دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تولیت آستان قدس رضوی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: امروز عهد شکنی‌های استکبار در عمل و گفتار آن‌ها پیداست و غیر قابل اعتماد بودن نظام سلطه دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست.

به  گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه تفسیر سوره احزاب در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی، با تشریح شرایط شهر مدینه در جنگ احزاب، خاطرنشان کرد: در جنگ احزاب کافران و مشرکان حزب‌هایی بودند که با هم متحد شدند تا حکومت تازه پا گرفته اسلامی را از میان ببرند. از طرفی در داخل شهر مدینه نیز منافقان، شایعه پراکنان، عناصر و افراد ضعیف‌الایمان، شرایط نامناسبی را برای مسلمانان ایجاد کرده بودند.

افراد ضعیف الایمان پایگاه‌های دشمن هستند

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان این مطلب که افراد سست عنصر و ضعیف الایمان پایگاه‌های دشمن در میان مسلمانان هستند، به آیه 22 سوره مبارکه احزاب که خداوند می فرماید «وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا، و چون مؤمنان دسته‌هاى دشمن را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و فرستاده‌اش به ما وعده دادند و خدا و فرستاده‌اش راست گفتند، و جز بر ایمان و فرمانبردارى آنان نیفزود» اشاره و اظهار کرد: این آیه شریفه روحیه مومنان را در جنگ احزاب ترسیم می‌کند که کاملا در مقابل روحیه منافقان بود. در آیه 12 همین سوره اشاره به منافقان و بیمار دلان دارد که وعده‌های پیامبر را فریب می‌خوانند، اما در این آیه مؤمنان، این وعده‌ها را واقعی و صادق می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه مومنان، دشمن را کوچک و منافقان، دشمن را بزرگ می‌پندارند، گفت: در آیه 20 همین سوره، خداوند بیان می‌دارد که گروهی از افراد سست ایمان آرزو داشتند هنگام حمله‌ دشمن، در مناطق دور از مدینه بودند، ولی در این آیه درباره مومنان می‌فرماید: مؤمنان با دیدن دشمن، به ایمان و ایستادگی‌شان افزوده می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جمله «اسرائیل از لانه عنکبوت سست تر است» از سید حسن نصر الله، گفت: این سخن دبیر کل حزب الله لبنان که قدرت ظاهری ارتش اسرائیل و گنبد آهنین شهر تل‌آویو را از تار عنکبوت سست‌تر می‌خواند، نشان از قدرت ایمان یک مومن دارد؛ در حالی که منافق قدرت دشمنان را بسیار بزرگ می‌بیند.

وی ادامه داد: اینکه مستکبران مومنان را تهدید کنند موضوع عجیبی نیست، زیرا اسلام منافع استکبار را به خطر می‌اندازد. اما همین استکبار با اسلام بی‌خاصیتی که تنها پوسته‌ای از آن باقی مانده باشد، هیچ مخالفتی ندارند. اگر صبح تا شب کسی در مسجد النبی، تنها نماز بخواند و به هیچ چیز کاری نداشته باشد، استکبار با او دوست است. اما اگر «اقامه صلات» ناب اسلامی برپا شود، آنگاه نه حکومتی برای آل سعود و نه ساز و برگی برای استکبار باقی می‌ماند. اقامه صلات یعنی حاکمیت حق و استکبار یعنی حاکمیت شیطان، این دو هیچ گاه با هم سازگار نمی‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی مؤمنان را انسان‌هایی شجاع که از تعداد و تشکّل دشمنان نمی‌ترسند، معرفی و ابراز کرد: در دوران دفاع مقدس رزمندگان اسلام در شب‌های عملیات استوارتر بودند و هنگامی که متوجه می‌شدند که استکبار و دولت‌های مرتجع عربی منطقه با صدام همراه شده‌اند، نه تنها وحشت نمی‌کردند، بلکه برای دفاع از نظام اسلامی مصمم‌تر می‌شدند. روز عاشورا نیز چنین بود و یاران اباعبدالله(علیه‌السلام) با دیدن انبوه سپاهیان یزیدیان، مصمم و محکم تر می‌شدند و مقام ایمانشان افزون می‌شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به آیه 23 این سوره که خداوند می‌فرماید « مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا، در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند و در راه او شربت شهادت نوشیدند، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.» اشاره کرد و با بیان اینکه عاشوراییان مصداق این آیه شریفه هستند، گفت: شهادت نشان از صداقت مومن دارد و شهدا در پای عهد و پیمان عبودیت و ولایت خود با خداوند و رسول الله(ص) تا پای جان ایستادند.

تولیت آستان قدس رضوی در توضیح معنای کلمه «نحب» این آیه نیز گفت: «نحب» دارای معانی زیادی است، ولی در اینجا به معنای نذر و عهد و پیمانی است که چه بسا انجام آن منجر به مرگ یا خطر بزرگی برای انسان شود. «نحب» به عهد و پیمان مؤمنان واقعی اشاره دارد، زیرا آنان پایبند به عهد و پیمان خود با پروردگار هستند و هیچ چیز حتّی شهادت دوستان و عزیزان، روحیه آنان را تغییر نمی‌دهد. «و ما بدّلوا تبدیلا»

شهادت؛ نشانه صداقت در ایمان

وی درباره صفات و ویژگی‌‌های مومنان که در این آیه شریفه ذکر شده است، گفت: مومنان کسانی هستند که در دفاع از حق تا مرز شهادت می‌ایستند و این نشانه‌ صداقت در ایمان آن هاست. شهادت برخی مؤمنان، عامل عقب نشینی یا دلسردی دیگر مؤمنان نمی‌شود و هیچ گونه تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود با خداوند نمی‌دهند و کمترین انحراف و تزلزلى در کار آن ها پیدا نمی‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در بخش پایانی سخنان خود به آیه 12 سوره توبه اشاره و با تاکید بر اینکه هیچ گاه نباید به سران کفر و استکبار اعتماد کرد، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید قَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ...، «با پیشوایان کفر بجنگید، چرا که آنان را هیچ پیمانى نیست.» در این آیه آمده است که با رهبران کفر و استکبار مبارزه کنید، نه اینکه آن‌ها ایمان ندارند، بلکه چون «أَیْمَان» ندارند. أَیْمَان ندارند، یعنی آن ها پیمان و میثاق شکن هستند و این موضوع پیمان شکنی از ویژگی‌های دشمنان دین خداست.

این استاد حوزه گفت: این روزها عهد شکنی‌های استکبار در عمل و گفتار آن‌ها پیداست و غیر قابل اعتماد بودن نظام سلطه دیگر بر هیچ کسی پوشیده نیست. حتی اگر روزی عده‌ای به دشمن  خوش بین بودند با اتفاقات اخیر برای همه روشن شده که استکبار پیمان شکن است و «أَیْمَان» ندارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha