جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی فال اسیری تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) شهرستان نیریز

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) شهرستان نیریز گفت: علت اصلی قدرت یابی جریان های تکفیری در یک دهه اخیر، حضور امریکا در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از فارس، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام مهدی(عج) شهرستان نیریز و به منظور آشنایی طلاب این حوزه با جریان های تکفیری و افراطی، اولین نشست سیاسی بررسی مسائل سیاسی روز پیرامون "چرایی شکل گیری جریان های سلفی" با سخنرانی تولیت مدرسه و با حضور کادر آموزشی و طلاب این حوزه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی فال اسیری تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) شهرستان نیریز در این نشست اظهار داشت: با توجه به ورود فرهنگ غرب به کشورهای اسلامی و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جریان های مختلفی برای احیاء یا بازسازی فکر سیاسی اهل سنت در جهان اسلام ظهور یافتند که تفکر سلفی مصر یکی از این جریانها بود.

وی افزود: تفکر سلفی اصلاحی مصر، با کمک پول های عربستان و سیاست های مهار سوسیالیسم از سوی آمریکا، به تفکر سلفی وهابی نزدیک شد، اما از دل جریان سلفی اصلاحی اخوان المسلمین، جریان سلفیه جهادی بیرون آمد که تمام مسلمانان را به علت پذیرش یا سکوت در مقابل جاهلیت قرن بیستم، کافر می دانست.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) شهرستان نیریز بیان کرد: این جریان بعد از یازدهم سپتامبر 2001 و حمله آمریکا به افغانستان و عراق توانست از پایگاه مردمی بیشتری برخوردار شود و جوانان بسیاری از سراسر جهان به این تفکر روی آوردند و به القاعده و سپس داعش پیوستند.

حجت الاسلام والمسلمین فال اسیری خاطر نشان کرد: حضور آمریکا و ساقط کردن حکومت اسلام گرایان در الجزایر و مصر از مهمترین عوامل گسترش تکفیری ها در دهه اخیر است.

وی گفت: هم چنین حضور آمریکای جنایت کار در عراق باعث شد برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با سوء استفاده از تکفیری ها فضا را به سمت جنگ شیعه و سنی سوق دهند و داعش را به جنگ با شیعه تشویق و ترغیب کنند که ظرافت و هوشیاری مسئولان در عدم ورود به جنگ مذهبی را می طلبد.

استاد حوزه علمیه نیریز یادآور شد: مسئله سوریه از دیگر اموری است که باعث رشد تفکر تکفیری ها شده است. با فتوای جهاد از سوی افرادی مثل یوسف قرضاوی، که به رهبر معنوی اخوان المسلمین یا فقیه اخوان معروف است، بسیاری از جوانان تند اخوانی و غیر اخوانی به سوریه رفتند و جذب گروه های تکفیری در سوریه شدند.

وی در پایان این نشست سیاسی در جمع طلاب بیان کرد: می توان به صراحت بیان کرد که علت اصلی قدرت یابی جریان های تکفیری در یک دهه اخیر، حضور امریکا در منطقه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha