان تبلیغاتی در دنیای ارتباطاتی امروز به پنج عامل انگیزه مبلغ ، محتوای تبلیغ، ویژگی های مبلغ ، ابزارهای تبلیغ و شیوه صحیح تاثیرگذاری تبلیغ بستگی دارد که برای هر کدام از این ها باید به صورت جداگانه برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم.
هنوز هم در دانشگاه های ما مباحث ارتباطات غربی تدریس می شود

این استاد حوزه علمیه قم ضمن انتقاد از این که هنوز در دانشگاه های ما در عرصه مباحث ارتباطات علوم و نگاه غربی تدریس می شود ، افزود: این مساله به خاطر آن است که ما در زمینه تدوین رویکرد اسلامی به مقوله ارتباطات چندان ورود پیدا نکرده ایم و اساساً یکی از فلسفه های تشکیل انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات در حوزه علمیه قم تلاش در همین راستاست.
وی همچنین با اشاره به حضور جمعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این انجمن گفت: ما چه در عرصه سینما و مطبوعات و چه رسانه ملی و دیگر امور تبلیغی و ارتباطاتی نیاز داریم که نگاه دین و آموزه های دینی را استخراج کرده و آن ها را با توجه به شرایط و اقتضائات روز به جامعه عرض کنیم.
سواد رسانه ای و سبک زندگی ایرانی - اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی یادآور شد: بی شک یکی از همین مباحث ، سواد رسانه ای است که خود ناظر به مهارت های ارتباطی در فهم امور رسانه ای جهان کنونی است.
وی همچنین بر لزوم توجه به شاخصه ها و مولفه های رسانه دینی و نیز بهره گیری از روش های اسلامی در اقناع وتاثیرگذاری بر مخاطب تاکید کرد و افزود: امروزه دنیای رسانه و فضای مجازی به ویژه در ارتباط با سبک زندگی ، فرصت ها و تهدیداتی را ایجاد کرده که نمی توان نسبت به آن ها غافل یا کم توجه بود و از این رو یکی از اصلی ترین فعالیت های انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه ، تلاش علمی در رابطه با شناسایی دقیق این فرصت ها و تهدیدات است.
 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha