سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ شما که از دانشگاه ها وارد حوزه شده اید، باید در گروه دوم ورود کرده و معارف اسلامی متناسب با رشته های مورد نظر تولید نمایید؛ چراکه با فضای دانشگاه و رشته ها آشنا هستید و می توانید معارف متناسب را عرضه نمایید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه «ششمین جشنواره امام خمینی(ره) و پرونده پژوهشی طلاب» مدرسه علمیه معصومیه قم، ضمن تسلیت ایام عزاداری أباعبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: عاشورا عبارت است از تجمع بسیاری از اندیشه ها، معارف الهی و ارزش های دینی که دارای یک پیام مستقیم و بالذات و یک سلسله از پیام های غیرمستقیم و پیرامونی می باشد.

وی ابراز داشت: نوع اول شالوده و پیام عاشورا، عبارت از قیام برای تغییر معادلات قدرت حاکم بر جهان اسلام است، تا انحراف بزرگ در قدرت را معالجه نماید.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: هرگاه چنین شرایطی برای جامعه اسلامی رخ دهد، باید انسان های پاکی باشند تا پای به میدان گذاشته و با نهضت خود در برابر این انحرافات بایستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: امر به معروف، نهی از منکر، جهاد و هجرت در راه خدا، ایستادگی، مقاومت، صبوری، شکیبایی، بردباری، نهراسیدن از هجوم دشمن، شهامت در برابر حوادث، کوتاه نیامدن های بی جا و ... سلسله ای از درس های بزرگ عاشورای حسینی است که معطوف به تغییر معادلات قدرت ستمگرانه بوده است.

وی بیان داشت: در کنار نوع اول از پیام ها و الهام های عاشورا، حوزه پیرامونی نیز برای آن تعریف شده، مجموعه ای از عناصر معارفی دین می باشد.

امام جمعه قم اظهار داشت: یکی از الهام های بزرگ عاشورا، بلندنگری، آینده نگری و توجه به آینده های دور است که در هر برنامه بزرگ فکری و معرفتی باید وجود داشته باشد.

رئیس المصطفی ابراز داشت: این الهام و درس، فقط مختص به عاشورا نیست؛ بلکه در هر برنامه بزرگ اجتماعی و سیاسی باید بلندنگری و آینده نگری وجود داشته باشد.

*بلندنگری و آینده نگری از نیازهای امروز حوزه است

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: حوزه امروز ما نیز نیازمند به این عناصر است؛ چراکه وقتی بلندنگر و آینده نگر باشیم، کاری تأثیرگذار خواهیم داشت و از سطحی نگری رهایی پیدا خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مشاوره یکی از درس های عاشوراست که می تواند پایان نامه های مناسبی درباره آن به رشته تحریر در بیاید، در قصه عاشورا مشاوره های زیادی به سیدالشهدا(ع) ارائه شد؛ اما نگاهی سطحی بر آن وجود داشت و عنصر بلندنگری و آینده نگری در آن وجود نداشت و بخش بسیاری از این مشاوره ها مورد توجه حضرت قرار نگرفت؛ چراکه توجه به این مشورت ها، اضمحلال اسلام را در پی داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: ما امروز به عنوان حوزه و گفتمان انقلاب اسلامی، باید از عاشورا بیاموزیم که ژرف نگر بوده، طراحی راهبردی داشته و امید به کارهای عمیق داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به تحقیق و پژوهش در حوزه پرداخت و گفت: کاروان تحیق و پژوهش در حوزه باید علاوه بر اینکه بنیان های تحقیقات بنیادی را استوار کند، نگاهی جدی به دنیای امروز و نیاز جهان داشته باشد.

امام جمعه قم ابراز داشت: سالانه باید پرونده پژوهش های بنیادی حوزه قطور تر شده و با سرعت بیشتری به پیش برود؛ اما باید در دل این تحقیقات بنیادی نگاه به جامعه امروز و نیازها و پرسش های جدید وجود داشته باشد.

*پژوهش های حوزه باید سخن جدید داشته باشد

رئیس المصطفی(ص) خاطرنشان ساخت: نکته ای که در پژوهش باید به آن توجه داشته باشیم، آن است که تحقیقات ما باید سخنان جدیدی را تولید نماید؛ نه اینکه فقط پاسخی بر شبهات روز باشد؛ چراکه وقتی سخن جدید داشته باشیم؛ هم تولید علم کرده و هم پاسخی به آن شبهه داده ایم.

آیت الله اعرافی با اشاره به نمونه هایی از ایران و جهان در موضوع پژوهش، تصریح کرد: ما امروز چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور داریم که پدیده کاملا جدیدی است که پیش از انقلاب کمتر از 300 هزار نفر بوده است.

