دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدير حوزه علميه خراسان

حوزه/ مدير حوزه علميه خراسان تصريح كرد: هر حرکت و فعالیتی که در عرصه های مختلف صورت می گیرد، اگر شاخص های انقلاب نداشته باشد، حوزوی و انقلابی نیست، بلکه انحرافی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سیدمصباح عاملی در چهارمین اجلاسیه معاونان پژوهشی حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، ابراز كرد: هر حرکت و فعالیتی که در عرصه های آموزش، تبلیغ، پژوهش، تهذیب، سیاست و ... صورت می گیرد، اگر شاخص های انقلاب نداشته باشد، حوزوی و انقلابی نیست، بلکه انحرافی است.

وي با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه، پرداختن عمیق و پخته به موضوع حوزه انقلابی و تحلیل دقیق در این زمینه را مهم دانست و تعبیر ایشان مبنی بر گره خوردن فعالیت های حوزه به انقلاب را مورد توجه قرار داد.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، حرکت رو به جلو و فعالیت های متناسب با مقتضای زمان را دو مورد از شاخصه های تحول عنوان كرد و آن را برای حیات انقلاب، نظام و اسلام امری اجتناب ناپذیر دانست.

تاكيد بر تدام تحول

وي، فعالیت های اين حوزه برای پیگیری موضوع حوزه انقلابی را یادآور شد و گفت: بعد از تحلیل و تفسیر دقیق از بایسته های حوزه انقلابی، باید در زمينه نظریات و عرصه عمل، حرکت های متناسبی با آن صورت گیرد؛ البته حرکت مقطعی و موردی بی اثر است و باید فعالیت های دائم و مستمر در این زمینه تعریف شود.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي در تبیین اهمیت مسئله تحول در حوزه های علمیه، اظهار کرد: درست است که روحانیت انقلاب کرده و آن را با پشتیبانی روحیه انقلابی مردم به پیروزی رسانده، اما تداوم این حرکت احتیاج به تحول مستمر دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بزرگ ترین انقلاب ها و مکاتب تاریخ، زمانی که حالت ایستایی و رکود پیدا کردند، نه تنها خاصیت، قدرت و زلال بودن خود را از دست دادند، بلکه به مردابی خطرناک مبدّل شدند.

ضرورت پاسخگویی به شبهات روز

مدیر حوزه علمیه خراسان با بيان اینکه شبهات همچون سیل و توفان به سمت اسلام ناب در حرکت هستند، ابراز کرد: پاسخگویی به نیازهای روز و شبهات نسل جوان، بار بسیار سنگینی است كه بر دوش حوزه متحول و انقلابی قرار دارد.

وی با تأکید بر این که باید فرصت کافی به افرادی که استعداد، فکر، طرح و حرف دارند، داده شود، اظهار کرد: نباید عده ای را به عنوان نخبه اعلام کرد و تمام بار تحول را بر دوش آن ها گذاشت و انگیزه را از دیگران گرفت بلكه مي بايست به طلبه انرژی داد و او را به صحنه اظهار نظر کشاند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین اهمیت مطالعات راهبردی و برنامه های بلندمدت در ایجاد تحول پرداخت و گفت: نظام های جامع حوزوی باید چشم اندازی دست كم بیست ساله داشته باشند تا بتوانند به برنامه های بلندمدت دشمن پاسخ مناسب بدهند.

پژوهش باید انقلابی، کاربردی و پاسخگو باشد

حجت الاسلام والمسلمين عاملي ضمن تأکید بر وجود نقشه راه در عرصه پژوهش های حوزوی، خاطرنشان کرد: پژوهش باید انقلابی، کاربردی و پاسخگو باشد تا بتواند اسلام ناب را احیا و به روز رسانی کرده و در برابر شبهات و مکاتب التقاطی و الحادی ایستادگی کند.

وي با بيان اينكه اجتهاد و فقاهت نیاز به حرکت رو به جلو و تحول مستمر دارد و نمی تواند در فروع گذشته باقی بماند، تصریح کرد: حرکت حوزه علمیه، اجتهادی و حرکت اجتهادی نوعی پژوهش است و به همين علت پژوهش باید سامان دهی شده و همه فعالیت ها و حرکت های حوزوی پشتوانه پژوهشی داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: نیازسنجی ضرورتی حتمی و قطعی برای کارآمد و اثربخش شدن فعالیت های پژوهشی طلاب است و این مسئله باید مبنای کار قرار گیرد.

وي در پایان درباره ساماندهی و بکارگیری نیروهای متخصص حوزوی، عنوان کرد: تخصص های طلاب پژوهشگر باید مشخص شود و پژوهشگران ضمن اولویت بندی موضوع ها و نیازهای اساسی حوزه، جامعه و نظام، مي بايست در گروه هایی تخصصی به آن مسائل بپردازند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha