جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی با مدیران مراکز تخصصی حوزه های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه های علمیه حامل رسالت عظیم، وارث یک تراث بزرگ و امانت دار گنجی گرانبها است، اظهار داشت: این میراث عظیم تاریخی، در گذر زمان گردهم آمده و با مجاهدت های بی نظیر به دست ما رسیده است.

وی تصریح کرد: نخستین کار ما باید این باشد که طلاب به این میراث بزرگ معرفتی، معنوی، روحی و اخلاقی افتخار کرده؛  خود را متصل به این درخت تنومند دانسته و احساس هویت و بالندگی داشته باشند.

وی افزود: حوزه باید میراث عظیم خود را در جریان تحول بزرگ انقلاب اسلامی و شرایط جدید دنیای معاصر، تبدیل به نرم افزاری کند که اثرگذار باشد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه های علمیه ریشه در تاریخی پرافتخار دارد که این شکوه و عظمت باید ناظر به عصر امروز بماند. انقلاب اسلامی که برآمده از حوزه های علمیه است، به ما می آموزد که اسلام یک تمدن است و می تواند تمدن جدیدی را در دنیای امروز برپا کند.

وی تصریح کرد: هدف از تمدن سازی جدید تولید فکر، تئوری و اندیشه از سوی حوزه های علمیه برای زندگی انسان در دنیای معاصر امروز است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه درس های خارج، متکفل تخصص بزرگ فقاهت می باشد، گفت: تخصص فقاهت که ستون فقرات تخصص های حوزه است، در درس های خارج فقه تجلی دارد. مراکز تخصصی و حرکت های علمی تخصصی باید ملتقی میراث عظیم تاریخی و نگاهی به دنیا و نیازهای جدید باشد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حوزه باید انقلابی بماند، اظهار داشت: انقلابی بودن در تفکر حوزه وجود دارد و انقلاب در ذات حوزه است.

*شاخصه حوزه انقلابی پاسخگویی به نیازهای دنیای جدید است

مدیر حوزه های علمیه مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بخش اعظم انقلابی بودن و به روز بودن حوزه در رشته ها و تخصص ها تجلی پیدا می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه بردوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی داشته اند.   

آیت الله اعرافی بر لزوم تدوین نظام جامع نقشه رشته ای از سوی معاونت آموزش حوزه تاکید کرد و گفت: نظامات ۱۰ گانه که به عنوان اسناد پایه حوزه به شمار می آید، با تقسیم کاری که صورت گرفته، دنبال خواهد شد.

*لزوم نقش آفرینی مراکز تخصصی در تدوین نقشه رشته ای

وی بر لزوم نقش آفرینی مراکز تخصصی حوزه در تدوین نظام جامع نقشه رشته ای تاکید کرد و افزود: مراکز تخصصی نقشه جامع حوزه کاری خود را تهیه کنند؛ نظام کارکردی حوزه باید متناسب با ماموریت های حوزه در دنیای امروز در محدوده فقه، فلسفه، کلام، حدیث، تفسیر، ادبیات، تعلیم و تربیت، علوم اجتماعی، ادیان و مذاهب تدوین شود.  

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: همچنین تدوین طرحی در زمینه ساختار، مجموعه آئین نامه ها، قوانین و منابع انسانی مراکز تخصصی مورد توجه باشد.

*بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود

وی با بیان اینکه درس های خارج فقه در سازوکار حوزه جایگاه مهمی دارد، ابراز داشت: باید تدبیری کرد که درصدی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اکنون حدود 55 باب مدون فقهی داریم که به نظر بنده ۲۰ الی ۳۰ باب جدید فقهی باید متولد شود تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای دانشگاه، آموزش و پرورش و دستگاه های اجرایی باشیم.

*مراکز تخصصی به تولید فکر و اندیشه بپردازند

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه های علمیه دارای ظرفیت عظیمی از طلاب و فضلای مستعد و اساتید بزرگوار است، گفت: امروز دروازه های عالم به سوی ما باز شده و خداوند این آفاق را به برکت انقلاب اسلامی گشوده است و مراکز تخصصی باید با تولید فکر و اندیشه و تربیت طلاب متخصص در این آفاق و آمال به ایفای نقش خود بپردازند.

وی همچنین بر لزوم امور اخلاقی و معنوی طلاب تاکید کرد و افزود: مراکز تخصصی با استفاده از ابتکارات خود، اهتمام ویژه ای به اخلاق و معنویت داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه مراکز تخصصی باید شوراها و گروه های علمی داشته باشند، گفت: همچنین مراکز تخصصی باید اهمیت ویژه ای به پایان نامه دهند و کیفیت را فدای کمیت نکنند و از بعضی شاخص های حوزوی نباید کوتاه آمد.

*لزوم توجه مراکز تخصصی به روش شناسی اجتهادی

آیت الله اعرافی افزود: مراکز تخصصی به اصول، روش شناسی اجتهادی، تفسیر و فلسفه اهتمام ویژه داشته باشند تا طلاب مجتهد در رشته های خود شوند.

وی با بیان اینکه تدوین متن در حوزه جایگاه خوبی دارد و متونی در سطوح پایین درحال آماده شدن است، گفت: تدوین متون مراکز تخصصی به عهده این مراکز است و باید منبع و مولد متون باشید.

*لزوم توجه مراکز تخصصی به نگاه مقارن و تطبیقی

مدیر حوزه های علمیه همچنین بر لزوم توجه به نگاه مقارن و تطبیقی تاکید کرد و گفت: همه رشته های مذهبی ما باید نیم نگاهی به اهل سنت داشته و نگاه مقارن ما باید از این موضع باشد که مشترکات را به خوبی نشان دهیم و در مفترقات مدافع قوی باشیم.

آیت الله اعرافی افزود: "نگاه مقارن با مذاهب اسلامی"، "نگاه تطبیقی بین ادیان" و "نگاه تطبیقی و مقایسه ای با دستاوردهای علمی امروز جهان" باید بر مراکز تخصصی ما سایه افکند.

*ندانستن زبان عریی برای فاضل حوزه نقص است  

وی همچنین بر لزوم توجه به زبان به خصوص زبان عریی تاکید کرد و گفت: بنده  همیشه رنج می بردم که تولید قم در حصار زبان و فرهنگ فارسی محدود است؛ پایه تولید کتاب های ما باید به گونه ای باشد که بتوان به زبان های مختلف تبدیل کرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه ندانستن زبان عربی نقص محسوب می شود، ابراز داشت: خیلی نقص است که فاضل ما نتواند به زبان عربی در جهان محاوره و ارتباط برقرار کند.    

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه غربی ها در موج بعد از جنگ جهانی دوم به تهی سازی ملت ها از طریق زبان و فرهنگ پرداختند، گفت: زبان نماد هویت جوامع بشری است و این هویت در آفریقا پایمال شده است.

وی افزود: هویت فرهنگی و دینی جوامع به این است که از زبان خود صیانت کنند و در زبان های دیگر هضم نشود.

مدیر حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم افزایش تلاش مراکز تخصصی در راستای ایفای وظایف خود تاکید کرد و افزود: مدیران مراکز تخصصی آماده کارهای بزرگ شوند، بدون اینکه خبری از امکانات سخت افزاری و مالی باشد.

وی خاطرنشان کرد: صمیمانه از خدماتی که مراکز تخصصی در طول سالیان متمادی در پرورش انسان های سالم و متخصص در قلمروهای علوم اسلامی متحمل شدند، تقدیر و تشکر می کنم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha