جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ حوزه علمیه با میراث کهنی که دارد، باید به منظور الگوگیری طلاب و فضلای جوان سیره علمی و علمی فقها گذشته خود را احیا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مسئول سابق مرکز اسلامی سوئد حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی امشب در آیین نکوداشت شهدای مدافع حرم مدرسه علمیه آیت الله  خوانساری(ره) قم اظهارداشت: امروز طلاب جوان حوزه از میراث علمی و عملی بزرگان و فقهای گذشته بی اطلاع است و اگر سوال شود نویسنده کتاب لمعه چه کسی است و کجا دفن شده است، شاید اظهار بی اطلاعی کنند.

مبلغ بین المللی حوزه علمیه افزود: امروز باید حوزویان و طلاب میراث کهن خود را بشناسد و مجاهدینی که در لباس روحانیت در مقابل استعمار، استبداد و استکبار پیشاپیش مردم حرکت کردند و به شهادت رسیدند را بخوبی شناسند و الگو گیری کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی در ادامه با اشاره به واقعه عاشورا و فلسفه وجودی آن، اظهارداشت: عاشورا، محرم و واقعه کربلا مختص به یک روز، ماه، سال و زمان خاصی نیست بلکه « کل یوم عاشورا » است بدین معنا که برای همه زمان هاست و اینکه بگوید " ما کجای تاریخ ایستاده ایم ؟ "

وی بیان داشت: آخرین کلامی که سیدالشهداعلیه السلام در روز عاشورا خطاب به دشمنان فرمودند آن بودکه " بخدا قسم امروز مورد اکرام خداوند قرار خواهیم گرفت".

مسئول سابق مرکز اسلامی سوئد خاطرنشان کرد: حضرت در هفتم ذی الحجه در آن خطبه تاریخی به روزعاشورا و واقعه کربلا اشاره کرده بودند که به زودی همانند گرگ های بیابان بدن مرا از هم جدا می کنند.

محقق حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جمله « کل یوم عاشورا » ادامه داد:  اینکه که عاشورا به همه روزها تشبیه شده است از آن جهت می باشد که ببینیم کجای تاریخ ایستاده ایم؟، جاماندگان کجا ایستادند؟ یا آنانی که دفاع مقدس را زیر سوال می برند کجای این تاریخ قرار دارند؟، در داستان کربلا کسانی که حمایت کردند امام را چند دسته بودند، ببینید ما در کدام دسته قرار دادیم، جزء کسانی هستیم که از ابتدا با حضرت همراه بودیم، در مکه اضافه شدند یا جدا شدند، در مدینه آمدند یا از حضرت جدا شدند در هر مقطعی که عده ای پیوستن، عده ای نیز از سیدالشهداء جدا شدند حتی تا عصر عاشورا کسانی آمدندو کسانی رفتند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی بیان داشت: در جریان کربلا نام قبیله بنی اسد هم است، دستشان هم درد نکند که برای تدفین پیکر ولی خدا آمدند، ولی عده ای برای یاری ولی خدا از جان خود گذشتند و عده ای برای به خاک سپردن ولی خدا فقط حاضر شدند.

وی تصریح کرد: آیا عده ای که نقششان بعد از نهضت عاشورا و شهادت سیدالشهدا بود همانند کسانی هستند که جانشان را فدای نهضت حسینی کردند؟

این مبلغ بین المللی حوزه علمیه تاکید کرد: آیا تفاوت نیست بین یاران باوفای امام حسین (ع) که شهادت در راه ولی خدا را اکرام و نعمتی از سوی خداوند تفیسر می کردند تا کسانیکه وظیفه خود را فقط به خاک سپردن ابدان مطهر امام حسین علیه الاسلام و یاران حضرت می دیدند؟

این کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: باید امروز آگاه و با بصیرت باشیم که کجای تاریخ قرار داریم و به کجا می خواهیم برسیم؟ از ابتدا با ولی خدا باشیم یا از ابتدا جدا شویم؟ دیدن و تصمیم گرفتن با خودمان است، همانطور که شهدای مظلوم مدافع حرم هدفشان را در خط سرخ امام حسین علیه الاسلام دیدند و به یاران باوفای حضرت پیوستند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی اظهارداشت: هیچ کسی نمی تواند حس و حال والدین شهدای مدافع حرم را درک کند و بگوید ما درکشان می کنیم، ولی بدانید که در روز قیامت فرزندان شهید شما در ورودی بهشت ابدی منتظر حضورشما هستند تا ابتدا شما وارد شوید و بعد فرزندان شهیدتان وارد بهشت برین شوند.

وی در پایان به نقش مهم، اثرگذار و ممتاز روحانیت در طول تاریخ اشاره کردو گفت: اگر امروز در امنیت و سلامت به سر می بریم به دلیل وجود رهبری مرجعی گرانقدر است و اگر امروز شاهد موفقیت های ملت مظلوم عراق در برابر دشمنان هستیم فقط به جهت رهبری دینی آیت الله العظمی سیستانی است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha