جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه تهران

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: حوزه علمیه تهران پیشینه ای کهن و ۲۰۰ ساله دارد و نهضت مشروطه و فتوای تنباکو مرحوم آیت الله میرزای شیرازی با پشتیبانی حوزه تهران ضمانت اجرایی پیدا کرد و پس از آن در سراسر کشور فراگیر شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان تهران که در مصلی شهرری حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، اظهار داشت: باید قدردان زحمات آیت الله حسینی بوشهری، در دوران تصدی مدیریت حوزه های علمیه کشور بود و خدا را شاکریم که به جای ایشان، آیت الله اعرافی به عنوان شخصیتی فرهیخته، صاحب برنامه و فکر و مدیری کار آزموده قرار گرفتند و این اتفاق، تحسین مدیران حوزه را بر انگیخت و ما اکنون انتظار داریم تحول عظیم در حوزه های علمیه را شاهد باشیم.

وی در ادامه با بیان این که حوزه علمیه تهران پیشینه ای کهن و 200 ساله دارد، به سخنان آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع مسئولان حوزه تهران اشاره کرد و گفت: نهضت مشروطه و فتوای تنباکو مرحوم آیت الله میرزای شیرازی با پشتیبانی حوزه علمیه تهران ضمانت اجرایی پیدا کرد و پس از آن در سراسر کشور فراگیر شد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از افتخارات حوزه علمیه تهران شکوفایی بخش خواهران آن است، به گونه ای که می توان گفت شاید هیچ حوزه خواهرانی در کشور به اندازه حوزه خواهرن تهران رونق نداشته باشد و البته این مهم به همت مدیران و اساتید این حوزه شکل گرفته است.

استاد رشاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ممکن است اشکالاتی در بخش های مختلف حوزه از جمله بخش آموزش وجود داشته باشد، بیان داشت: به لطف خدا حوزه علمیه کم اشکال ترین نهاد علمی کشور است.

تکریم علمای ۲۰۰ سال گذشته حوزه تهران

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان این که در سال تحصیلی 96-95 برنامه های متنوعی را پیش بینی کرده ایم، گفت: به منظور دویستمین سالگی حوزه علمیه تهران، ستاد برگزاری کنگره ها و همایش هایی برای پاسداشت علمای دویست ساله گذشته حوزه تهران شکل گرفته و در این راستای با دستگاه های مربوطه و مختلف رایزنی و هماهنگی شده است.

وی با بیان این امسال سال خاصی برای حوزه علمیه تهران خواهد بود، به سخنان صبح امروز رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه اشاره کرد و گفت: تاییدات رهبر معظم انقلاب برای حوزه تهران و تاکید بر احیای این حوزه، دلگرمی خاصی به مجموعه مدیران این حوزه داد؛ حوزه تهران حوزه مهمی است و گاهی در طول تاریخ پشتوانه حوزه نجف محسوب می شده است.

نا کارآمدی روش آموزشی «خطیب و مستمعی»

استاد رشاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که باید دو اشکال اساسی "روش های آموزش" و "سنجش تحصیلی طلاب" اصلاح شود، گفت: روش های آموزش کنونی تابع خطیب و مستمع شده است؛ این گونه که استاد در جایگاه خطیب قرار گرفته و طلاب فقط مستمع هستند؛ این سیستم آموزشی پر اشکال ترین روش آموزش است و هر چه سطح طلاب بالاتر می رود، این اشکال بیشتر می شود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران تاکید کرد: اگر این اشکال برطرف شود، مشکلات بسیار دیگری از جمله مشکل برخی منابع درسی و حافظه محوری طلاب رفع می شود .

پیشنهاد ۱۶ روش آموزشی

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به این که برای رفع اشکالات نظام آموزشی حوزه، 16 روش را پیشنهاد کرده ایم که مهترین روش آن "سامرایی" است؛ در این روش استاد نه آموزش دهنده، بلکه هادی و راهنمای طلبه است، اگر این روش تغییر کند بسیاری از مشکلات آموزشی دیگر نیز رفع خواهد شد و برای مثال همین لمعه و مکاسب به بهترین کتاب های حوزه تبدیل خواهند شد.

استاد رشاد در ادامه با تصریح بر این مطلب که سنجش تحصیلی طلاب نیز دارای اشکال است، گفت: ما این سیستم را به تقلید از دانشگاه ها گرفته ایم. در این سیستم، اگر نتیجه امتحان طلبه، نمرات پایین باشد، در جایگاه متهم قرار گرفته و اصولاً این شیوه درستی نیست که تمام اشکالات عدم موفقیت را به گردن طلبه بیندازیم؛ البته طلبه نیز نباید خود را در مظان اتهام قرار دهد، اما این که همه اشکلات را در طلبه ببینیم، درست نیست.

ضرورت شتاب بخشی به تحول در حوزه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با روش های دیگر نیز می توان توانمندی علمی طلاب را سنجید، به گونه ای که کرامت محصل و طلبه حفظ شود و اعتماد به نفس او بالاتر برود. معتقدیم سنجش تحصیلی باید به گونه ای باشد که در نهایت ارتقاء علمی را به دنبال داشته باشد.

استاد رشاد بر ضرورت شتاب بخشی به تحول در حوزه اشاره و تصریح کرد: بدون تغییر در دو امر مهم روش آموزش تحصیلی و همچنین سنجش تحصیلی طلاب، هیچ کاری به تحول در حوزه منجر نمی شود، و لذا باید با اصلاح این دو مهم در راستای تحول در حوزه گام برداریم.

انتهای پیام 313/29

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha