پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام قنبری معاون آموزش جامعه المصطفی

حوزه/ حجت الاسلام قنبری با تأکید بر این که دنیای کنونی مطالبه گر نظام های اجتماعی، حقوقی، تربیتی، اقتصادی و سیاسی از اسلام است، گفت: جامعه المصطفی پیشگام تدوین نظام های متعدد از گفتمان اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  قنبری، معاون آموزش جامعه المصطفی پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه، ضمن تأکید بر اطلاع رسانی در حوزه های آموزشی، تصریح کرد: سال جدید تحصیلی در حالی آغاز می شود، که حوادث و رخدادهای مهمی در جهان اسلام روی داده و در این امر مواجه های زیادی با گفتمان اصیل اسلامی صورت می گیرد.

المصطفی نماینده گفتمان اصیل اسلامی با روایت اهل بیتی

وی در ادامه با تأکید بر این که جامعه المصطفی نماینده گفتمان اصیل اسلامی با روایت اهل بیتی در جهان است، ابراز داشت: حرکت به سمت مرجعیت دینی و علمی از  مهمترین چشم اندازهای المصطفی به شمار می رود.

حجت الاسلام قنبری توسعه کیفی و کمی آموزش با رویکرد مرجعیت علمی المصطفی را شعار سال جدید تحصیلی عنوان کرد و اظهار داشت: در مرجعیت علمی باید بتوان نیازهای معرفتی سراسر جهان هستی را پاسخگو بود.

معاون آموزش جامعه المصطفی افزود: جامعه المصطفی قصد دارد، در مرجعیت علمی نقش خود را در پاسخگویی به نیازهای معرفتی جهان اسلام و بشریت امروز به عنوان نهاد اصیل اسلامی که نماینده مراکز دینی و حوزه های علمیه است به عرصه ظهور برساند.

حجت الاسلام قنبری رسیدن به محوریت در حوزه های علمی- ترویجی و علمی- پژوهشی را از مهمترین لوازم رسیدن به مرجعیت علمی ذکر کرد و گفت: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در معرفی نهادهای مرجع و یا حتی مرجع سازی نهاد های آموزشی بسیار موثر است؛ جامعه المصطفی ضمن توجه به این مهم، اقدامات هدفمندی را پیگیری نموده است.

در حوزه نظریه پردازی، نیازمند گفتمان سازی و ارائه نظامات جدید هستیم

وی با تأکید بر این که جامعه المصطفی در حوزه های علمی- ترویجی راه های زیادی را پیموده است، گفت: در حوزه نظریه پردازی، نیازمند گفتمان سازی و ارائه نظامات جدید از اسلام هستیم، جامعه المصطفی تاکنون 15 قطب زبانی پژوهشی را راه اندازی نموده است؛ امیدواریم تا سالیانی نه چندان طولانی، ترجمه انبوهی از متون دینی و معرفتی به زبان های مختلف دنیا را شاهد باشیم.

حجت الاسلام قنبری افزود: جامعه المصطفی بر آن است تا هر فردی از هر کجای جهان سوالی معرفتی در پیش رو داشته باشد، بتواند به زبان مادری پاسخ خود را احصاء نماید.

توسعه کمی و کیفی فعالیت ها از مهمترین ملزومات تحقق مرجعیت علمی

سخنران این نشست توسعه کمی و کیفی فعالیت های بین المللی را از مهمترین ملزومات تحقق مرجعیت علمی دانست و خاطرنشان کرد: ترسیم چشم انداز 1414 المصطفی یکی از رویکردهایی است که در آن تلاش می شود، تا هیچ کشوری از جهان بدون طلبه و دانش پژوه نباشد.

وی با بیان این که جامعه المصطفی ضمن توجه به چشم انداز 20 ساله، برنامه های 5 ساله ای را ترسیم نموده و شاخص های متعددی را برای آن ارائه نموده است، یادآور شد:در این برنامه ها سهمیه پذیرشی همه مراکز داخلی و خارجی تعیین شده است؛ در بعد کیفی آن نیز بخش خاصی برای حضور تحصیلی نخبگان در جامعه المصطفی مورد توجه قرار گرفته شده است.

المصطفی بر آموزش پژوهش محور و تربیت مدار تأکید دارد

معاون آموزش جامعه المصطفی ضمن اشاره به اهمیت ترسیم جغرافیای معرفتی جهان، اظهار داشت: جامعه المصطفی ضمن توجه به رویکردهای پژوهش محوری، تربیت مدار در عرصه آموزش را سر لوحه اقدامات خود قرار داده است.

حجت الاسلام  قنبری افزود: جامعه المصطفی ضمن تأکید بر دانش افزایی دینی، مسائل پژوهشی را مهم دانسته، رساله ها و پایان نامه های تحقیقی خود را به سوی پاسخ به نیازهای واقعی جهان امروز، سوق می دهد.

وی در ادامه با تأکید بر این که تربیت طلاب و دانش پژوهان، مهمترین رسالت حوزه های دینی به شمار می رود، اظهار داشت: جامعه المصطفی نهادی حوزوی است، که اخلاق، تربیت و معنویت از عناصر برجسته آن است.

حجت الاسلام  قنبری تأکید کرد: پژوهش از پایه های آموزش در جامعه المصطفی بوده، تربیت، اخلاق و معنویت عنصر های جهت ده عرصه های آموزشی آن هستند.

سخنران این نشست خبری با بیان این که جامعه المصطفی از ظرفیت های بی شماری برخودار است، اظهار داشت: المصطفی توانسته در بیش از 60 کشور جهان نمایندگی هایی راه اندازی نموده، بیش از 35 هزار نفر دانش آموخته را به جوامع بشری تقدیم نماید.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های بین المللی جامعه المصطفی، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی امروز موفق به راه اندازی سطح 5 حوزه برای نخبگان آموزشی شده است، ضمن جدیت و اعمال سخت گیری های فراوان در امر پذیرش برای این سطح آموزشی، بر تربیت مجتهد علوم دینی تأکید می شود.

بهره برداری المصطفی از تجربیات نوین آموزشی جهان

معاون آموزش جامعه المصطفی با اشاره به این که جامعه المصطفی از تجربیات نوین آموزشی بهره برداری می کند، اظهار داشت: المصطفی فرصت های آموزشی متعددی را برای فرهیختگان، اساتید و نخبگان کشورهای مختلف دنیا، راه اندازی نموده است.

وی در ادامه حضور المصطفی در فعالیت های مجازی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: بیش از 5 هزار نفر از 84 ملیت جهان در دانشگاه مجازی المصطفی مشغول فراگیری علوم اسلامی بوده، دروس به زبان های مختلف ارائه می گردد.

زبان و ادبیات فارسی مهمترین ابزار انتقال معارف اسلامی

معاون آموزش جامعه المصطفی دوره آموزش زبان فارسی را از مهمترین ابزارهای انتقال معارف اسلامی به سراسر گیتی عنوان کرد و ابراز داشت: جامعه المصطفی توسعه زبان فارسی را به عنوان توسعه زبان اسلام مورد توجه قرار می دهد.

وی راه اندازی دوره های مکاتبه­ای به منظور بهره مندی حداکثری علاقه مندان معارف ناب الهی را از دیگر اقدامات جامعه المصطفی در سال های اخیر دانست و یادآور شد: دوره مکاتبه ای برای کسانی که توان حضور دائمی را نداشته و امکان استفاده از اینترنت را ندارند، راه اندازی شده است.

حجت الاسلام  قنبری افزود: در این نوع آموزش جزوه ها و بسته های آموزشی به مخاطبان ارسال شده، آموزش های معرفتی به صورت مکاتبه ای پیگیری می شود.

وی حضور فعال بانوان در عرصه آموزش معارف ناب اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: جامعه المصطفی با راه اندازی مراکز و موسسات مختلف، بسترهای آموزشی متعددی را برای ارائه معارف دینی به مخاطبانی با سلایق مختلف راه اندازی نموده است.

تأکید المصطفی بر ارائه مباحث فقهی با رویکرد مذهبی دانش پژوهان

وی راه اندازی مرکز تخصصی مذاهب اسلامی و ارائه مباحث فقهی با رویکرد مذهبی دانش پژوهان را از مهمترین ویژگی های جامعه المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: جامعه المصطفی به عنوان نماد بین المللی حوزه های علمیه، همواره تحقق شعار اتحاد، اخوت و برادری اسلامی در سراسر جهان را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.

معاون آموزش جامعه المصطفی تأکید کرد: تمام مراکز دینی جهان اسلام باید همچون جامعه المصطفی، فرصت های مطالعاتی و آموزشی را برای پیروان تمام مذاهب اسلامی فراهم نموده، معارف دینی را با رویکرد فقهی پیروان مذاهب ارائه نمایند.

المصطفی خود را متولی تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر گیتی می داند

وی با اشاره به این که جامعه المصطفی خود را متولی تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر گیتی می داند، یادآور شد: جامعه المصطفی در 129 رشته آموزشی، ضمن توجه به تنوع ملیتی، آموزشی و رویکردی، دوره های خود را در 6 حوزه دانشی اصلی، چون؛ «فقه و اصول»، «قرآن و حدیث»، «حکمت و مطالعات ادیان»، «تاریخ و سیره» «علوم  اسلامی و انسانی» و «ادبیات زبان و فرهنگ شناسی» دنبال نموده است.

سخنران این نشست خبری به فعالیت گسترده جریان ها و گفتمان های انحرافی دنیای کنونی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی نمادی پیشتاز در گفتمان سازی اسلامی با رویکرد اهل بیتی بوده، هیچ تلاش انحرافی نمی تواند رویکرد الهی المصطفائیان را مخدوش نماید.

دنیای کنونی مطالبه گر نظام های فکری اسلام

وی با تأکید بر این که دنیای کنونی مطالبه گر نظام های اجتماعی، حقوقی، تربیتی، اقتصادی و سیاسی  از اسلام است، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی پیشگام تدوین نظام های متعدد از گفتمان اسلامی بوده، در این راستا از اساتید و نخبگان داخل و خارج کشور استفاده نموده است.

حجت الاسلام  قنبری در پایان گفت: در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی از 32 دانش آموخته نخبه جامعه المصطفی تقدیر خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha