یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سینما

حوزه/ مستندساز حوزوی و منتقد سینما گفت: سینمای دفاع مقدس در حال حاضر دچار غربت و مهجوریت شده و باید برای رفع آن کوشید.

حجت الاسلام سجاد کریمان مجد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که سینمای دفاع مقدس در دهه 60 و 70 دوران درخشانی را سپری می کرد، اظهار داشت: واقعیت این است که سینمای ایران در یک دهه اخیر آن طور که باید و شاید نتوانسته رسالت خودش را به درستی در قبال مقوله دفاع مقدس انجام دهد و آثاری به یادماندنی مثل دهه 60 و 70 خلق کند.

وی افزود: با این حال نباید از نظر دور داشت که سینمای دفاع مقدس به عنوان یک ژانر ملی هنوز هم می تواند واقعیت های ناگفته جنگ را به شایستگی به تصویر بکشد، منتهای مراتب اولاً نیازمند دغدغه مضاعف سینماگران در این رابطه است و ثانیاً هم این که مسئولان با حمایت درست و هوشمندانه زمینه رشد و شکوفایی آن را فراهم کنند.

این منتقد و تحلیلگر سینمایی با اشاره به این که اساساً ماهیت و ذات سینما نمایانگر بخشی از وضعیت موجود اجتماع است، گفت: سینما اگر به درستی به وظیفه خود عمل کند می تواند آینه صادق وضعیت اجتماعی باشد و حقیقت این است که متاسفانه تا حدی جامعه ما دچار روزمرگی شده و حال آن که ما باید نگاه و رویکرد انقلابی را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: بعد از دو دهه از اتمام جنگ تحمیلی به نظر می رسد که کلیت فضای جامعه از جریانات مرتبط از دفاع مقدس کمرنگ شده ، اگر نگوییم عاری و تهی شده است و حال آن که باید با تقویت نگاه انقلابی و منش جهادی در بستر اجتماع ، کماکان حال و هوای دفاع مقدس را در جامعه زنده نگاه داریم.

حجت الاسلام کریمان مجد گفت: در حال حاضر در سینمای خودمان آثار فاخری از جریان دفاع مقدس نمی بینیم ، هر چند که تولید آثاری چون ایستاده در غبار یا چ نیز گرچه معدود است اما بسیار ارزشمند می باشد.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای متولی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فارابی باید به حمایت جدی از ساخت و نمایش فیلم های فاخر دفاع مقدسی بپردازند و نباید گذاشت که این ژانر بسیار مهم در غربت و مهجوریت باقی بماند.

وی افزود: البته این مساله مستلزم این است که قبل از هر چیز نگاه جدی به سینمای دفاع مقدس دغدغه مدیران سینمایی کشور باشد و گرنه به صرف شعار تحول چندانی رخ نمی دهد.

این مستندساز حوزوی همچنین با اشاره به ارتباط تنگاتنگ ادبیات دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: با توجه به این که تاکید و سفارش مقام معظم رهبری بر نگارش ادبیات دفاع مقدس است و انصافاً در این رابطه در حوزه هنری کارهای خوبی صورت گرفته ، لازم است که شرایطی فراهم شود که برخی از آثار شاخص ادبیات دفاع مقدس در مدیوم سینما به آثار فاخر و در عین حال جذاب برای عموم مخاطبان تبدیل شود.

وی گفت: ما باید برای ارتباط نسل جدید با آرمان های انقلاب و دفاع مقدس به سمت تولید این گونه آثار برویم و از فیلمسازان ، نویسندگان و تهیه کنندگان شاخص و متعهد دعوت به همکاری برای این امر شود.

وی اضافه کرد: به هر صورت آنچه مسلم است این که جریان دفاع مقدس ویژگی ها و زوایای پنهان دارد که اگر به آن ها توجه شود می توان از داستان ها و رمان های دفاع مقدسی، فیلم نامه های جذاب و پرمحتوایی تولید کرد که به ساخت آثار خوبی همچون سفر به چزابه ، چ و یا ایستاده در غبار ختم شود.

این منتقد سینما و تلویزیون بیان داشت: اصل این است که ما در بین اهالی سینما، وزارت ارشاد و حوزه هنری ، جذابیت و گرایش لازم برای پردازش به سینمای دفاع مقدس را ایجاد کنیم ؛ خیلی اوقات پول و امکانات هنگفت هم لازم نیست بلکه باید شرایط و بسترها را فراهم کرد تا به یاری خدا وعنایت شهدا ،این کار به سرانجام مطلوب برسد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha