جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی در نماز جمعه قم

حوزه/ آیت الله اعرافی قطعنامه سران کشورهای عرب در موریتانی را خیانتی بزرگ دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قم گفت:  برخی از مهمترین شرایط دینی و مذهبی دوران امام صادق(ع)، گسترش مرزهای جهان اسلام و رفت و آمدهای میان مسلمانان و روابط اجتماعی بوده که سبب شده بود انواع اندیشه ها وارد عرصه اندیشه ای مسلمانان شود.

وی افزود: در درون خیمه جهان اسلام نیز انواع مذاهب و اندیشه های کلامی و فقهی و حدیثی و تفسیری رواج یافته بود؛ همه این طیف ها زیر خیمه اندیشه اسلامی شکل گرفته بود؛ مهمترین مذاهب اسلامی در این عصر پایه گذاری شد.

امام جمعه قم بیان کرد: در عصر امام صادق(ع) و در درون بیت شیعی و جریان اهل بیت(ع) نیز شاهد ریزش ها و پاره ای از گرایشات انحرافی بودیم که امام در مقابل این سه موج فرهنگی قرارداشتند؛ از یک سو مباحث میان دینی و اندیشه های متفاوت با فکر اسلامی رواج پیدا کرد و از سوی دیگر در درون خیمه اسلامی فرقه های مختلفی در عرصه فقه و تفسیر و ... شکل گرفته بود و از دیگر سوی در درون جریان امامت نیز پاره ای از فاصله گیری ها از جریان ناب امامت را شاهد بودیم.

وی گفت: در این سه جبهه شاهد پیدایش فرقه و نحله ها و گفتگوهای دینی و مذهبی و فرهنگی و تهاجم های بیگانگان و اندیشه های غیر مطابق با اسلامی در جامعه اسلامی بودیم؛ این غوغای معرفتی هم خطری برای جهان اسلام و هم دست مایه ای برای ارتقای علمی و فرهنگی بود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در این عرصه سبک زندگی مسلمانان دچار تفاوت شده بود و علوم و دانش های جدید از بیرون مرزهای اسلامی در بستر رشد و شکوفایی بود و از دیگر سوی شاهد فروپاشی ارزش های اخلاقی و نزاع های اجتماعی و سیاسی بودیم که برخی درست و برخی ناروا بود؛ این اوضاع فرهنگی، دینی و اجتماعی عصر امام صادق(ع) بوده و از سوی دیگر شاهد تغییر حکومت در عرصه سیاسی بودیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در این بازار شلوغ افکار واندیشه ها که مباحث صفات خداوند و جبر و اختیار و اجتهاد و قیاس و نظریه های حکومت و سیاست، راهبردی استثنایی داشتند؛ پیشوای ششم شیعیان، بنیانگذار حوزه های علمیه و معارف بلند الهی بودند و خط مشی ها و راهبردهای امام صادق(ع)، ویژگی های خاصی داشت.

مدیر حوزه های علمیه گفت: ایشان بنا داشتند که منظومه اسلام ناب و مکتب پرافتخار اهل بیت(ع) را در این فرصت طلایی تکمیل کنند؛ فرصتی بوجود آمد که اندیشه اهل بیت(ع) در توحید و معاد و کلام و حدیث و تفسیر به خوبی تبیین و تعمیق شود؛ حاصل این تلاش، ده ها هزار حدیث و احتجاج و معارف مکتوب است؛ در عصر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) حجم عظیمی از معارف توضیح و تبیین شد.

وی اظهار کرد: این امام همام در کنار راهبرد هویت سازی شیعه و گسترش معارف اهل بیت(ع)، هدایت همه امت را به عنوان راهبردی عام دنبال کرده و تلاش می کردند که تا جایی که امکان دارد در مقابل انحرافات بایستند و تعامل در امت اسلام را تقویت کنند؛ تعمیق پایه های فکری شیعه، ساختن منظومه فکری شیعه و همچنین ایجاد وحدت کلام امت و همبستگی فرق و مذاهب از راهبردهای اصلی ایشان بوده است.

رئیس المصطفی گفت: بنیانگذاران مذاهب اسلامی به شاگردی امام صادق(ع) افتخار می کردند؛ سومین راهبرد امام آن بود که معارف الهی در قالب های گوناگون در حوزه های علوم اسلامی گسترش پیدا کند. 

آیت الله اعرافی افزود: راهبر دیگر امام، تلاش برای شکوفایی اندیشه دینی و هدایت امت و پرورش انسان های پاک و ساختن جامعه سالم و همچنین حمایت، عنایت و ترغیب از علم و دانش در جهان اسلام بوده است.

وی اظهار کرد: تبیین نظریه سیاسی درست اسلام و هضم نشدن در جریان های سیاسی منحرف و مقابله با ظلم، دیگر راهبرد اصلی امام صادق(ع) بود؛ ایشان ذر دورانی طوفانی و در مقابل تمام امواج فکری و فرهنگی، پایه گذار خطی نو و تقویت کننده اندیشه های بزرگ الهی بودند؛ این خط فکری بعدها در قالب حوزه های علمیه و توسط دانشمندان و بزرگان استمرار یافت تا به این حوزه مبارکه که خاستگاه بزرگ انقلاب اسلامی است رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام صادق(ع) تقوا را خشوع در مقابل خدا و آرامش را  تعبیر کردند؛ اگر انسانی در نیمه های شب در دورن خود حس تواضع در دل داشت و در روز نیز این خشوع را حس کرد، بهره ای از تقوا برده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: 25 شوال روز شهادت امام صادق(ع) و یادآور حمله وحشیانه طاغوتیان در اجتماع علمای قم در فیضیه با حضور آیت الله العظمی گلپایگانی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مناسبت های هفته اخیر گفت: ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و دهه کرامت و روز دختر از مناسبت های اخیر به شمار می روند؛ در میان امام زادگان و وارثان این سلاله پاک، این بانوی جوان از عظمت و فروغ فوق العاده ای برخوردار است؛ تقدیر الهی باعث حضور ایشان در این شهر و استقرار این آرمگاه بود که قبر مبارک ایشان مشعل فروزان حوزه های علمیه شود و قم قهرمان تا قرن ها پایگاه روشن علم الهی باشد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی گفت: آیت الله مشکینی چندین ویژگی خاص داشتند؛ در میان تمام فضایل ایشان چندین ویژگی نمایان بود ؛ افرادی مثل بنده که در نوجوانی و سالهای قبل از انقلاب توفیق درک محضر ایشان را داشتند این فضایل را شاهد بودند.

وی اظهار کرد: نفس اثر گذار اخلاقی ایشان بسیار اثرگذار بود؛ ایشان در شبستان مسجد اعظم درس اخلاق تاثیر گذاری داشتند و طلاب جوان در شعاع کلام ایشان اشک می ریختند؛ حوزه های علمیه ما امروز نیز نیازمند افزایش روزافزون این اساتید است؛ ایشان همزمان با اینکه مظهر اخلاق بودند، یک انقلابی تمام عیار نیز بوده و در تمام عرصه های انقلابی پیشگام بودند؛ امضای مبارک ایشان در هر حادثه انقلابی مشهود است؛ ایشان انقلابی بودن را با اخلاقی و حوزوی بودن در تضاد نمی دانست.

آیت الله اعرافی یادآورشد: جدیت در درس و تدریس و پرورش شاگردان، نوآوری و ابتکار و پیشگامی در تحولات علمی و درسی در حوزه که کتب ایشان گواه این پیشگامی است و دلدادگی به مردم و ذی طلبگی و عشق به مردم که در وجود ایشان موج می زد از ویژگی های این عالم الهی بود.

وی گفت: ارتحال علمای بزرگی چون آیت الله العظمی تبریزی و شهادت شیخ فضل الله نوری از مناسبت های دیگر این ایام است؛ سرگذشت مشروطه امروز برای مردم و مسوولان ما باید الهام بخش باشد؛ درس های مشروطیت به ما می گوید که به غربی ها دل نبندید و روی پای خود بایستنید؛ فرمان رهبری امروز اقتصاد مقاومتی و مبارزه با حقوق های بی حساب و کتاب و رسیدگی به محرومان است؛ در جریان برجام و قصه های دیگر مشاهده کردیم که جریان استکباری قابل اعتماد نیستند و هرچه بیشتر به جلو پیش می رویم این مساله بیشتر رخ نمایی می کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به قطعنامه اخیر اتحادیه عرب، اظهار کرد: کشورهای عربی در موریتانی جمع شده و مصوباتی داشتند که جای تأمل دارد؛ آنها تحت تاثیر پول ها وفشارهای آل سعود خائن، قطعنامه ای صادر کردند که این قطعنامه خنجری بر پیکر اسلام است؛ البته برخی از آنها تقصیری ندارند چون مرعوب هستند و از برخی از آنها هم صداهایی بلند شد؛ ولی اصل جریان با حمایت اسراییل و آل سعود بود.

وی گفت: آنها اول کیان صهیویستم را به رسمیت شناختند؛ اف بر کسانی که خائنان به اسلام و رژیم صهیونیست را به رسمیت می شناسند؛ ولی ما اسراییل و همراهان اسراییل و این قطعنامه نامبارک را محکومتمی کنیم؛ شما در قصه سوریه کوتاه آمدید که البته با این رویه باید هم کوتاه می آمدید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شما فکر می کردید که می توانید زنجیره مقاومت را قطع کنید درحالی که صف های انقلاب اسلامی در مقابل شما مستکبران می ایستد و نقشه های زشت شما را در سوریه عراق و فلسطین و بحرین نقش بر آب خواهد کرد و در آینده خواهید دید که نقشه های شیطانی شما ره به جایی نخواهد برد.

وی گفت: زشت ترین بند قطعنامه، آن بود که کسانی که امروز اسیر غربی ها هستند به ایران تهمت دخالت در امور اعراب زدند؛ چند تن از آنها این بحث را مطرح کردند که البته این مساله برگرفته از افکار عمومی اعراب و جهان اسلام نیست؛ امروز ایران در مقام هجوم اسرائیل ایستاده است و سرزمین های شما را آزاد کرده است؛ حضور در مقابل تروریسم و جریان صهیونیستی کاملا منطقی و مستشاری و مطابق با قوانین بین المللی است؛ اگر چیزی دخالت باشد، دخالت زشت آل سعود در یمن و سوریه و بحرین و لبنان و.... است؛ زشت آن است که شما آرام آرام ارتباط با اسراییل را عادی می کنید که خیانت بزرگی است.

وی اظهار کرد: امروز جمعه روز جهانی همبستگی با مردم مظلوم بحرین و همبستگی با جوانان بحرین است؛ امروز در پایگاه قم و انقلاب اسلامی و در حضور بزرگان دین و مردم قهرمان، هرگونه تعرض به آیت الله شیخ عیسی قاطم و علما و جوانان بحرین را محکوم می کنیم و میگوییم اگر این مسیر را ادامه دهید آینده بسیار خطرناکی پیش روی خواهید داشت؛ ملت مسلمان ایران مدافع ارزش های دین و مردم مظلوم بحرین و شیخ آیت الله شیخ عیسی قاسم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خخخخخ IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    به به خایمال ها احساس خطر کردید که دارید خطبه های اعرافی رو پوشش می دید؟؟؟؟ تا دیروز چرا خبری از نماز جمعه نبود خاک بر سرتون افراد مفت خود خود فروخته