سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
قرآن

حوزه/ طلاب قاری حاضر در هفتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه در مشهد اردهال بر لزوم توسعه مباحث مرتبط به قرائت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سلمان اصل غوابش در گفتگو با خبرگزاری حوزه گفت: نفر اول مسابقات قرآن حوزه علمیه خوزستان هستم و اولین بار است که در مسابقات قرآن حوزه های علمیه کشور شرکت می کنم.

وی افزود: 6 سال است که به شکل جدی در مسابقات قرآن شرکت می کنم و خوشبختانه سطح کیفی مناسبی در مسابقات قرآن کریم حوزه های علمیه وجود دارد و این امر نوید بخش اتس.

وی گفت: سطح کیفی طلاب قاری قرآن کشور بالا است، ولی همیشه در طول مسابقات شرایطی ایجاد می شود که روی کار قاریان تاثیر می گذارد که از جمله این شرایط می توان به استرس مسابقات اشاره کرد.

اصل غوابش بیان کرد:  توجه به قرآن و کلام الهی می تواند تاثیرات بیشتری در تبلیغ و جلوه حوزه در دنیای اسلام داشته باشد؛ وقتی دنیا مشاهده کند که طلاب حوزوی این چنین قرآن را زیبا و فصیح قرائت می کنند نگاه آنها به شیعه تغییر می کند.

این قاری قرآن بیان کرد: قرائت و حسن قرائت قرآن با توجه به اهمیت بالایی که از منظر پیامبر اکرم و ائمه(ع) به این اصل داده شده است، فی نفسه مهم و ضروری است، ولی برای طلاب امری بدیهی است که باید در کنار فهم و تفسیر به قرائت قرآن نیز بپردازند، زیرا زیبنده نیست که یک طلبه هرچند تازه وارد در حوزه نتواند فصاحت و ترتیل خوبی داشته باشد و به همین دلیل است که این آموزش ها باید از ارکان آموزش در حوزه باشند.

حضور قرآن در ادبیات عرب حوزه پررنگ تر شود

طلبه قاری قرآن از استان همدان بر لزوم توسعه مباحث و علوم قرآنی در مباحث بنیادین آموزشی در حوزه تاکید کرد.

علی نوروزی، قاری شرکت کننده در هفتمین مسابقات قرآن و حدیث حوزه نیز گفت: یکی از مهمترین انگیزه های من برای فراگیری قرائت قرآن، علاقه به قرائت حسن کلام وحی و همچنین استفاده از این قرائت در تبلیغ دین بوده است.

وی افزود: قرآن کریم باید به اصلی ترین متن آموزشی در حوزه مبدل شود؛ به عنوان مثال ادبیات عرب که پایه بسیاری از علوم در حوزه است و تمام متون دینی با تبحر در ادبیات عرب قابل فهم و تفسیر است باید با مبانی قرآنی آموزش داده شود.

نوروزی اظهارکرد: این مسئله در گذشته کمتر وجود داشت، ولی کم کم گرایش های خوبی در حوزه ایجاد شده است که متن اصلی ادبیات عرب به سمت قرآن و حدیث پیش برود.

وی تصریح کرد: طلابی که وارد فاز عملی فهم قرآن می شوند هرچه بیشتر در این عرصه ورود می کنند لذت بیشتری از قرائت می برند؛ به عنوان مثال وقتی فهم از آیات بیشتر می شود یک طلبه بهتر می تواند توان تفسیری را در خود پیداکند و وارد فاز تفسیر قرآن شود.

این قاری طلبه در پایان در خصوص سطح و کیفیت این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: سطح مسابقات خوب است و طبق پیش بینی طلاب اعزامی از قم و خراسان تلاوت های بسیار خوبی داشتند؛ البته دیگر طلاب نیز همگی کیفیت خوبی را ارایه کردند.

 قرائت قرآن ابزار قوی فرهنگی برای تبلیغ دین است

حجت الاسلام مسعود امامی، در همین زمینه به خبرنگار حوزه، گفت: سطح کیفی مسابقات قرآن و حدیث حوزه نسبت به مسابقات دوره قبل بهتر شده و طلاب همگی با آمادگی مطلوبی در این رقابت ها شرکت کرده اند.

وی با اشاره به مقامات مختلف خود در مسابقات ملی دانش آموزی و اوقاف و شرکت در مسابقات کشوری و استانی حوزه علمیه قم بیان کرد: سالها است که در مسابقات مختلف حوزوی و غیر حوزوی شرکت می کنم و به همین دلیل حس خوبی نسبت به مسابقات امسال دارم و امیدوارم که طلاب روز به روز بر توان خود در این رشته ها بیافزایند.

این قاری طلبه بیان کرد: نباید فراموش کرد که جمع حاضر در این رقابت ها همگی جزو نخبگان حوزه به شمار می روند و برای حضور در این مراسم سه خان را طی کرده اند و در آزمون های مختلفی شرکت کرده اند و به همین خاطر باید قدر این استعدادها را دانست.

حجت الاسلام امامی بیان کرد: یکی از محاسن این مسابقات، تشویق و ترغیب طلاب به یادگیری فنون قرائت قرآن است؛ فنون قرائت قرآن یک ابزار بسیار قوی فرهنگی است که می توان از آن برای توسعه تبلیغ دین بهره جست.

وی گفت: یک طلبه قاری نسبت به طلبه ای که در این فنون تسلطی ندارد، قطعا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت؛ به طور کلی در شیوه تبلیغی وی نیز تاثیر بسیاری نیز ایجاد می شود.

 سرمایه های قرآنی حوزه پس از مسابقات رها نشوند

حجت الاسلام سید علی سیدزاده، طلبه مشهدی ساکن قم در حاشیه مسابقات قرائت هفتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه، گفت: مقام های مختلفی در مسابقات حوزوی و غیر حوزوی کسب کرده ام ولی سال دومی است که در مسابقات حوزوی در این سطح شرکت می کنم.

وی افزود: یکی از نکاتی که نسبت به سه سال پیش به چشم می آید، قدرت و قوت قرائات طلاب است که مشخص است که در این مدت که قرائات کمتری از آنها مشاهده کرده ام، پیشرفت بسیار خوبی داشته اند.

این قاری حوزه علمیه قم بیان کرد: خوشبختانه سطح کیفی و ظاهری مسابقات نیز نسبت به دوره های قبل بهتر شده و نسبت به دکورسازی و برگزاری و ایجاد شرایط محیطی برای قاریان نیز گام های بسیار خوبی برداشته شده است.

وی با بیان این مطلب که کیفیت تلاوت ها نسبت به گذشته ارتقا یافته است اظهارکرد:  طلاب پس از این مسابقات به حال خود رها نشوند و جلسات مستمری برای توسعه توانایی های آنها به شکل مستقیم برگزار می شود.

این قاری حوزوی اظهارکرد: باید جلسات منظمی با حضور نخبگان حوزوی در شهرها برگزار شود و اساتید طراز اول در جلسات حضور یابند و هر هفته روی قراتات آنها کار شود تا به سطح توانایی بالایی دست یابند.

وی گفت: افزایش توانایی های قرائت تنها منوط به تلاش شخصی طلاب نیست، بلکه نیازمند همت مسئولان نیز می باشد؛ مدیران مدارس باید این زمینه را در مدارس ایجاد کنند.

وی افزود: اگر مدیر یک مدرسه جوشش قرآنی کمتری داشته باشد قطعا در برنامه ریزی های خود کمتر به مسایل قرآنی نیز می پردازد؛ به همین دلیل امروز این مساله باید به عنوان یک اصل مهم آموزشی در مدارس باید جدی گرفته شود.

حجت الاسلام سیدزاده اظهارکرد: توسعه مباحث قرآنی در حوزه نیاز به یک عزم جدی و همدلی عمومی دارد که طلاب و اساتید و مدیران مدارس و مدیران عالی همگی باید در کنار هم این مسیری که خوشبختانه آغاز شده است را ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha