پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ هرچیزی که موجب تسهیل زیارت مؤمنان و ترغیب آنها به زیارت و موجب راحتی و رفاه آنها در این راه باشد مستحب است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله العظمی سیستانی به تازگی به استفتاء برخی مقلدان در مورد رعایت نظافت در مسیر اربعین پاسخ دادند:

متن سؤال ها و پاسخ معظم له بدین شرح است:

با نزدیک شدن روزهای زیارت اربعین دوست داریم مسائلی درباره نظافت مسیر پیاده روی اربعین از شما بپرسیم به ویژه با توجه به اینکه تعداد زائران به میلیون ها نفر رسیده و کنترل اوضاع با تلاش های فردی امکان پذیر نیست.

1. آیا پرداخت پول برای خریدن سطل زباله و کیسه زباله با هدف تمیز شدن موکب های حسینی و مسیر پیاده روی زائران مستحب و از مصادیق انفاق در راه شعائر حسینی به شمار می رود؟

باسمه تعالی: بله، هرچیزی که موجب تسهیل زیارت مؤمنان و ترغیب آنها به زیارت و موجب راحتی و رفاه آنها در این راه باشد مستحب است و خرج کردن پول در این راه نیز خدمت به زائران اباعبدالله و از مصادیق انفاق به شمار می رود.

2. اگر عده ای از جوانان بخواهند وقت خود را صرف تمیز کردن و نظافت این مسیر کنند، این کار آنها مستحب است؟

برداشتن مانع و آلودگی از مسیر مسلمانان در شرع مستحب است و انجام این کار در مسیر زائران امام حسین علیه السلام اجر بیشتری خواهد داشت.

3. حکم انداختن باقی مانده غذا در کنار راه چیست؟

این کار شایسته نیست و اگر موجب آزار رهگذران یا از مصادیق اسراف باشد، شرعا جایز نیست.

4. اگر نصیحتی برای صاحبان مواکب و زائران در مورد رعایت نظافت و رعایت نظم و خدمت به زائران دارید بفرمایید.

بر همه لازم است نظافت را رعایت کنند، چراکه نظافت همان طور که در حدیث شریف آمده بخشی از ایمان است و از سوی دیگر لازم است همه به بهترین شکل در جهت برقراری نظم زیارت اربعین همکاری کنند تا راحتی و سلامتی زائران تامین شود و چه زیبا و دل نشین است اگر این زیارت همراه با نظافت و نظم باشد که در این صورت نشان از ادب و رفتار عالی جمع زائران حسینی خواهد داشت. از خداوند متعال می خواهیم همگان را برای زیارت و رعایت آداب آن موفق کند و اعمال آنها را قبول کند.

3 صفر 1438ق

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha