جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسین ملک مکان

حوزه/ رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس گفت: اگر خانواده با فرهنگ و الگوی اسلامی شکل بگیرد آن خانواده شبیه خانواده حضرت علی(ع) شده و نتیجه آن فرزندانی شبیه فرزندان ایشان می شود.

حجت الاسلام حسین ملک مکان در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»در شیراز ابراز داشت: خانواده اولین تشکل اجتماعی هر جامعه ای است که پایه و اساس آن جامعه را تشکیل می دهد ،بنابراین خانواده یک نقش اساسی و محوری دارد و شکل گیری افراد از لحاظ تربیتی، اجتماعی و اخلاقی در خانواده اتفاق می افتد.

وی با بیان این اگر خانواده سالمی داشته باشیم قطعا جامعه سالمی نیز داریم،خاطر نشان کرد: اگر خانواده به خاطر مشکلات مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، در معرض از هم پاشیده شدن، اختلاف و نابسامانی قرار بگیرد، بی شک افرادی که در این خانواده تربیت می شوند در جامعه دچار بحران و مشکل خواهند شد و به خوبی نمی تواند ایفای نقش بکند و مسوولیت داشته باشد.

استاد حوزه شیراز تصریح کرد: اگر قانوگذاران در همه برنامه ریزی های که می کنند خانواده را محور قرار بدهند و توجه ویژه ای به آن داشته باشند خیلی از مشکلات به ویژه مشکلات فرهنگی و اقتصادی خود به خود کم می شود.

حجت الاسلام ملک مکان، همچنین به نقش فرهنگ وارداتی در خانواده ها اشاره کرد و بیان داشت: به خاطر ارتباط با دیگر کشورها، رسانه ها و فضای مجازی فرهنگ وارداتی بر زندگی خانواده ها تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده کشورهای غربی ضد دین و ضد شیعه با برنامه ریزی های کلانی که انجام می دهند درپی تغییر فرهنگ غنی اسلامی در کشور ما هستند تا از این طریق به کشور آسیب بزنند که در راستای همین برنامه ریزی ها فرهنگ ، آداب و رسوم و اعتقادات دینی مردم ما تغییر کرده است و خانواده ها دچار تزلزل شده اند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس، به کمرنگ شدن امر ازدواج در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و اشتغال خانواده ای شکل نمی گیرد که اگر هم شکل بگیرد، دوام چندانی ندارد ولی اگر مشکل اقتصادی و اشتغال حل شود، مشکل ازدواج خود به خود برطرف می شود.

حجت الاسلام ملک مکان در ادامه گفتگو به نقش ائمه جمعه و روحانیت در فرهنگ سازی امور خانواده اشاره کرد و گفت: ائمه جمعه و روحانیت به عنوان متولیان ترویج فرهنگ اسلامی باید با استفاده از تریبون نماز جمعه ودیگر فرصت ها الگوها و آداب اسلامی را به صورت ساده و روشن برای مردم تبیین کنند و مردم را با پیامدهای مفید فرهنگ اسلامی و از طرفی پیامدهای فرهنگ متبذل غربی آشناکنند.

وی با بیان این که باید نهایت استفاده را از فرصت های که مردم  دور هم جمع می شود مثل مساجد، ماه محرم، ماه رمضان و... برای بیان احکام دین، فرهنگ و آداب ایرانی و اسلامی برد، تاکید کرد: نهاد های دیگری از جمله مدرسه،  دانشگاه، بخش های آموزشی و پژوهشی و نیروهای مسلح نیز اجتماعات خوبی دارند که باید از این فرصت استفاده بشود تا احکام دین برای مردم بیان بشود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس، به نقش موثر رسانه ها اشاره کرد و ادامه داد: رسانه ها به ویژه صدا و سیما می تواند نقش موثر و مفیدی ایفا کند چرا که خانواده ها درکنار هم به تماشای تلویزیون می نشینند، بنابراین نوع فیلم، نگارش، دیالوگ ها و پوشش بازیگران در فیلم و سریال های تلویزیونی بر زندگی خانواده ها تاثیر گذار است.

استاد حوزه شیراز ابراز داشت: بعضی از مردم آگاهی کامل و کافی از دین و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خود ندارند، بنابراین اگر آگاه بشوند متوجه خواهند شد که بهترین دین و بهترین الگو برای زندگی دارند و می توانند زندگی آرام، بی دغدغه و پایداری داشته باشند.

حجت الاسلام ملک مکان در پایان به نقش قوای سه گانه در امر خانواده اشاره کرد و گفت: مجلس در قانون گذاری، دولت در اجرائیات و قوه قضایه در پیشگیری می توانند در اجرایی کردن سیاست های 16 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری درباره خانواده ها موثر باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha