پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه

حوزه/ مدیر موسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه حوزه‌ای که نتواند نیازهای معنوی جامعه را تأمین کند سکولار است گفت: اگر ما مسائل فرهنگی را به‌وسیله فرهنگ حل نکنیم و آن را به مسائل امنیتی و قضایی تبدیل کنیم در حوزه فرهنگ شکست خواهیم خورد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عبد الحسین خسروپناه سه شنبه شب در نشست طلاب و فضلای استان البرز  مقیم حوزه علمیه قم در نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به انقلابی ماندن حوزه گفت: رهبری بارها این تعبیر را به کار برده‌اند و انتظاری که از حوزه دارند این است که حوزه انقلابی باشد،  طبیعتاً در حوزه انقلابی هم طلبه و هم حوزه باید انقلابی باشد.

استاد حوزه با اشاره به ماهیت و حقیقت روحانیت بیان کرد: با توجه به آیه "نفر" تفقه و فهم عمیق در دین و معرفی و شناساندن دین به مردم از ویژگی‌های روحانیت است.

وی تصریح کرد: در این آیه، انذار کردن در معنای لغوی، یعنی ترساندن مردم و یک معنای عام‌تر دارد، یعنی اینکه روحانیون دین را به مردم معرفی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه گفت: با اینکه امروزه مردم از نظر فکری و معرفتی نسبت به گذشته رشد کرده‌اند به همان اندازه در جهل نیز رشد کرده‌اند چرا که ابزار جهل نیز بیشتر شده است.

وی ابراز داشت: همین ابزار رسانه‌ای که برای مردم معرفت زایی می‌کند به همان اندازه جهل زایی هم می‌کند، چون افکار دروغ و غلط را به خورد مردم داده و شبهات بسیاری را در جامعه منتشر می‌کند.

استاد حوزه گفت: مردم با شبهات بسیاری درگیر بوده و به دنبال پاسخ هستند و نشان می‌دهد که عالمان دینی باید ارتباط مستقیمی با مردم داشته باشند.

مدیر موسسه حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: مقام معظم رهبری حوزه انقلابی را در مقابل حوزه سکولار قرار داده است به این معنی که اگر حوزه‌ای انقلابی نباشد سکولار می‌شود و این اتفاق دور از ذهن نیست چراکه در طول تاریخ تحقق پیداکرده است.

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه  گفت: ما انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم، ولی با گذشته نزدیک به چهار دهه هنوز به دولت و جامعه اسلامی و طبیعتاً تمدن اسلامی نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه انقلاب، رژیم را که دغدغه دین و اسلام را نداشت و بلکه دغدغه ضد اسلام را داشت عوض کرد، افزود: بسیاری از مسئولین تأثیرگذار رژیم پهلوی بهایی بودند و آن‌قدر کار کرده بودند که یکی از بزرگان می‌گفت، اگر انقلاب دو سال دیرتر رخ می‌داد شاه دین رسمی ایران را به بهائیت تغییر داده بود.

فقه ، مملو از احکام اجتماعی است

استاد حوزه  با اشاره به این که فقه مملو از احکام اجتماعی است، ولی باید پرسید چگونه ممکن است این حوزه سکولار شود، گفت: امروزه معنای سکولار تغییر کرده است، در گذشته سکولار به معنای جدایی دین از احکام اجتماعی و دوری عالمان دینی از مسائل اجتماعی و تنها پرداختن به مسائل معنوی بود، ولی امروز در دنیا کمتر کسی می‌تواند بگوید دین به مسائل اجتماعی کاری نداشته باشد.

وی ادامه داد: معنای دوم سکولار به سکولاریسم بر می‌گردد، یعنی اینکه عمل و رفتار ما سکولار شود؛ اینکه احکام اجتماعی را داشته باشیم ولی در رفتار و عمل این احکام را پیاده نکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: مقام معظم رهبری این تهدید را احساس کرده است که در عمل حوزه و حوزویان به آموزه‌های دینی که می‌گویند عمل نکنند.

وی با اشاره به اینکه اگر عده‌ای به فرقه‌های کاذب گرایش پیدا می‌کنند به دلیل تأمین نشدن نیازهای مذهبی آنها است گفت: واقعاً ما در حوزه چه تعداد انسان عارف مسلک به معنای واقعی پرورش داده‌ایم که مردم بخواهند نیاز معنویشان را نزد آنها تأمین کنند.

استاد حوزه  با بیان اینکه حوزه‌ای که نتواند نیازهای معنوی جامعه را تأمین کند سکولار است عنوان کرد: اگر ما مسائل فرهنگی را به‌وسیله فرهنگ حل نکنیم و آن را به مسائل امنیتی و قضایی تبدیل کنیم در حوزه فرهنگ شکست خواهیم خورد.

وی بیان کرد: وقتی رهبری می‌فرمایند، حوزه باید انقلابی بماند به این معنی است، حوزه کاری کند که جامعه  دچار سکولاریسم رفتاری نشود که عملاً به سکولاریسم اندیشه‌ای کشیده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با بیان اینکه ما به‌عنوان منابع انسانی حوزه باید از خودمان شروع کرده و ببینیم برای حوزه انقلابی چه قدمی برداشته‌ایم گفت: باید ببینیم آیا طوری درس می‌خوانیم که طلبه انقلابی شویم. بزرگان و مراجع تقلید ما بسیار به روز به دنبال حل شبهات هستند، ولی آیا ما طلبه‌ها می‌توانیم راه آنها را ادامه دهیم.

مدیر موسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه حوزه انقلابی حوزه‌ای است که طلاب در مأموریت که در آیه نفر مشخص شده است، موفق شوند ادامه داد: اگر خودمان تلاش کنیم و در مسیر حوزه انقلابی قرار گرفتیم آن وقت باید از متولیان حوزه مطالبه کنیم که حوزه انقلابی شود.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha