شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سروری

حوزه/ پژوهشگر و نویسنده حوزوی به تشریح ویژگی های عید سعید قربان از دیدگاه قرآن و سنت و مسایل روز پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»،گفت: مراسم حج، بیش از هر چیز ناظر بر ایجاد و تقویت روحیه برادری دینی و ایمان به عقیده توحید است. ارتباط تنگاتنگ این دو مقوله با هم سبب شده تا مسلمین در پرتو این دو مشخصه، تربیت یافته، ضمن تنظیم روابط برادری با یکدیگر به مقابله با مظاهر شرک و کفر به پا خیزند و از تمام عناصر تفرقه رهایی یابند که این خود عامل نیرومندی در همبستگی و انسجام مسلمانان جهان بشمار می رود.

وی افزود: احکام حج خط مشی زندگی فردی و اجتماعی هر مسلمان را تعیین نموده، وی را به کمال معنویت رهنمود می کند به گونه ای که در پیروان مکتب، روحیه خداپرستی و شرک ستیزی ایجاد می کند و ایمان معنوی را با روح تازه ای به کالبد جامعه اسلامی می دمد و فکر و اندیشه مسلمانان را تعالی می بخشد؛ بر این اساس فریضه حج قادر است حالتی در مسلمانان پدید آورد که شیوه زندگی آنان دگرگون شود و به همبستگی و همدلی نایل آیند.

این نویسنده حوزوی بیان کرد: این همبستگی و همدلی از آن جهت که به هیچ یک از نهادها و سیستم های سیاسی وابسته نیست و مطلقا از ایمان فرد مسلمان نشأت می گیرد، حلقه پیوستگی و قدر مشترک کلیه مسلمانان محسوب می شود و کمتر عاملی توان مقابله با آن را دارد. امتیاز چشمگیر اسلام، اصل توحید است و برگزاری همه ساله مناسک حج بیانگر هویت توحیدی مسلمانان می باشد.

وی افزود: همگان در پیام امسال مقام معظم رهبری مشاهد کردند که ایشان از عبارت شجره‌ی ملعونه برای آل‌سعود در پیام حج استفاده کردند که بیانگر خط منحرفی است که ال سعود در پیکریه جهان اسلام به وجود آورده که عملا با رفتار و گفتار خود، موجبات فتنه در بین امت اسلام ایجاد کرده‌اند؛ همکاری و هماهنگی با شرورترین دشمنان مسلمانان یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی، پشتیبانی مالی و لجستیکی از گروهک‌های تروریستی چون داعش و القاعده، کشتار مردم بی‌گناه یمن، و بی‌کفایتی در ماجرای منای حج گذشته که موجب شهادت  بیش از۶۰۰۰ هزار حاجی از سراسر جهان اسلام وتعداد زیادی از هم وطن های عزیزمان که ضیوف الرحمان بودند شد، از نمونه‌های ملعونه بودن این خاندان است که از مسیر همبستگی و همدلی به مسیر انحطاط واضمهلال  کشیده شده است  که وقیحانه صد عن سبیل الله می کند و زخمی عمیق بر پیکره جهان اسلام وارد نموده اند.

نویسنده کتاب ردپای گرگ بیان کرد: ین در حالی است که حج هجرت از هرگونه طبقه بندی ها و مرزبندی هایی است که حیات بشر را از هم جدا می کند و فقیر و غنی، و سیاه و سفید را به هم نزدیک می کند و در کنار هم قرار داده، وجه مشترک همه انسان ها را که همان عبودیت است، در همه زنده می نماید، و بدین دلیل است که قرآن، پرستش خدای یگانه را مایه اتحاد و همبستگی در پیروان ادیان الهی می خواند.

 وی گفت: خداوند بیان می دارد که قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّـهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا؛ عید قربان بزرگترین روز حج محسوب می شود؛ چنان که از امام صادق(ع) نقل است که در جواب معاویه بن عمار که از ایشان درباره یوم الحج الأکبرپرسیدند، فرمودند: آن، روز عید قربان است؛ از این جهت می توان گفت عید قربان تجلی توحید و نمادی از تجلی انسجام اسلامی در ایام حج است.

این نویسنده حوزوی تصریح کرد: عید قربان را می توان  به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی دانست. این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره گیری از فرصت های ناب به دست می آید؛ زایران خانه خدا که پس از تحمل سختی های بسیار و پرهیز از نمادهای دنیوی، اینک به منزل گاه آخر رسیده اند، عید قربان را جشن می گیرند؛ در این روز حاجیان در یک وحدت عملی کم نظیر سر بر آستان حضرت دوست می سایند و پس از آن با چهره ای گشاده از توفیق یافتن به انجام تکلیف، یکدیگر را به آغوش کشیده، به هم تبریک می گویند.

وی اظهارکرد: امام سجاد(ع) در دعای ۴۸صحیفه نیز در دعای مخصوص عید، این را روزی مبارک و با میمنت می خواند و می فرماید: اللهم هذا یوم مبارک میمون؛ مرحوم امام خمینی(ره) درباره عید قربان جمله بسیار با اهمیتی دارند ومی فرمایند:عید قربان، عیدی است که انسان های آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می اندازد؛ قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا می دهد...؛ این پدر توحید و بت شکن جهان، به ما و همه انسان ها آموخت که... عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا و عدل الهی را برپا نمایید، به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است.

نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بیان کرد: حجاج در ادامه اعمال روز عید با کوله باری از عقیده و جهاد، رو به سنت قربانی می آورند و آن را به پیشگاه پروردگار هدیه می کنند و به دستور الهی جامه عمل می پوشانندآن کسی که به قربانگاه می رود و گوسفندی را ذبح می کند، درحقیقت با حرکتی نمادین عزم از میان بردن هوس ها و وابستگی هایش را می کند و آماده ایثار و فداکاری می شود؛ این عمل را از آن جهت که عبادت و وسیله تقرب به خداست، قربان گویند. امام سجاد(ع) ضمن پرسشی از شبلی پرسیدند: آیا به هنگام سر بریدن قربانی، نیت کردی که با تمسک به حقیقت تقوی و ورع حلقوم طمع را قطع کنی.

وی افزود: عید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمین است که برخلاف برخی اعیاد دیگر، مورد اختلاف نیست؛ چرا که همه فرق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند؛ لذا در دعای مخصوص قنوت نماز عید می خوانیم: اللهم انی اسألک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامه و مزیدا...؛ بار الها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قراردادی...? و بدین گونه عید را فقط مخصوص مؤمنین ندانسته، همه مسلمین را در آن سهیم می دانیم و اعتقاد داریم این گردهمایی عظیم رهیافتی است برای رسیدن به اعتصام به حبل الله (آل عمران. ۳۰۱) است که یکی از مهمترین دستورات اجتماعی اسلام می باشد.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: مناسک حج که در اوج عظمت آن عید قربان قرار دارد، علاوه بر رسیدن به توحید، عاملی است موثر برای نیل به انسجام و همبستگی هرچه بیشتر مسلمانان. لذا بزرگان دینی ما به این مسئله بارها تأکید کرده اند که بهترین عمل در این روز برائت از مشرکین و شیاطین حقیقی عالم است و این مهم میسر نمی شود مگر با انسجام و همدلی تمامی مسلمین با هر فکر و عقیده و مسلکی که باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha