جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب حقوق کودک

حوزه / اثر پيش رو، راهنمایی است برای حقوق کودک از نظر اسلام و اسناد بين المللي که حقوق کودکان را با رويکرد تطبيقي و با رهيافت هاي فقهي مكتب اهل بيت(ع) و مهم ترين اسناد بين المللي در پنج فصل، بررسی می کند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب حقوق كودك (مطالعه تطبيقی در اسلام و اسناد بين المللی)  اثر حجت الاسلام سید مصطفی میرمحمدی عزیزی و همکاران که از سوی انتشارات دانشگاه  مفید چاپ و منتشر شده در همایش هفدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تحسین درگروه علمی: حقوق و علوم سياسي  برگزیده شده است.

فصل نخست این کتاب، به دو اصل راهنما و دو حق بنیادین کودک می پردازد:

اصل مصالح عالیه کودک و اصل عدم تبعیض، حق حیات کودکان و حقّ مشاركت و احترام به دیدگا ه های کودک.

فصل دوم، به حقوق مرتبط با رشد و بالندگي كودكان پرداخته است؛ از جمله: حق نام، هويت و تابعيت، بهداشت و سلامتی، بازي، تفريح و سرگرمي، آموزش و پرورش، زندگي با والدین و وحدت مجدد خانواده، برخورداری ازتأمين اجتماعی و حقوق کودکان ناتوان و كودكان متعلق به اقليت ها.

فصل سوم، با بیان «حق كودكان بر مشارکت » از این حقوق کودکان یاد کرده است: آزادي بيان، آزادي عقيده، وجدان و مذهب، شرکت در تشکل ها و مجامع مسالمت آمیز و حريم خصوصی کودکان.

فصل چهارم، حقوق مرتبط با حمایت از کودکان را چنین برشمرده است: حمايت از کودکان برابر خشونت، حمايت از كودكان محروم از محيط خانواده، حمايت از کودکان فرزندخوانده، حمايت از کودکان پناهنده، حمايت ازكودكان برابر بهره كشيهاي اقتصادي، حمايت از کودکان برابر مواد مخدر، کودکان و مسئولیت کیفری، حمايت از كودكان برابر انواع بهره شي و سوء استفاده جنسی و حمايت از کودکان در مخاصمات مسلحانه.

فصل پایانی، در سه گفتار، به مسئولیت های اساسی والدین و دولت ها می پردازد. مسئوليت مشترک والدین و دولت، برخورداري کودکان از سطح زندگي مناسب و مبارزه با فقر کودکان و مسئوليت دولت ها، شناساندن و اجراي حقوق کودکان با تأکید بر مسئولیت دولت های اسلامی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha