چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عزاداری عاشورا در مصر

حوزه/ نائب رئیس حزب سلفی در سخنانی اهانت آمیز گفت: بر این باوریم عزاداری شیعیان در عاشورا موجب تخریب چهره اسلام است و من بر این باورم سخنان آنها کفرآلود است، اما با این حال آنها را تکفیر نمی کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چند روزی در آستانه فرا رسیدن ایام عزاداری عاشورا و اوج گرفتن عزاداری شیعیان مصر و احتمال جمع شدن شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) برای عزاداری عاشورا در مسجد الحسین قاهره، سلفی های مصر به دست و پا افتاده اند و از چند روز پیش به شیعیان و مجالس عزاداری حسینی حمله ور شده اند.

فعالیت شیعیان در عاشورا را رصد می کنیم

در این راستا شیخ سامح عبدالحمید از مبلغان سلفی و ائتلاف های سلفی مصر اعلام کرد ما سلفی ها به دقت فعالیت های شیعیان را در روز عاشورا و همچنین پایگاه های اینترنتی و مساجد و مراکز تجمع آنها را رصد می کنیم و از تمام فعالیت های آنها در این روز گزارشی تصویری تهیه می کنیم و این گزارش ها را به الازهر و پلیس ارائه می کنیم تا علیه آنها اقدام قانونی صورت بگیرد.

اسلام رضوی: شیعیان به صحابه دشنان نمی گویند اما آنها را معصوم نمی دانند

تلویزیون مصر نیز در این زمینه برنامه ای زنده برای مناظره و گفتگو میان دو شخصیت شیعه و سلفی مصر ترتیب داد که البته مجری این برنامه نیز به طرز مشهودی از میهان سلفی خود جانبداری کرد.

اسلام الرضوی که میهمان شیعه این برنامه بود گفت: من هنگام تولد سنی بودم و پدرم هم سنی بود اما بعد از آن پدرم شیعه شد و مرا نیز مخیر کرد که شیعه شوم یا سنی بمانم و کتابهایی را نیز برای مطالعه در اختیار من قرار داد، اما من مذهب شیعه را انتخاب کردم چون آن را برحق دانستم. وی همچنین تعداد شیعیان مصر را سه میلیون نفر دانست و این در حالی بود که ناصر رضوان میهمان سلفی برنامه اصرار داشت تعداد شیعیان را بسیار کمتر از این و در حدود 3 هزار نفر نشان دهد که همگی وابسته به ایران هستند.

ناصر رضوان سلفی همچنین شیعه را به دشنام دادن به صحابه پیامبر و عائشه همسر پیامبر متهم کرد و این اقدام شیعه را عامل فتنه دانست اما اسلام رضوی شیعه در پاسخ او گفت: ما صحابه را تکفیر نمی کنیم و دشنام نمی گوییم اما بر این باوریم که صحابه معصوم نیستند و برخی از آنها اشتباهاتی داشته اند.

اما در آستانه برگزاری عزاداری عاشورا در مصر سلفی های این کشور که از برگزاری عزاداری اهل بیت و نمایش دوستداران اهل بیت در مصر واهمه دارند اعلام کردند از برگزاری هرگونه عزاداری عمومی در عاشورا خودداری می کنند.

یاسر برهامی: عاشورا موجب تخریب چهره اسلام است!

در همین راستا یاسر برهامی نائب رئیس حزب سلفی مصر گفت: شیعیان بدترین اهل بدعت در اسلام هستند و مسلمانان و اهل سنت حق ندارند شبکه های ماهواره ای شیعیان را ببینند.

وی ادامه داد البته من شیعیان را تکفیر نمی کنم، چون تکفیر آنها جایز نیست مگر اینکه شرایط تکفیر فراهم شود اما در عین حال همه ما از گمراهی و فساد شیعه و بدعت گزاری آنها در عاشورا آگاهیم و بر این باوریم عزاداری آنها در عاشورا موجب تخریب چهره اسلام است و من بر این باورم که نوع شیعیان کافرند اما کافر بالعین نیستند و سخنان آنها هم کفرآلود است اما با این حال آنها را تکفیر نمی کنیم.

در مقابل، عماد یوسف قندیل از سران شیعیان مصر، سلفی ها را گمراهانی دانست که به دنبال تخریب شیعه هستند. وی در صفحه خود در شبکه های اجتماعی گفت: گمراه کردن مردم و یاوه گویی از عادت های سلفی ها می باشد.

قلب و منزل هر مصری زیارتگاه امام حسین(ع) است

پیش از این نیز سید طاهر الهاشمی از شخصیت های برجسته شیعه مصر گفته بود ما شیعیان در روز عاشورا به خاطر شهادت سید جوانان اهل بهشت و جایگاه ویژه ایشان نزد پیامبر اندوهگینیم و بر این باوریم که ترور امام حسین علیه السلام ترور اسلام و ترور ارزش های حسینی بود که این ارزش ها همچنان در میان ما زنده است اما اندوه ما به خاطر شهادت امام حسین جاودانه است.

وی همچنین در پاسخ به شخصیت های سلفی که گفته بودند اجازه برگزاری عزاداری در مساجد مصر و مسجد الحسین را نمی دهند گفت: ما عزاداری امام حسین(ع) را در منازل خود انجام می دهیم اما این سخت سلفی ها هم تهدید است که دادگاه باید با آن برخورد کند.

وی افزود: قلب و منزل هر مصری زیارتگاه امام حسین است و همه می دانند که مردم مصر تا چه اندازه اهل بیت را دوست دارند و اگر درهای مسجد الحسین در عاشورا بسته بود در دل های ما به روی محبت حسین باز است و همچنان باز خواهد بود.

الهاشمی ادامه داد: ما این تهدیدهای سلفی ها را به صورت مستند ثبت می کنیم تا مظلومیت خود را به همه ثابت کنیم و بر این باوریم که این تهدیدهای سلفی ها ناشی از آن است که آنها قانون اساسی را قبول ندارند و به آن پایبند نیستند و به فهم عقب مانده خود از دین تکیه می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha