جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سيد محسن طباطبايي فر شایسته تحسین کتاب سال حوزه

حوزه / با توجه به پس زمینه فقه محور جامعه ایرانی و ارائه پرسشهای گوناگون فردی و اجتماعی به فقه و توقع شنیدن پاسخ از متولیان آن، بررسی نظریه فقهی «نقش مردم در حکومت »، از اهمیت بسزایی برخوردار است و تأخیر در آن جایز نیست.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» کتاب وجوه فقهی نقش مردم در حكومت اثر سيد محسن طباطبايي فر درگروه علمی حقوق و علوم سياسي در همایش هفدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تحسین انتخاب شده است.

  تأسیس جمهوری اسلامی در ایران و تأکید بر توأمانی وجوه جمهوریت و اسلامیت نظام با یکدیگر، پدیدآورنده پرسشهایی در زمینه چگونگی همنشینی این دو مفهوم با یکدیگر است.

 با توجه به پس زمینه فقه محور جامعه ایرانی و ارائه پرسشهای گوناگون فردی و اجتماعی به فقه و توقع شنیدن پاسخ از متولیان آن، بررسی نظریه فقهی «نقش مردم در حکومت »، از اهمیت بسزایی برخوردار است و تأخیر در آن جایز نیست.

هرچند برخی تحقیقات، با فروکاستن یک وجهه از جمهوری اسلامی، راه برون رفت از مسائل کنونی جامعه ایرانی را تبدیل اندیشه جمهوری اسلامی به جمهوریت یا اسلامیت می دانند؛ اما تحقیق پیش رو، با بررسی ابواب مختلف فقه، در صدد است به این پرسش پاسخ بدهد که «رویکردهای اجتهادی، چه امکانات و نقشي در تدارک وجوه فقهی

نقش مردم در حکومت دارند؟ »

برای پاسخ به این پرسش، می توان به مبانی، مفاهیم و لوازم و آثارفقهی موجود در این زمینه مراجعه کرد. در خصوص مبانی فقهی نقش مردم در حکومت، مانند حق، آزادی، مساوات و عقل؛ همچنین مفاهیم فقهی مرتبط، مانند بیعت، شورا، وکالت و امر به معروف و نهی از منکر، دو تحلیل در رویکردهای مختلف فقهی وجود دارد: یکی به

نقش اصلی مردم در حکومت می پردازد و دیگری، نقش کارکردی آنها را بررسی می کند.

این اثر، با تبیین رویکردهای گوناگون فقهی در سه عرصه مبانی، مفاهیم، لوازم و آثار، اشترا کها و افترا قهای این رویکردها را در زمینه نقش مردم در حکومت آشکار می کند و در این میان، امکانات دستگاه فقه را برای تبیین نقش مردم در حکومت نشان می دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha