پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان که اگر بشریت فقر خود را نسبت به خداوند درک کنند، معرفت الهی از قلب و روحشان جاری می شود، گفت: متکی بر غیر خدا شدن عامل شرک است و هزینه کردن آبرو در مسیر الهی لازمه دستیابی به سعادت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، شب گذشته در صحن جامع رضوی، با اشاره به جایگاه ولایت و امامت از منظر قرآن کریم، عبور از این دنیای فانی را در راستای رسیدن به امام خواند و گفت: عبور بشریت از دنیای فانی با نزول امام مقارن است که در این میان تلاقی و اتصالی برقرار می شود.

وی با بیان این که خداوند متعال بشریت را به دنیای فانی آورد و در حصارهای دنیا محصور کرد تا بنده و خداشناس شوند، تصریح کرد: حضور بشریت در دنیا به این سبب بود تا خشوع و خضوع پیدا کرده و در برابر عظمت پرودگار بندگی کنند؛ در حقیقت پروردگار آنان را خلق کرد تا با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کرده و بدانند در هر شرایطی محتاج و فقیر به خداوند هستند.

وی با اشاره به لزوم درک معرفت و مقام بندگی خداوند متعال کرد و گفت: هدف خداوند لذت از غیر خدا بردن و یا بت پرستی نبوده بلکه مقصود رصد فقرهای بشریت و درک نیاز به خداوند تبارک و تعالی بوده است.  

حجت الاسلام و المسلمین  میرباقری، خوردن، خوابیدن و آشامیدن را مانع از بندگی خداوند متعال ندانست، چرا که اگر این چنین بود هرگز خداوند آنان را به انسان اعطا نمی کرد.

وی با بیان این که هرگز بشریت نمی توانند خود مرتفع کننده نیازهایشان باشند، درک فقر را از ضرورت های بندگی خداوند متعال خطاب و خاطر نشان کرد: بدون شک این پرودگار عالم بوده که زمین را زیر پای بشریت رام کرده و با درک این نکات می شود به آن محبت و معرفت الهی رسید.

متکی بر غیر خدا شدن عامل وابستگی بشریت به اسباب دنیوی است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که خداوند متعال ابراهیم(ع) را خلیل الله قرار داد، چرا که رفتار، کردار و منشش در راستای پرودگار بود، یادآور شد: بی شک اگر انسان طالب خواسته ای از جانب غیر خدا بود و سر در دامنی جز رحمت الهی گذاشت به آن وابسته می شود.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با بیان که اگر بشریت فقر خود را نسبت به خداوند درک کند، محبت و معرفت الهی از قلب و روحشان جاری می شود، اذعان کرد: بشر باید از اسباب و ابزار دنیوی در راستای آن معرفت استفاده کرده و متکی بر آن نشوند چرا که تکیه بر اینها شرک ایجاد می کند.

هزینه کردن آبرو در مسیر الهی لازمه دستیابی به سعادت است

وی با بیان این که در حین صدقه دادن، دست خود را ارج نهید، چرا که خداوند متعال آن را گرفته است، اظهار داشت: بی شک اگر آبرو را خرج خداوند متعال نکردیم از ما گرفته می شود، چرا که عنایت الهی بوده و در صورت بهره گیری شایسته آن را برایمان مضاعف می کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم هدف از خلقت را رسیدن به محبت خداوند متعال دانست و بیان کرد: خداوند متعال با اعطای قدرت، موقعیت و آبرو از بشریت می خواهد تا همچون ابراهیم خلیل الله حواله های خدا را پذیرفته و در مسیر الهی استفاده کنند تا به محبت الهی برسند .313/49

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha