پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ دومین شماره فصلنامه علمی تخصصی "سبک زندگی اسلامی" از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در شماره جدید این فصلنامه، پنج مقاله همراه با سخنی از سردبیر ارائه شده است.

«مبانی انسان شناسی سبک زندگی اسلامی» عنوان مقاله ای است که به قلم رضا وظیفه مند نگاشته شده است. در چکیده مقاله می خوانیم: در سبک زندگی متعارف غربی که از مکتب سرمایه داری تأثیر پذیرفته است. کمال مطلوب انسان در ارضای هرچه بیشتر خواسته های مادی است و از جنبه روحی و معنوی او غفلت شده است؛ در حالی که مطلوب نهایی انسان، قرب الهی و هدف متعالی اش، تکامل اختیاری است. دستیابی به این هدف نیازمند توجه به مبانی انسان شناسی اسلامی و بایسته های آن در سبک زندگی است. مقاله یادشده با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در پی استخراج آن از قرآن و روایات است.

یافته ها حکایت از آن دارد که مبنای فطرت الهی انسان الزام شکوفایی فطرت الهی، مبنای کرامت ذاتی، الزاماتی همچون حفظ کرامت ذاتی انسان و کرامت زنان و مبنای کرامت اکتسابی، الزاماتی همچون عمل به فرامین الهی، مصونیت اخلاقی و افزایش رضایت از زندگی را به دنبال دارد.

نتیجه آن که مبانی فکری اسلام باعث معرفی شاخص هایی متمایز از فرهنگ غربی برای سبک زندگی اسلامی است.

دیگر عناوین فصلنامه عبرتند از: «از سبک تا سبک ساختار و مؤلفه های سبک زندگی دینی و فرایند دستیابی به آن» علی زینتی، «نظام واره سبک زندگی اسلامی» حسین رادمرد، «سبک زندگی دینی و نقش رسانه جمعی» سید حسین شرف الدین، «جایگاه سازمان های فرهنگی در ایجاد و ترویج سبک زندگی اسلامی» عباس آزاد.

دومین شماره از فصلنامه علمی تخصصی "سبک زندگی اسلامی" به صاحب امتیازی: پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) با قیمت: 4800 تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha