سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
محمد حسن زمانی

حوزه/ معاون بین الملل حوزه، بر بین المللی بودن مناسک تاکید و بیان کرد: حج به جای اینکه پایگاه هدایت شود به پایگاهی برای گمراهی مردم مبدل شد و خطبایی در گوشه و کنار این مراسم به جای هدایت مردم، اندیشه های ضد قرآنی را مطرح می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین زمانی در نشست علمی حج و جهان اسلام که در اداره کل حج و زیارت استان قم،برگزار شد گفت: اگر بخواهیم حجی که  می خواهد برای خدا برگزار شود،  باید لوازمی رعایت شود و  ویژگی های آن دقیقا منطبق بر تشریع خدایی باشد.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم بر بعد بین المللی حج تاکید کرده است؛ اگر اقدامی صورت گرفت که نقش حج را در عرصه بین المللی نفی کرد، اقدامی در جهت خلاف تشریع الهی است؛ اگر حاجی بخواهد حجی مورد قبول رضای خدا داشته  باشد، باید سعی کند که وجوه بین المللی حج به منصه دربیاید.

معاون بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: تلاش ملت مسلمان ایران آن بود که این بعد بین المللی حج در دنیا محقق شود و در این راه شهدایی را نیز  تقدیم کردیم، ولی دست از این آرمان بین المللی برنداشتیم.

وی گفت: آیه 96 سوره آل عمران به جهانی بودن مناسک حج تصریح دارد؛ در این آیه بیان شده است که اولین خانه ای که برای مردم وضع شده، کعبه است، کعبه ای که در بکه تاسیس شده است و دارای برکاتی است که هدایتی است برای عالمین می باشد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه اظهارکرد: اولین درس این آیه آن است که  خانه خدا به همه مردم دنیا تعلق دارد ، یعنی این خانه متعلق به فرد و افراد خاصی نیست؛ نه منتسبین به این سرزمین مالک کعبه هستند و نه کسانی که دراین محل بنایی به پا کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: درس دوم آن است که کعبه پایگاه هدایت همه جهانیان است؛ در موسم حج باید برنامه ریزی برای فعالیت های تبلیغاتی انجام شود؛ اگر قرار است، اعزام مبلغی انجام شود؛ باید در مراسم حج تصمیم گیری شود؛ باید تمام عالمان کشورهای اسلامی و نویسندگان بزرگ جهان اسلام  در این مکان تجمع کنند و در این همایش بین المللی ابزارهای هدایت بشریت را به کار بگیرند.

وی افزود: اگر بناست که 2 و نیم میلیارد مسیحی عالم، با اسلام آشنا شوند، باید در حج  ، این برنامه ریزی صورت گیرد؛ تلاش برای هدایت دیگر ادیان یک وظیفه مهم و واجب اسلامی است که  علما نسبت به آن اهتمام داشته باشند و جایگاه این تلاش در حج خواهد بود.

معاون بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: فریاد امام راحل بر این بود که باید حج ابراهیمی و نبوی دوباره برپا شود؛ زیرا پس از پیامبر و ائمه طاهرین(ع) حج، هیچگاه به تمام ابعاد خود برگزار نشد؛ حتی این حج به جای اینکه پایگاه هدایت شود به پایگاهی برای گمراهی مردم مبدل شد و خطبایی در گوشه و کنار این مراسم به جای هدایت مردم، اندیشه های ضد قرآنی را مطرح می کنند.

وی گفت: درس سومی که از این آیه شریفه گرفته می شود، این است که این حج باید دارای برکات فراوان باشد؛ یکی از برکات،  عبادت و هدایت است و غیر از آن باید برکات دیگری داشته باشد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه اظهارکرد: در آیه 27 سوره حج نیز، بعد بین المللی مساله حج بیان شده است؛ در این آیه شریفه، خداوند به حضرت ابراهیم فرمان داده است  اعلام کن که همه مردم به حج بیایند، چه سواره و چه پیاده، زیرا باید شاهد منافعی باشند که حج برای آنها و امت دارد.

دعوت حج جهانی است

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: در آیه نیز سه واژه ما را به بعد بین المللی حج متوجه می کند، اولین واژه، واژه «ناس» است که در این آیه به بعد جهانی حج تاکید شده، یعنی دعوت حج یک دعوت جهانی است؛ درس دوم آن است که مردم از تمام سرزمین های کره زمین موظف هستند که به حج بیایند؛ درس سوم نیز آن است که حج باید منافعی برای امت اسلامی داشته باشد؛ تکلیف منفعت رسانی در حج به عهده خود مردم است.

وی افزود: در دوره هایی که در این سالها مشاهده شده ،باید تلاشی برای تولید منافع برای امت اسلام انجام می گرفت و تمام مخترعان جهان اسلام در حاشیه حج اجلاسی برگزار می کردند  تا دستاوردهای نوین خود را تبادل  کنند؛ ایران در عرصه های علمی مختلف به قله ها رسیده است به همین خاطر می شد که این دستاوردها در حج به عنوان هدیه به کشورهای دیگر ارسال شود؛ این مساله از سوی رهبران ما مطرح شد، ولی آنها اجازه این کار را ندادند و حتی اجازه دیدار نخبگان جهان اسلام را باهم نمی دهد.

حج باید پناهگاه تمام مردم دنیا باشد

معاون بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: آیه 125 و 126 سوره بقره نیز از دیگر آیاتی است که به بحث جهانی حج اشاره دارد؛ اولین نکته این دو آیه آن است که کعبه مرجعی   برای همه مردم است؛ حج باید پناهگاه تمام مردم دنیا باشد.

وی گفت: آیات 25 سوره حج  بر برابری سهم همه ملل جهان در حج دلالت دارد یعنی مدیریت و منابع و منافع آن مختص به دولت عربستان و شهروندان این کشور نیست؛ خداوند فرمودند که مسجدالحرام برای همه مردم قراردادیم چه کسانی که در مکه زندگی می کنند و چه کسانی که در سرزمین های دیگر زندگی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: اگر امام راحل و علمای آزاد بیان کردند که مدیریت حج، باید در اختیار تمام مردم دنیا و علمای بزرگ جهان اسلام قرار بگیرد، یک مدعای قرآنی را بیان کردند؛ مرکزیت و پایگاه بودن حج و تلاش در جهت استقلال و سلطه ستیزی امت اسلامی از دیگر تاکیدات قرآنی در خصوص حج است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha