دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام نهاوندی /صدا و سیما

حوزه / مديركل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه با تاکید بر این که سواد رسانه ای لازمه موفقیت در تبلیغ بین المللی است، گفت: جنگ نرم مقدمه‌اي بر تخريب باورها و ارزش‌ها است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دومين نشست علمي پژوهشي «حوزه، سواد رسانه‌اي و تبليغ» با حضور حجت‌الاسلام‌ علي نهاوندي، مديركل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه  در محل سالن اجتماعات مدرسه علميه جوادالائمه (ع) مشهد برگزار شد.

اين نشست كه با حضور اساتيد و طلاب اين مدرسه برگزار شد، حجت‌الاسلام نهاوندي با اشاره به اينكه يكي از مسيرهاي شناخت دشمن و راهكارهاي نفوذ، بررسي ابعاد بهره‌گيري از ارتباطات و نفوذ رسانه‌اي است كه در قالب شبكه‌هاي مجازي، فعاليت‌هاي  ماهواره‌اي و هنري است، تأكيد كرد: طلاب و روحانيان به‌عنوان نيروهاي فرهنگي نظام، كانال‌هاي نفوذ و رخنه‌هاي آمريكا و استكبار را بشناسند.

وي بابيان اينكه ابزار هنر از گفتمان‌هاي امروز با جوانان دنيا است، ادامه داد: دشمن از قالب‌هاي مختلف هنري، براي نفوذ در افكار و انديشه استفاده مي‌كند.

حجت‌الاسلام نهاوندي با اشاره به اينكه هوشمندي و بصيرت هر جامعه‌اي در مواجهه به ابعاد رسانه‌اي، مانع از اين مي‌شود كه آنچه ديگران به آن حكم نمي‌كنند بدون سنجش، داوري و ارزيابي بپذيرد، ادامه داد: امروزه متأسفانه مدگرايي،تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي در جامعه رواج دارد كه اين نشانه نفوذ نرم دشمن است.

وي بر شناخت ابعاد پشت‌صحنه مدگرايي و تحليل درست رسانه‌اي تأكيد كرد و افزود: اين چرايي مد، در ذهن كسي حاصل مي‌شود كه سواد تصويري و ابعاد رسانه‌اي را بشناسد.

مديركل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه با تأكيد بر اينكه طلاب و حوزويان به‌عنوان مبلغان ديني، نسبت به آگاه‌سازي خود و مخاطبان نسبت به نفوذ نرم دشمن هوشيار باشند، به حركت نفوذ نرم در قالب‌هاي مختلف و فنّاوري‌هاي جذاب مثل بازي‌هاي رسانه‌اي و... اشاره كرد و اظهار داشت: موضوع نفوذ دشمن و حركت دشمن در اغواي انديشه، عمدتاً بر گستره مدياها و ژنو مدياها تصوير شده است و ژنو مديا، و ديپلماسي رسانه‌اي يك سياست كلان در دنياي امروزي است.

وي با تأكيد بر اينكه جنگ نرم مقدمه‌اي بر تخريب باورها و ارزش‌ها است، به موضوع سواد رسانه‌اي و تبليغ ديني اشاره كرد و افزود: سواد رسانه، مهارتي حياتي در قرن 21 هجري قمري بود.

حجت‌الاسلام نهاوندي در ادامه بر لزوم سواد رسانه در حوزه‌هاي علميه تأكيد كرد و افزود: سواد رسانه‌اي در قرن پيش روي، جزء دانش و مهارت‌هاي همه اعضاي جهاني است كه اگر سواد رسانه نداشته باشيم، دشمن بر ما تسلط ايجاد مي‌كند.

وي به تأكيد مقام معظم رهبري نسبت به ورود طلاب و روحانيان، به حوزه شبكه‌هاي مجازي اشاره كرد و ادامه داد: لازمه ورود به شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي، دانش سواد رسانه‌اي است، كه بايد اين موضوع را جدي گرفت.

مديركل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه در ادامه به نگاه استراتژي يونسكو در سال 1982 كه مي‌گويند: اينكه ما بايد جوان‌ها را براي زندگي در دنياي تصاوير، كلمات و صداهاي قدرتمند آماده كنيم، اشاره كرد و اظهار داشت: سواد رسانه‌اي محصول نگراني از تعامل انسان و رسانه است و انسان باقدرت اراده و انتخاب بايد بداند نسبتش با رسانه چيست و به چهار تئوري متفاوت براي برقراري اين نسبت اشاره كرد.

حجت‌الاسلام نهاوندي نظريه اول مقابله با اين نگراني را عدم ارائه راه‌حل دانست و ادامه داد: نيل پست من مي‌گويد: هرگز تصور نمي‌كردم به معضل و مسئله‌اي برخورد كنم و آن را طراحي و موشكافي كنم ولي مجبور به اعتراف گردم كه قدرت و توان من براي يافتن راه و چاره از حد همان تشخيص موضوع فراتر نمي‌رود، احساس درد و بيچارگي نيز از همين نشست مي‌گيرد.

وي ديدگاه دوم مقابله با نگراني جهاني را انجام ندادن كار دانست و ابراز داشت: اين مسيري است كه چه بخواهيم و چه نخواهيم جهان به‌سوي آن درحركت است ونمي توانيم در برابر اين موج مقاومت كنيم.

مديركل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه ديدگاه سوم را ايجاد محدوديت‌ها، اختلال در امواج ماهواره‌اي و استفاده از نرم‌افزارهايي براي كنترل و حذف صحنه‌هاي خشن و مبتذل كه راه‌حل پذيرفته‌شده و جهاني است، دانست و عنوان كرد: ايجاد محدوديت‌ها يك مسئله جهاني است، ولي شرط لازم است و كافي نيست.

وي، آموزش سواد رسانه‌اي به مخاطبان را از چهارمين ديدگاه‌هاي مقابله با نگراني جهاني دانست و اظهار داشت: راه‌حل درست اين است كه اين جامعه و فضاي مدرن اقتضائاتي كه ايجاد كرده و جامعه را به سمت خود ترغيب كرده است، بايد دقيق و فعال شناخت و در اين حوزه ورود پيدا كرد و از فضاهاي مجازي و ظرفيت‌هاي پيش رو به نفع دين استفاده كرد.

حجت‌الاسلام نهاوندي با مهم دانستن آموزش رسانه‌اي و اينكه اگر قرار باشد بر يك‌چيز اعتقاد داشت و آموزش است، بر آموزش دادن افراد متدين و مؤمن و مخاطبان تأكيد كرد و افزود: سواد رسانه‌اي محصول اعتقاد به آموزش است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha