شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 397632
۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
حجاب و عفاف

حوزه/ رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران از تدوین دانشنامه تخصصی حجاب و عفاف با همکاری آستان قدس رضوی خبر داد.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در تشریح همایش نمایندگان اماکن مقدس  در خصوص ترویج حجاب و عفاف در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ گفت: با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس و پژوهشکده مسجد مقدس جمکران، دانشنامه تخصصی حجاب و عفاف با محوریت مسجد مقدس جمکران انجام خواهد شد.

سید مجید امامی اظهار داشت: تامل و هم‌افزایی هدفمند میان اعتاب مقدسه و حرم‌های اهل بیت(علیهم‌ءالسلام) در ایران یکی از ضرورت‌های بسیار مهم است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بوده؛ اما تاکنون به علت اینکه موضوع مشخصی نداشته به صورت کلان و کلی عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل و معضلات فرهنگی کشورمان که تاکنون به صورت جدی به آن پرداخته نشده، در حوزه زندگی عفیفانه، از حجاب گرفته تا ازدواج مناسب و به موقع است که خوشبختانه هم اکنون مدنظر این اماکن متبرکه و این اعتاب قرار گرفته است.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به حرکت رو به جلو در نظام فرهنگی کشور، بیان کرد: حرف و دغدغه اصلی این است که در بهترین محیط‌هایی که حداکثر ارتباط فرهنگی، تبلیغی و پذیرش اجتماعی نسبت به منویات دین، یعنی حرم‌های مطهر وجود دارد، باید به صورت هم افزا، هدفمند و تخصصی در موضوع زندگی عفیفانه کار بشود.

امامی بحث زندگی عفیفانه در جامعه را به شدت مورد چالش خواند و افزود: البته ریشه و دیرینه خانواده‌گرایی، عفت‌گرایی و حجاب بسیار جدی است؛ ولی به هر حال ما به خاطر عقب ماندن از فرآیند مدیریت سبک زندگی، در این زمینه دچار بحران هستیم. از حجاب‌ها و پوشش‌های ناشایست حتی در محیط‌های زیارتی گرفته، تا کم شدن حریم‌های مناسب و شرعی در مناسبات زن و مرد، تا تربیت عفیفانه کودکان از ابتدای کودکی دچار چالش هستیم.

وی در مورد گردهمایی‌های برگزار شده گفت: گردهمایی بسیار خوبی با حضور نمایندگان اعتاب مقدسه برگزار شد و دیدار بسیار خوبی هم با تولیت آستان قدس رضوی داشتیم که تأکید ایشان بر این بود که ما باید بتوانیم در مورد ترویج حجاب این موضوع مهم و اولویت‌دار کشور نقش و جایگاه و ظرفیت اعتاب مقدسه را نشان دهیم.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر با اشاره به سند تدوین شده در این گردهمایی، گفت: در این نشست سندی تدوین شد که در آن هر یک از اعضا مزیت‌های خودشان را در خصوص فعالیت‌های فرهنگی، معرفتی یا پژوهشی اعلام کرده و متعهد شدند که روی آن حوزه کار کنند.

امامی افزود: همچنین مقرر شد با همکاری دبیرخانه دائمی و اعتاب عالیات در حوزه زندگی عفیفانه جلسه‌ای تشکیل شد و مصوب شد این جلسه هر دو ماه یک بار با حضور نمایندگان تام الاختیار اعتاب برگزار و در این مورد بحث و تبادل نظر شود.

وی نقش مسجد مقدس جمکران را در این جلسات بسیار مفید و موثر خواند و اظهار کرد: مسجد مقدس جمکران به طور مشخص دو پیشنهاد بسیار خوب ارائه کرد که مورد توجه قرار گرفت. یکی از این پیشنهادها فراخوان عید‌های فرهنگی، معرفتی و تربیتی در خصوص حجاب و عفاف است. و این ایده بدین معناست که بتوانیم بهترین، ناب‌ترین و پویاترین فعالیت‌ها و برنامه‌ها را در اعتاب عالیات تقدیم به زائران داخلی و خارجی کنیم.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در خصوص پیشنهاد دیگر مسجد مقدس جمکران گفت: همکاری بین بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس و پژوهشکده مسجد مقدس جمکران در تدوین دانش نامه‌ تخصصی حجاب و عفاف پیشنهاد دیگر ما بود که مورد تصویب قرار گرفت و ان‌شاءالله با محوریت مسجد مقدس جمکران انجام خواهد شد.

امامی افزود: مقرر شد که ما، توانمندی‌هایمان را در حوزه کودک و فعالیت‌های تربیتی در حوزه کودک و نوجوان به اعتاب دیگر معرفی کنیم که این موضوع در معاونت فرهنگی مسجد بسیار پیش‌رو انجام شده است.

وی در پایان بیان کرد: بقیه اعتاب و آستان‌های مقدسه هم توانمندی‌هایشان را در این جلسه عرضه کردند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha