دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی

حوزه / رئیس ‌ جمهوری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، اصحاب رسانه را اصحاب فرهنگ و زمینه ساز توسعه جامعه دانست و با بیان اینکه امور رسانه تا حد ممکن باید به اصحاب رسانه واگذار شود، تاکید کرد: فرهنگ قدرتی فراتر از اسلحه و رسانه ابزار فرهنگی است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امروز در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ‏و خبرگزاری‌ها با شعار «شفافیت و ‌صداقت» در مصلای امام خمینی(ره) تهران، گفت: بی‌تردید رسانه‌ها، مطبوعات و ‏اصحاب آن، اصحاب فرهنگ و وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت به مردم  و ‏فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه در کشور هستند.‏

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه وظیفه رسانه‌ها و مطبوعات در شرایطی که امروز در آن قرار داریم بیش از هر ‏زمان دیگری سنگین است، گفت: امروز در منطقه شرایط پیچیده‌ای داریم و نیازمند امنیت در منطقه هستیم.‏

وی ادامه داد: شاید در رابطه با نحوه برقراری امنیت در منطقه تعابیر مختلفی ارایه شود و عده‌ای ‏معتقد باشند، امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور، تضمین می‌شود و جمعی دیگر بگویند ‏نیروهای مسلح توانمند و قدرت بازدارندگی امنیتی می‌تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند.‏

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که معضلات امنیتی به مفهومی که منطقه با آن مواجه است در ‏قالب تروریسم و گروه‌هایی است که با افکار جاهلی و رنگ و لعاب دینی و با عصبانیت و فهم نادرست از اسلام و ‏جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان در منطقه افتادند.‏ در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند منطقه را از ناامنی‌ها، ‏حفاظت کرده و جامعه امنی را بوجود آورد، آن است که در کشور، گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم ‏نباشد.‏

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر تروریسم در جامعه جاذبه داشته باشد و مردم ندای تروریست ها را بپسندند، نه سیاست ‏خارجی و نه قدرت نظامی نخواهد توانست امنیت را تأمین کند.‏ بی‌تردید آنچه در کشور ما امنیت را آفریده، بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی ‏است.‏

وی با بیان اینکه شهر موصل در عراق با یک و نیم میلیون نفر جمعیت و دارا بودن نیروهای مسلح ‏قدرتمند به خاطر بهره بودن تروریست‌ها از سلاح های مدرن و قدرتی بیشتر از ارتش سقوط نکرد، بلکه ارتباط عاطفی و ‏سیاسی مردم با بغداد قطع شده بود و نه تنها داعش بلکه هر گروه دیگری با یک پرچم می‌توانست بر موصل فائق ‏آید و در این شرایط بود که سیاست خارجی و ارتش عراق رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما نباید در فهم مسایل امنیتی در منطقه و جهان دچار اشتباه شویم. درست است که ‏نیروهای مسلح کشور ما نیرویی بازدارنده و قدرتمند در برابر تجاوز بیگانگان بوده و سیاست خارجی ایران عاملی ‏برای پیشگیری از جنگ و نزاع بوده اما آنچه در برابر معضل امروز امنیتی در کشور کارساز است، انسجام، وحدت، ‏یکپارچگی جامعه و گوش جان سپردن همه به ندای توسعه ایران عزیز خواهد بود.‏

حجت الاسلام والمسلمین روحانی، احترام به اقوام و اقلیت ها و تعادل توسعه ای را مهمترین سد ایران اسلامی در برابر تروریسم دانست و خاطر نشان کرد: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران به اقلیت‌ها احترام نمی‌گذاشت و بر وحدت دینی ‏همت نمی‌گمارد و جایگاه اهل سنت در کشور محترم شمرده نمی‌شد و دولت در فکر تعادل توسعه‌ای در ‏کردستان، سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان و خراسان جنوبی و اقصی نقاط کشور نبود و همچنین اگر ‏امروز اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور، دل به نظام، ‌رهبری، قانون اساسی و دولت نبسته بودند، داعش و القاعده ‏در اینجا هم راه داشت.‏

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه با بیان اینکه اگر اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت، راه، شغل، خط و قلم خود ‏باشند، نمی‌توانند در جامعه امنیت بیافرینند، گفت: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.‏

رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه نباید با بهانه‌های واهی، قلم‌ها را شکسته و دهان‌ها را ببندیم، گفت: باید در جامعه با صدای بلند آزادی مسؤولانه را فریاد بزنیم. امنیت برای ما اصل است، ‌اما تنها با تفنگ این امنیت ساخته و حفظ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ، اساس انقلاب و نهضت اسلامی بود، ادامه داد: با وجود اینکه در مقاطعی قیام مسلحانه لازم بود، اما هیچگاه امام خمینی(ره) در دوران نهضت اسلامی، این راه را نپسندید چرا که خط امام تحول در افکار مردم و فرهنگ جامعه بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) نه با تفنگ، بلکه با سخنرانی اعلامیه، نوار، بیانات، نوشته‌ها، شاگردان و دعوت مردم برای حضور در خیابان‌ها، توانست مسلح ترین قدرت منطقه را به زانو در بیاورد و همه حمایت‌های سیاست خارجی آن زمان از رژیم طاغوتی را ناکام گذاشت.

رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه قدرت فرهنگ، فرای تفنگ و دیپلماسی است، گفت: نشر این فرهنگ در فضای مجازی و حقیقی به دست رسانه‌هاست.

وی تصریح کرد: نمی‌توان فضای مجازی را نادیده گرفت و مثل اینکه برخی در کشور اصل ششم قانون اساسی و اینکه مردم به عنوان صاحبان کشور هستند و همه چیز از کنار صندوق رأی ساخته می‌شود را فراموش کرده اند.

رئیس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: در یک نظام مردم‌سالاری دینی، مردم تصمیم می‌گیرند و تمامی مسؤولین در کشور با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

وی با طرح این پرسش که چرا کار رسانه‌ای را تا جایی که ممکن است، به اهالی رسانه واگذار نمی‌کنیم، گفت: دولت به دنبال تدوین لایحه نظام رسانه‌ای است تا تخلفات حرفه‌ای در این بخش در همین نظام رسیدگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی، ایجاد آرامش را رسالت مهم اصحاب رسانه در زمینه امنیت ملی، اجتماعی و داخلی توصیف کرد و ادامه داد: رسانه‌ها باید رضایت واقعی به وجود آورند، چرا که تروریسم بر اسب نارضایتی و ناامیدی سوار می‌شود و رسانه متعهد به جامعه نشاط و امید می بخشد.

رئیس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آیا آنانی که جز ایجاد یأس، ناامیدی، غم، غصه و تشویش اذهان عمومی کار دیگری انجام نمی‌دهند، نتیجه‌ای هم گرفته‌اند؟

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه امروز نیاز به وحدت، امید و نشاط برای تحول جامعه داریم ، تصریح کرد: هر فردی که راستی ، اخلاق و امانت را حفظ کرده و کوتاه‌ترین راه را برای عزت و توسعه ایران و تثبیت منافع ملی، انتخاب کند، انقلابی است.

وی با بیان اینکه انقلابی یعنی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، ادامه داد: ما مفهوم دیگری جز اخلاق، برای انقلاب نمی‌شناسیم. از انقلاب بالاتر اسلام است، چرا که انقلاب اسلامی باید ما را به آرمان‌های اسلامی رهنمود سازد. ما به دنبال تحول صحیح و انقلاب اسلامی هستیم و الگوی ما در این مسیر حضرت علی(ع) و پیغمبر اکرم(ص) هستند.

رئیس جمهور افزود: به عنوان کسی که تمام نوجوانی، جوانی و عمر خود را برای انقلاب صرف کردم، برایم قابل تحمل نیست که فردی دم از انقلاب بزند، اما دروغ بگوید و تهمت بزند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم در کشور رونق اقتصادی ایجاد کنیم، انقلابی هستیم، گفت: با رشد منفی و اشتغال خالص ناپایدار و تورم افسار گسیخته 45 درصدی،  انقلاب معنایی ندارد. انقلاب به معنای توسعه رفاه مردم و اشتغال جوانان است، چرا که بسیاری از مفاسد اجتماعی و اعتیاد در کشور بخاطر بیکاری اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه باید جامعه را به سمت توسعه هدایت کنیم، افزود: اصحاب فرهنگ و رسانه باید نگاه کنند  که در یکسال گذشته تا چه اندازه در رسانه‌های خود نشاط را در جامعه ایجاد کرده، مسیر اشتغال را هموار و دولت را در راه درست هدایت کردند.

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه جامعه به انتقاد سازنده و نقاد نیاز دارد و هتاک نمی‌خواهد، گفت: این هنر نیست که نشریه‌ای داشته باشیم و مدام به هتاکی بپردازیم. هتاکی هنر نیست، اما انتقاد و نقد سازنده هنر است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه با اشاره به اینکه اعمال تحریم علیه ایران از سوی آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی تعجبی نداشت،‌ گفت: آنهایی که امروز از رفع تحریم ها ناراحتند و به جای نقادی، هتاکی می‌کنند، چرا آن روز صدایشان بلند نشد؟ چرا به گونه‌ای رفتار کردیم که دنیا علیه ما متحد شود؟

وی تصریح کرد: به هر میزان دیگران وحدت و انسجام را در داخل کشور ببینند، جذب سرمایه آسان‌تر خواهد شد.امروز شرایط برای فعالیت اقتصاد در کشور از هر روز دیگر فراهم‌تر است و رسانه‌ها می‌توانند این فضا را برای ملت و جهان تشریح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رانت اطلاعاتی بلایی بزرگ برای کشور و جامعه است، گفت: باید شفافیت و صداقت را سرلوحه کار قرار داده و اطلاعات در اختیار همگان باشد. باعث تعجب است که یک رسانه از وضعیت یک پرونده زودتر از رئیس یک قوه مطلع است، اما خوشحالم که مردم روز به روز اقبالشان نسبت به این رسانه‌ها کمتر شده و با توجه خود پاسخ درست به آنان می‌دهند.

وی، تنظیم لایحه نظام رسانه‌ای و قانون جامع رسانه‌ها را دو کار مهم برای رسانه‌ها دانست که در دولت مورد بررسی قرار گرفته و به زودی تکمیل و به مجلس ارایه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: در زمینه یارانه مطبوعات به سازمان برنامه و بودجه دستور خواهم داد تا عقب‌ماندگی یارانه مطبوعات طی سال جاری جبران شود. از وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌خواهم با جدیت و دقت مشکلات اصحاب رسانه بررسی شود و برای طرح در دولت آماده شده تا راه‌حل مناسب را برای آن پیدا کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha