پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام خسروپناه

حوزه/ رئیس مجمع عالی حکمت و فلسفه گفت: روش منظومه فکری رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به مطالب، روشی اجتهادی است که با عقلانیت و حقانیت راهبردها را ارائه می دهد و همه آنها برگرفته از "عقلانیت"، "قرآن" و "اهل بیت(ع)" است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از همدان، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، در همایش آشنایی با منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، در سالن اجتماعات کانون بسیج همدان، درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان در کشورهای دیگر و در میان افراد نخبه جایگاه ویژه ای دارند، به طوری که حتی کسانی که مبنای انقلاب اسلامی را هم قبول ندارند، در مقابل شخصیت و مبانی فکری ایشان سر تعظیم فرود می آورند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در سفری که به لبنان داشتم، در همایشی که عموم افرد شرکت کننده در آن افراد نواندیش عرب با گرایش های سکولار بودند، به این نتیجه رسیدند که دلیل  پیشرفت ایران در همه عرصه ها اعم از فرهگی و علمی و ... وجود مدیریت قوی رهبر معظم انقلاب است و علت عقب ماندگی جهان عرب نداشتن رهبری همچون ایشان است.

ما باید مدل مردم سالاری دینی بومی خود را داشته باشیم

رئیس مجمع عالی حکمت و فلسفه ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب براین عقیده پافشاری می کنند که ما باید مدل مردم سالاری دینی بومی خود را داشته باشیم، ولی برخی مسئولان  بر این عقیده هستند که ما باید مانند مالزی و ترکیه الگوی غربی برای خود انتخاب کرده و در مسیر آنها رفتار کنیم.

وی در ادامه این بحث افزود: دلیل این که چرا آمریکا بر روی خاورمیانه تمرکز کرده است را  رهبر انقلاب آن را مطرح کرده اند و آن این است که خاورمیانه معدن ذخایر طبیعی دنیا است و آمریکا هم این مطلب را خوب می داند و به خوبی می داند که اگر معادن طبیعی دنیا را در اختیار داشته باشد به راحتی می تواند قدرتی مانند چین را در اختیار داشته باشد.

توجیه حضور آمریکا در منطقه

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: توجیه حضور آمریکا در منطقه، ناامنی منطقه است و گام نخست برای این کار ناامنی در ترکیه و کشورهای همسایه ایران است، چرا که ایران نقطه ثبات منطقه محسوب می شود و به همین دلیل عربستان به عنوان مزدور آمریکا هزینه های زیادی را برای ناامنی ایران بر خود تحمیل کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در ماجرای برجام، رهبر معظم انقلاب بنا را بر خوش بین نبودن به آمریکا گذاردند، ولی با توجه به اقتضای جامعه، آن را به صورت مشروط پذیرفتند و چنان که می بینیم پیش بینی درست از آب در آمد و هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده و اجازه نقل و انتقال بانکی حتی مبالغ کم را هم به ایران نمی دهند.

مدل اقتصاد مقاومتی از تمام مدل های روز کارآمدتر است

رئیس  مجمع عالی حکمت و فلسفه ایران افزود: در سفری که به هندوستان داشتم، با سفیر ایران در این زمینه گفت و گو کردم و ایشان گفت که اصلا اجازه نقل و انتقال مالی از طریق بانک ها ممکن نیست و هنوز در این زمینه مشکلات جدی داریم و این در حالی است که شخصیت های علمی با گرایش های مختلف در زمینه اقتصاد اذعان دارند که مدل اقتصاد مقاومتی از تمام مدل های روز کارآمدتر است.

وی افزود: اما به راستی تحلیل های رهبری از کجا نشأت می گیرد؟ در همین راستا باید دانست که ایشان دارای یک منظومه فکری جامعه و دقیق است. البته منظور از منظومه فکری رهبری این است که ایشان دارای دانش ها و معارفی هستند که  با یکدیگر پیوند دارند و با روشی معین و هدفی مشخص حول محور واحدی در حال گردش هستند.

این محقق حوزوی گفت: در حقیقت انسان های یا اهل اندیشه هستند و یا این که اهل اندیشه نیستند، یعنی با نظام فکری دارند و یا ندارند؛ کسانی که اهل اندیشه هستند یا نظام فکری دارند و یا به صورت متفرقه می اندیشند، چرا که برخی افراددر یک حوزه قوی هستند، ولی در حوزه های دیگر چندان تبحری ندارند.

وی ادامه داد: در سال 81 صاحب نظران فلسفه از حوزه و دانشگاه قریب به 50 نفر در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر بودیم و به ارائه برنامه ها و راهکارهایی در زمینه اندیشه اسلامی مشغول بودیم و رهبر معظم انقلاب در آن جلسه مطالبی را مانند فلسفه برای کودکان و فلسفه های مضاف مطرح کردند که برای همه افراد حاضر در جلسه جای تعجب و شگفتی داشت که ایشان چگونه در عمق جزئیات علوم مختلف نظرات دقیقی را مطرح می کنند.

اجزای منظومه فکری رهبر معظم انقلاب

وی ابراز داشت: اجزای منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در سه بخش دسته بندی می شوند که نخست، بخش بینشی و معرفتی است، چرا که ریشه درخت شخصیت انسان باورها و بینش است و ذات انسان اندشه است و اندیشه انسان سبب رفتار اوست لذا ایشان مباحث مهمی در باب امامت، نبوت و خدا شناسی دارد، چرا که اگر توحید قوی باشد همه چیز مجری و مظهر خا می شود.

این استاد حوزه ادامه داد: بخش دوم منظومه فکری رهبری بخش ارزش هاست، لذا ایشان در دیدارهای خود با بزرگان کشور و در درس خارج خود نکات اخلاقی ارائه می دهند؛ ارزش در جامعه به احتماع بها می دهد شما ببینید که چرا انتخابات مجلس به جایی کشیده می شود که فردی برای رسیدن به کرسی مجلس میلیاردها خرج می کند و آیا به نظر شما او قوانینی را برای منفعت مردم وضع خواهد کرد؟ در تارخ اسلام هم زبیر، سیف الاسلام بود و از ولایت هم دفاع کرد، ولی به دلیل رذائل اخلاقی، رهبری جنگ جمل را در مقابل امام علی(ع) بر عهده گرفت.

راهبردهای  رهبری نشان از نظامات اجتماعی است

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: سومین بخش از منظومه فکری رهبر معظم انقلاب بخش کنش های اجتماعی است که شامل کنش های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی می شود و بی شک باید دانست که اگر ایشان نظام علمی نداشت نمی توانست نقشه جامع علمی کشور را توصیه کند و اگر نظام فرهنگی نداشت نمی توانست مهندسی فرهنگی جامعه را توصیه کند و باید دانست که تمام راهبردهایی که رهبری توصیه می کند نشان از نظامات اجتماعی است.

وی ادامه داد: محور منظومه فکری رهبری توحید است که البته با توحید کلامی کاملا متفاوت بوده، چرا که توحید باید در عمل متجلی شود  و هدف در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و وحدت سنی و شیعه، حوزه و دانشگاه و مقابله با تهاجم فرهنگی در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: ما باید در نظام سیاسی خود به گونه ای رفتار کنیم که به تمدن نوین اسلامی برسیم و مسلمانان از آن جا که دغدغه تمدن سازی ندارند، دچار انحطاط شده اند.

وی در پایان در جمع بندی سخنان خود یادآور شد: روش منظومه فکری رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به مطالب روشی اجتهادی است که با روش عقلانیت و حقانیت راهبردها را ارائه می دهد و همه آن برگرفته از عقلانیت، قرآن و اهل بیت(ع) است؛ پس در نتیجه باید گفت اگر رهبر معظم انقلاب در راهبردهای کلان جامعه به توفیقاتی رسیده، افزون بر زهد، تقوا و تهجد ایشان، حاصل داشتن یک منظومه فکری دقیق می باشد.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha