جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
انفجار در افغانستان

حوزه / با وجود جنگ های داخلی دراز مدت در افغانستان هیچگاه این جنگ ها رنگ و بوی مذهبی نداشته است ولی کشتار مظلومانه عزادارن حسینی بیانگر این است که دست کشورهای خارجی مداخله گر عربی -غربی به شدت در حال فعالیت در افغانستان هست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حشمت الله نظری کارشناس افغانستانی با اشاره به کشتار مظلومانه مردم افغانستان در ایام سوگواری ماه محرم و ایجاد دسیسه های جدید در افغانستان با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به گفت وگو پرداخت.

حشمت الله نظری با اشاره به حملات اخیر به هیئت­های عزاداری امام حسین(ع) در افغانستان در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه گفت: حملات تروریستی به هیئت های عزاداری سابقه چندانی در کشور افغانستان ندارد ، اگر چه با وجود حضور گروه­ طالبان در افغانستان این اتفاق در 15 آذر( قوس ) سال 1390 انجام شد که از طرف بیشتر نهادهای دولتی و اجتماعی و حتی گروه طالبان هم محکوم گردید و تعداد شهدا در این حادثه تاسف بار بیش از 70 تن شهید و 200 نفر زخمی در شهر های مهم مانند کابل، قندهار و مزار شریف بود.

 حشمت الله نظری کارشناس افغانستانی وی ادامه داد : طی چند روز گذشته دوباره شاهد بی کفایتی مسؤولان امنیتی بودیم که منجر به وقوع تکرار این حادثه شد .

وی در این باره تصریح کرد: انفجار بمب در کنار هیئت عزاداری در والسوالی بلخ شهر مزار شریف دست‌کم ۱۴ نفرشهید و ۲۸ نفر زخمی به جای گذاشت و در کابل شاهد حملات مسلحانه به عزاداران در زیارت سخی بودیم ، که در اثر آن ۱۶ نفر شهید و ۵۶ نفر زخمی شدند.

نظری ادامه داد: این فاجعه در حالی رخ داد که  طالبان با اینکه خود یکی از مخالفین اصلی حکومت محسوب می شود از این اقدام اظهار بی اطلاعی کرده و این عمل را محکوم کرده است ولی گروه ( داعش) این اقدام را  بر عهده گرفت.

کارشناس افغانستانی با اشاره به توطئه عربی غربی و خارجی علیه ملت افغانستان گفت: این اقدامات تروریستی تهدید جدیدی برای مردم اعم از اهل سنت و شیعیان افغانستان هست که دارای سابقه چندانی هم نیست.

وی افزود: با وجود جنگ های داخلی دراز مدت در افغانستان هیچگاه این جنگ ها رنگ و بوی مذهبی نداشته است ولی اقدام اخیر بیانگر اینست که دست کشورهای خارجی به شدت در حال فعالیت در افغانستان هستند و به دنبال دامن زدن به مسائل مذهبی و کشاندن جنگ از قومی و لسانی به سوی مذهبی است.

نظری در پایان گفت: دسیسه­ی تازه برای شیعیان و اهل سنت افغانستان همین دخالت های خارجی است که به منظور تفرقه افکنی مذهبی میان ملت افغانستان هستند ولی با این وجود دولت و مردم افغانستان خواهان اتحاد و دوری از تفرقه مذهبی هستند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha