پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یمن

حوزه/ جنگ تحمیلی عربستان به یمن و ممنوعیت واردات از سوی عربستان سعودی به شدت سیستم بهداشت یمن را دچار مشکل کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پزشکان بدون مرز هشدار داده‌اند که حملات عربستان سعودی علیه یمن سبب شده است که مراکز دیالیز این کشور در وضعیتی بحرانی قرار بگیرند.

سازمان پزشکی جهانی هشدار داد که 4 هزار و 400 بیمار دیالیزی در این کشور به دلیل کمبود امکانات در خطر نارسایی کلیوی به سر می‌برند.

از آغاز یورش عربستان به یمن، پزشکان این کشور تلاش کرده‌اند تا به هر طریق تدارکات پزشکی را به ویژه برای بیمارانی که به جلسات دیالیز نیازمند هستند، فراهم کنند. اما جنگ در این کشور و ممنوعیت واردات توسط عربستان سعودی به شدت سیستم بهداشت این کشور را دچار مشکل کرده است.

دکتر ویلیام ترنر سرپرست پزشکان بدون مرز در یمن می‌گوید: افراد مبتلا به نارسایی کلیوی در این کشور، به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی ضروری، در مقطعی حساس قرار دارند. بیماران معمولا 3 جلسه دیالیز در هر هفته نیاز دارند، درحالی که اکنون برای بسیاری از آنان این تعداد جلسات، به 2 جلسه کاهش پیدا کرده است.

ترنر از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا امدادرسانی به مراکز دیالیز یمن را افزایش دهند و گفت: درحال حاضر ضرورت این است که مراکز دیالیز به طور منظم تجهیزات پزشکی دریافت کنند تا بتوانند با اطمینان بیشتر به نجات جان بیماران ادامه دهند. جنگ توان مالی سیستم بهداشتی دولت یمن را برای واردات منابع و تجهیزات ضروری فلج کرده است و حمایت خارجی در بالاترین اولویت قرار داده است.

پزشکان بدون مرز درحال حاضر برای 4 مرکز دیالیز در کشور یمن تجهیزات لازم را فراهم کرده و درمان 660 بیمار را تا 6 ماه آینده تامین کرده‌اند. اما 28 مرکز درمانی باقی مانده در این کشور از کمبود بسیار شدید امکانات رنج می‌برند.

دکتر عادل الحقامی سرپرست مرکز دیالیز در بیمارستان صنعا در این باره گفت: صزیح بگویم اگر بیماران قادر به شرکت در جلسات هفتگی‌شان نباشند، جان خود را از دست می‌دهند! 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha