پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امر به معروف

حوزه/ حوزه‌های علمیه نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دینی در جامعه دارند، لذا روحانیون و طلاب همواره باید نقش موثر و ارزشمند خود را برای هدایت جامعه و پشتیبانی از نظام اسلامی و سلامت اجتماعی کشور به خوبی ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین لطفی، امروز در نشست خبری مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر با ارائه گزارشی از 6 ماه فعالیت این مجمع در خراسان رضوی به حضور و بهره مندی از نخبگان حوزوی در راستای اجرایی شدن امر به معروف  و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: مهمترین عامل ضمانت اجرایی احکام الهی در آموزه‌های دینی، امر به معروف و نهی از منکر است.

مسئول مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر از معجزات قرآن بوده و تنها موضوعی است که از حوزه فرد و خانواده شروع می‌شود و تا جامعه و بحث‌های کلان ادامه پیدا می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین  لطفی با اشاره به اینکه تنها ضامن کلیدی بقای دین، امر به معروف و نهی از منکر است افزود: شرایط به گونه‌ای شده که تا صحبت از امر به معروف و نهی از منکر می‌شود همه توجهات به سمت بحث حجاب می رود در حالی که امر به معروف، امر به تمام معروفات را در بر می‌گیرد و فقها معروفات را به واجب و مستحب تقسیم کرده‌اند.

مسئول مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی به توجه قانون اساسی به اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: اصل هشتم قانون اساسی سه محور مردم بر مردم، مردم بر دولت و دولت بر مردم مشخص شده است، فضای مجازی نیز از دیگر محورهایی است که بر روی آن کارهایی انجام داده ایم .

وی درباره فعالیت های مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: این مجمع، یک مجموعه مردم‌نهاد و به شدت دور از هرگونه جهت‌گیری سیاسی است. در این مجموعه از گرایشات و اقشار مختلف حضور دارند.

حجت الاسلام و المسلمین لطفی با اشاره به استفاده از ظرفیت حوزه و روحانیت در اجرایی شدن امر به معروف ونهی از منکر در شهر مشهد و استان خراسان رضوی گفت: نگاه مجموعه این است که روحانیون باید در رأس قرار داشته باشند، روحانیونی که جامع‌الاطراف بوده و در حوزه دینی، تنگ‌نظر، تک‌بعدی و مادی‌گرا نباشند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار حوزه پیرامون ارتباط این مجمع با حوزه علمیه خراسان، گفت: این مجمع با استفاده از ظرفیت حوزه علمیه و جذب نخبگان در دو بخش خواهران و برادران فعالیت گسترده ای داشته است  که می توان به برگزاری جلساتی با اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی، مرکز مدیریت حوزه و جذب نخبگان توانمند در این عرصه اشاره کرد.

مسئول مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر  خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر مشکل خاصی در حوزه اجرا نبوده و تنها یک روحانی مورد اصابت چاقو و دو زن نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که در همین راستا پیگیری‌های لازم نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: طلاب باید تذکر لسانی را جدی بگیرند و اگر مشکل و منکری می بینند باید به هر نحو و البته با شکل و لسان مناسب با مردم برخورد کنند و امر به معروف کنند قرار نیست که دعوا شود، بلکه باید با شکل مناسب و مهربان و با عطوفت رفتارکنند تا مورد منکر اصلاح شود.

حجت السلام و المسلمین لطفی با بیان این که ما طلاب باید  خودسازی داشته باشیم، تا عمل و رفتارمان بر روی افراد تأثیرگذار باشد ، ابراز داشت: حوزه‌های علمیه نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دینی در جامعه دارند، لذا روحانیون و طلاب همواره باید نقش موثر و ارزشمند خود را برای هدایت جامعه و پشتیبانی از نظام اسلامی و سلامت اجتماعی کشور به خوبی ایفا کنند.

مسئول مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر  تاکید کرد: سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر باید به یک اصل مهم در جامعه تبدیل شده و مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین لطفی  تلاش مستمر و هماهنگ دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی را در نهادینه کردن این فریضه الهی در جامعه مهم دانست و گفت: برای دستیابی به اهداف و آرمان های مورد نظر باید هر چه بیشتر و بهتر از ظرفیت و توان مردم در این خصوص استفاده کنیم.

وی با تاکید بر همگانی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، خاطرنشان کرد: اقامه این فریضه الهی در جامعه از جهاد در راه خداوند نیز بالاتر و ارزشمندتر است.

مسئول مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر در پایان گفت: برای احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و دستیابی به نتایج مطلوب باید همه اقشار جامعه وارد میدان عمل شوند.

انتهای پیام/ ح

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha