دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عندلیبی

حوزه/ تولیت مدرسه امام صادق(ع) شهرستان داراب باتاکید بر رفع مشکل جوانان گفت: امروز باید زمینه اشتغال جوانان در کشور فراهم گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عندلیبی تولیت مدرسه امام صادق(ع) شهرستان داراب، امروز در جمع طلاب و روحانیون این حوزه علمیه وجمعی از  مردم این شهرستان اظهار داشت: اسلام در ابعاد گوناگون، حتی در مسائل اقتصادی و شغلی اصولی دارد که آموزش آنها به رعایت قوانین صحیح در زندگی اجتماعی کمک می کند.

وی افزود: اصول کسب و کار و دیگر قوانین، به نوع نگاه به انسان و هدف نهایی او، همچنین دنیا و نقش آن در سعادت انسان و رابطه دنیا و آخرت و دیگر اعتقادات و ارزش ها وابسته می باشد.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) داراب گفت: داشتن شغلی آبرومند و درآمدی مناسب برای برپاکردن یک زندگی خوب نیز اصولی مخصوص به خود دارد که این اصول از نوع نگاه انسان به کار و کارکردهای آن نشئت می گیرد.

استاد حوزه فارس گفت: کسی که کار را نه تنها وسیله ای برای امرار معاش، بلکه از عوامل مهم در عزت، استقلال و اعتماد به نفس خود می داند، از اصول متفاوتی پیروی می کند، لذا این دو گروه اخلاقشان متفاوت است.

وی افزود: کسانی که خود را عضو فعال و تاثیر گذار جامعه و بیکاری را موجب سرخوردگی می دانند با کسانی که مبنایشان فقط خود خوردن و خوب گشت و گذار کردن ات، متفاوت هستند.

حجت الاسلام عندلیبی گفت: کسی که معتقد است نمی توان از اخلاق و آداب دینی در حوزه کسب و کار سخن گفت، در مقایسه با کسی که کار را یک وظیفه و مسئولیت اجتماعی می داند و چنانچه هیچ نیازی هم نداشته باشد، باز بر اساس وظیفه اجتماعی و مسئولیت اخلاقی بیکار نمی ماند، اصول مختلفی را دنبال می کند.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) گفت: اسلام پاداش کسانی را که در راه تامین معاش خود و خانواده شان تلاش می کنند، هم سنگ پاداش مجاهدان و رزمندگان راه خدا می داند و در مقابل ، انسان های بیکار را لعن و نفرین می کند.

وی بیان کرد: دین مبین اسلام، اشتغال و کار حداکثری را توصیه می کند و لذا همه پیامبران و امامان برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده شان کار می کردند.

حجت الاسلام عندلیبی اظهار داشت: دین ما بر اساس همین مبانی و ارزش ها سبک خاصی از کسب و کار را به انسان ها توصیه کرده است. ساده گرفتن معامله، آسان گیری در مقابل بدهکاران، پس گرفتن کالای فروخته شده، قسم نخوردن در کسب و کار و ... برخی از این توصیه ها هستند.

وی اضافه کرد: برای افزایش حس معنویت در فضای کسب و کار، کاسب در دین اسلام حبیب خدا معرفی شده است. وقتی کسی خود را در جایگاه دوست خدا شناخت، تلاش می کند از خواسته الهی پیروی کند و صبغه ی الهی به خود بگیرد.

استاد حوزه شیراز گفت: حرص در جمع مال و افراط در کار از نظر اسلام موجب زیر پا گذاشته شدن وظایف اولیه ی اخلاقی و شرعی و بی توجهی به حقوق همسر و فرزندان می شود.

وی یادآور شد: در روایات متعددی اخلاق نیکو یکی از عوامل گشایش رزق و روزی و اخلاق بد یکی از عوامل تنگ دستی و فقر معرفی شده است.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) داراب گفت: انسان به دلیل برخورداری از بعد عقلانی، همواره به دنبال پیدا کردن روابط حاکم میان رفتارها و گفتارهای انسان با آثار و کارکردهای آن است.یافتن دلیل و حکمت قوانین جاری در زندگی بشر، او را به سوی نوعی نشاط و پویایی در محیط خانواده و زندگی اجتماعی سوق می دهد.

وی در پایان گفت: همه افراد جامعه به خصوص قشر جوان، چنانچه از حکمت کاری با خبر باشند و پاسخ قانع کننده ای برای انجام دادن کاری داشته باشند، با همت و انگیزه بیشتری آن کار را انجام می دهند و در نتیجه لذت انجام آن کار را بهتر درک و در مقابل سختی هایش بیشتر مقاومت می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha