چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان این مطلب که غرب در عصر کنونی با امواج تروریسم به صورت حمایتی رفتار می کند، گفت: فعالیت های ستاد حقوق بشر اسلامی نشان می دهد که مبانی حقوق بشر بین المللی با تضادهایی مواجه بوده و در مقام عمل با اشکالات بسیاری مواجه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در سمینار بین المللی حقوق بشر اسلامی که در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش های ستاد حقوق بشر، ابراز داشت: امیدواریم این نشست در پایگاه علم و اندیشه اسلامی، نقطه ای برای اندیشه ورزی و تعالی بیشتر در این نوع مباحث باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه های علمیه در برابر این مباحث رسالت سنگینی بر عهده دارند، اظهار داشت: حوزه و نهادهایی همچون جامعه المصطفی از فقه، فلسفه و تاریخ غنی که سرمایه های بزرگی هستند، برخوردار بوده و زمانی می توان از این سرمایه ها استفاده کرد که از این پایگاه اصیل استخراج شده باشند.

*گسترش مرزهای دانش از وظایف حوزه های علمیه است

مدیر حوزه های علمیه گسترش بخشیدن به مرزهای دانش فلسفه، کلام و فقه و همچنین ورود به عرصه های نو را از مهمترین وظیفه های حوزه های دینی عنوان کرد و گفت: پایه ریزی ابواب نو در فقه غنی اسلام؛ به ویژه فقه اهل بیت(ع)، از مهمترین وظایفی است که بر دوش ما نهاده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: زمانی می توانیم به مبانی حقووق بشر اسلامی دست یابیم که دانش های اسلامی ما بر همان متدولوژی عمیق و اصیل گسترش پیدا کرده و به مرزهای جدید دست پیدا کند تا سخنانی متناسب با دنیای امروز عرضه کنیم.

رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان ساخت: وظیفه ماست که در پرتو میراث اصیل و غنی کلامی و فقهی به عرصه های نو و مورد نیاز جدید بشریت بپردازیم؛ به ویژه در این برهه که کشور، داعیه حرکت به سمت احیای تمدن اسلامی را دارد، این حرکت نیازمند گسترش مرزهای علوم اسلامی و پرداختن به حوزه های جدید کلامی و فقهی است.

*علما و اندیشمندان در مقوله حقوق بشر موضعی عالمانه و فعال داشته باشند

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه جهان اسلام، مراکز دینی، علما و اندیشمندان مسلمان باید در مقوله حقوق بشر از موضع عالمانه، حکیمانه و فعال اقدام کنند، تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده تا از مواضع انفعالی، سطحی و شکلی فاصله گرفته و با سرمایه های عقلی، منطقی و رویکرد الهی، اندیشه ها و نظریات خود را در قلمرو نو و مقوله حقوق بشر ارائه نماییم تا بتوانیم از موضع انفعال بیرون آمده و گفتمان اسلام ناب را از مبانی فقهی و فلسفی استخراج نموده و به جهان امروز عرضه نماییم.

وی افزود: برخی از حوادث و وقایع امروز جهان اسلام عرصه را بر حضور این تفکر تنگ کرده و شکل گیری گروه های افراطی و امواج ترور و خشونت های مذهبی، مانعی برای حضور فعال در این راه بوده که باید عمق این عرصه را بدانیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه ورود به متون و منابع دینی از موضع فعال، استخراج نظریه جامع و کامل نظام حقوق بشر را در پی خواهد داشت، بیان داشت: برای رسیدن به نظریه جامع و کلان در حقوق بشر اسلامی باید به مبانی فلسفی در حوزه انسان شناسی و جهان شناسی پرداخته که می توان از قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) که مباحث غنی در آن وجود دارد، استفاده کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: افزود: تعالیم معارفی قرآن و حدیث در قلمرو حقوق بشر و نظام سازی آن، ضرورتی است که نیازمند گام های جدی است.

*نیازمند گسترش ابواب علم هستیم

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه فقه اهل بیت(ع) از ذخائر اصیلی برخودار است، اظهار داشت: با تکیه بر عناوین اولیه و ثانویه و همچنین احکام حکومتی، می توان عناوین ثابت حقوق بشر اسلامی در دنیای معاصر را استخراج نمود؛ البته این مسئله نیازمند گسترش ابواب می باشد.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر پایه ریزی ابواب جدید، ابراز داشت: گسترش مرزهای فلسفی، کلامی و فقهی ما معطوف به قلمرو حقوق بشر اسلامی همراه با روش شناسی است که از ضروریات می باشد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: دیدگاه ها و منابعی در منابع عقلی و نقلی وجود دارد که می تواند یاری گر ما در حوزه حقوق بشر باشد؛ چراکه معارف اسلامی از غنای وسیعی در این زمینه برخوردار هستند.

*دامنه های حقوق بشر اسلامی

وی با اشاره به دامنه های حقوق بشر اسلامی، تصریح کرد: حقوق بشر در محورهایی همچون جان انسان ها از معارف غنی برخودار بوده و از حجم روایات و اندیشه های اسلامی مناسبی برخوردار هستیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: سلامت اشخاص و افراد، امنیت انسان ها، آزادی و حق انتخاب در شغل، مسکن و زندگی شخصی، آبرو، شخصیت و کرامت انسانی، نوامیس اشخاص و افراد، املاک اشخاص، عهد و پیمان، امانت ها، اندیشه، تعلیم و تربیت به مفهوم جامع آن، اسرار و زندگی شخصی و خصوصی، حداقل های زندگی و رفاه اقتصادی، حق نقد و اظهار نظر، مشارکت در سرنوشت و پایه ریزی زندگی اجتماعی و سیاسی از دامنه های حقوق بشر اسلامی بوده که معارف بسیاری درباره آنان در مباحث فقهی و اخلاقی اسلام وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر اندیشه فسلفی و کلامی، فقهی و حقوقی و نیز اندیشه های ناب اسلامی را جمع کنیم، دنیایی از معارف و منشورهای غنی و قابل ارائه به جهان امروز به دست خواهیم آورد.

*حوزه علمیه می تواند به نظریات ارزشمند درباره حقوق بشر دست پیدا کند

رئیس جامعه المصطفی تأکید کرد: امروز باید در حوزه دروسی از سوی فضلای خوش فکر و ناظر به اندیشه های زمان پایه ریزی شود تا به توان به آن نظریات ارزشمند دست پیدا کرد که البته این کار شدنی است.

امام جمعه قم یادآور شد: جامعه المصطفی و نهادهای بزرگ حوزوی می توانند دراین عرصه فعال شده و این نظریات را استخراج نمایند.

آیت الله اعرافی با بیان این که در حقوق بشر بُرش هایی وجود دارد که انسان در آن باید بما هو انسان مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: اهل کتاب و پیروان ادیان آسمانی، مسلمانان به معنای عام، مؤمنان و بُرش های کوچک تر که بر اساس روابط خویشاوندی، علمی و همسایگی و انواع ارتباطات اجتماعی یا حقوقی با آن مواجه هستیم، از جمله این بُرش ها می باشند.

وی خاطرنشان ساخت: حقوق بشر در منطق اسلام بر پیوندهای خاص بشری از جمله ایمانی، اعتقادی، خویشاوندی، علمی و انواع پیوندها می باشد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه برخی از حقوق، الزامی و برخی ترجیحی است، تصریح کرد: پشتوانه حقوق بشر در منطق اسلام متفاوت با پشتوانه و ضمانت با حقوق بشر در غیر اسلام است.

*حقوق بشر اسلامی ریشه در باورهای الهی دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: غیر از ضمانت های انسانی، حقوق بشر اسلامی ریشه در اندیشه و باورهای الهی دارد و در این گفتمان به انسان با نگاه جامع، متوازن و فراتر از ساحت های مادی معتقدیم.

رئیس المصطفی بیان داشت: امیدواریم فضلای جوان و اساتید حوزه و دانشگاه با این نگاه به سمت پایه ریزی تئوری ها و مبانی اصیل حوزوی به دور از کهنه اندیشی و روشنفکری های مرعوب غرب به پایه ریزی حقوق بشر اسلامی حرکت کنند.

*تصویب اعلامیه حقوق بشر و ماجراهای پس از آن

امام جمعه قم به تصویب اعلامیه حقوق بشر اشاره و اظهار داشت: از فردای تصویب اعلامیه حقوق بشر، ده ها جنگ برافروخته؛ کشورهای اسلامی و غیراسلامی زیادی اشغال شده و سلاح اتمی در آن به کار گرفته شد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: همچنین پس از این اعلامیه، تروریسم دولتی و غیر دولتی با حمایت غربی ها شکل گرفت که نمونه بارز آن اسرائیل غاصب می باشد.

*امروز مبانی حقوق بشر بین المللی با تضادهای بسیاری مواجه است

وی با بیان این مطلب که غرب در عصر کنونی با امواج تروریسم به صورت حمایتی رفتار می کند، ابراز داشت: فعالیت های ستاد حقوق بشر اسلامی نشان می دهد که مبانی حقوق بشر بین المللی با تضادهایی مواجه بوده و در مقام عمل با اشکالات بسیاری مواجه است.

مدیر حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان ساخت: امروز حکومت های نامشروع و مظالم جهان کنونی در سایه نویسندگان و شعاردهندگان حقوق بشر بین المللی دنبال می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراهیم IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    خبرنگار شما بسیار آماتور است و متاسفانه خبر این سمینار را خوب ننوشته