وی ادامه داد: امروز قریب به یکصد هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه ها مشغول به تدریس بوده و تنوع رشته ای نیز از دیگر نکات برجسته دانشگاه های ما می باشد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: امروز قریب به 15 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم و دست اندرکار حوزه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت می باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: افزایش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها از دیگر نکات برجسته است که بیش از یک میلیون نفر در حوزه کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی خاطرنشان ساخت: توسعه فناوری های پیشرفته در ایران اسلامی، توسعه جمعیت دانشجویان علوم انسانی و انتقال بخشی از علوم اسلامی مختص به حوزه به دانشگاه ها از دیگر مباحث قابل توجه است.

امام جمعه قم تصریح کرد: امروز نتیجه تحولات مذکور در حوزه سبک های زندگی و تغییرات موجود قابل مشاهده است.

رئیس المصطفی(ص) بیان داشت: امروز یک درصد تولید ناخالص ملی، بودجه پژوهش کشور است که بنابر سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب باید به 4 درصد تولید ناخالص ملی برسد.

آیت الله اعرافی به بخش فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: تنوع روزنامه ها، فضای مجازی، رسانه های مجازی و تنوع فعالیت ها و تقاضاهای فرهنگی از تحولات بخش فرهنگ کشور است که اعداد و رقم ها شگفت انگیز و فوق العاده است.

وی اظهار داشت: با نیم نگاهی به حوزه علم و فرهنگ کشور و مقایسه آن با آمار و ارقام جهانی متوجه خواهیم شد که به رغم اینکه پژوهش حوزه دارای سرمایه است؛ اما مطالبه ای که از ما وجود دارد، بسیار فراتر می باشد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: بخشی از حوزه معارف اسلامی در دانشگاه ها وجود دارد و وقتی قرار است به نسل امروزی عرضه شود، به دو گروه تقسیم می شود که گروه نخست آن، معارف عمومی و پایه است و گروه دوم، معارف ویژه و تخصصی ناظر به هر رشته است که در هر دوی آن فعالیت های وسیعی باید انجام دهیم که انجام نشده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: شما طلاب عزیز که از دانشگاه ها وارد حوزه شده اید، باید در گروه دوم ورود کرده و معارف اسلامی متناسب با رشته های مورد نظر تولید نمایید؛ چراکه با فضای دانشگاه و رشته ها آشنا بوده و می توانید معارف متناسب را عرضه نمایید.

وی خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم معارف اسلامی را در قلمرو این رشته ها نورافشانی کنیم، نیازمند همتی بلند است که شما عزیزان باید در آن ورود کنید.

امام جمعه قم تصریح کرد: ما باید در متن حوزه این ظرفیت را داشته باشیم که به نیازهای تخصصی معطوف به رشته و حوزه های علمیه، فرهنگی، فناوری، سبک های زندگی و ... پاسخ داده و تولیدات مناسب داشته باشیم.

وی بیان داشت: تمدن نوین اسلامی بدون این تولیدات میسر نخواهد بود و ضرورتی است که ذات حوزه باید در برابر آن احساس مسئولیت کند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: دروس سطوح عالی یکی از جاهایی است که باید تولیدات علمی مناسبی داشته باشد؛ چراکه امروز چندین هزار طلبه درس خارج خوان در حوزه وجود دارند که باید مقالات خوب ارائه دهند.

وی با بیان این مطلب که سطوح عالی باید در نظام تدریس و تدرس آزاد حوزه ادامه پیدا کند، ابراز داشت: بنده قائل به فضای انتخاب گری در محیط باز و تنوع بوده و به این معنا، سنتی هستم؛ اما باید تدابیر بیشتری در هدایت تحصیلی و پشتیبانی های فکری و اندیشه ای طلاب اندیشیده شود تا بتوانیم دستاوردهای ارزشمند داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: اگر طلاب ما مجهز به بینش های قوی، درد شناسی و ... شوند، می توانیم مقالات و دستاوردهای ارزشمند داشته باشیم؛ لذا باید مهندسی درست در این بخش داشت.

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: مدرسه علمیه معصومیه قم به عنوان یکی از مدارس نمونه قم باید در این قلمروها ورود کرده و پایه ریزی های مناسبی داشته باشد؛ چراکه ظرفیت بالایی در این مدرسه وجود دارد.

*مطالبه مدیر حوزه های علمیه

این استاد حوزه بیان داشت: طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم می توانند کاروان بزرگی در تولید علم، فکر، مقاله، آثار و طرح های مختلف شوند و مطالبه ما از این مدرسه علمیه می باشد.

امام جمعه قم اظهار داشت: انشاءالله طلاب این مدرسه علمیه بدون درخواست پول و امکانات بتوانند در این مسیر قدم برداشته و دستاوردهای مناسب داشته باشند.

گفتنی است در پایان این اختتامیه، از حائزان رتبه های برتر پژوهشی این جشنواره تقدیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha