یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت اله مصباح یزدی

حوزه/رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه برای انجام کارهای مهم داشتن طرح ضروری است، گفت: انسان‌ها وقتی وارد کاری می‌شوند گرفتار مسائل فرعی شده به‌طوری که هدف کار را فراموش می‌کنند

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله مصباح یزدی پنج شنبه شب در دیدار اعضای موسسه موضوع شناسی احکام دینی که  در موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه دوام نعمت به شکر آنهاست گفت: باید خدا را شکر کرد که با پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی شرایطی فراهم شده ، که فعالیت‌های علمی و پژوهشی مانند موسسه موضوع شناسی احکام در حوزه شروع شود.

ایشان با اشاره به بخش‌های مختلف مسئله موضوع شناسی احکام تصریح کرد: موضوعاتی که ما در فقه با آنها سرو کار داریم یک سری از آنها عینی است و خلقت تکوینی دارد که باید با علائمی که در منابع ذکر شده،  مانند پرندگان و حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت را بشناسیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اوایل انقلاب در مورد ماهی‌های فلس دار بحث می‌شد و از طرف امام(ره) گروهی در مورد آن تحقیق کردند که بعد از انقلاب آغازی بود بر اهمیت موضوع شناسی در احکام؛‌ البته در کنار موضع ماهی‌های فلس دار صدها و هزارها موضوعات دیگر هستند که تلاشی جدی در مورد آنها نشده است که موضوع آنها کاملاً روشن شوند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: آسان‌ترین بخش در موضوع شناسی همین بخش است، چراکه موضوعات عینی هستند و علائمی دارند و مواردی که در احکام است را باید تطبیق دهیم و بشناسیم.

ایشان با اشاره به اینکه  بخش دیگر از موضوع شناسی مربوط می‌شود به موجوداتی که عینی نیستند؛ مانند استهلال و مقدار سفر، گفت: حدود این موارد تعیین شده است، ولی به دلیل برخی اختلاف‌ها در روایات و در معنای واژه‌های به‌کار رفته در آنها، مقداری کار می‌خواهد که روشن شود و بعد از بخش اول به نظر می‌رسد که آسان‌ترین بخش است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: بخش سوم موضوع شناسی از دیگر بخش‌ها مشکل‌تر است و احتیاج به کار تخصصی دارد و متخصص و ابزار خاصی نیاز دارد، مانند اینکه یک مایع چه اندازه‌اش مسکر است و یا اینکه چه مقداری از مسکرات با آب تقلیل شود، دیگر مسکر نیستند و یا اینکه الکل که امروز انواع و اقسامی دارد استفاده از آن در صنعت و پزشکی چه حکمی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  عنوان کرد: بخشی از موضوعات هستند که عناوین اعتباری در آنها دخالت می‌کند و بسیار مهم هستند و مربوط به همه انسان‌ها چه مسلمانان و چه غیر مسلمانان می‌شود مانند اسکناس.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه این موارد موضوع شناسی عینی نیستند که بتوان از ابزار عینی استفاده کرد، بلکه موضوعی قراردادی و اعتباری است، گفت: این بخش از سه بخش دیگر مشکل‌تر است، چراکه کم و بیش عینی و حقیقی نیست و قوامش به اعتبار است و متأسفانه تا جایی که اطلاع دارم در مور آنها کار جدی‌ای صورت نگرفته است.

استاد حوزه بیان کرد: بخش پنجم که از چهار بخش دیگر پیچیده‌تر است مربوط به مسائل سیاسی و بین‌المللی است مانند روابط جنگ‌ها و صلح‌ها و تخصص خاصی می‌خواهد که مربوط به دولت اسلامی می‌شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه بحث موضوع شناسی احکام از حرکت‌های بسیار مبارکی است که شروع شده است، گفت: شروع این کار مبارک است و از آیات و روایات یاد گرفته‌ایم که اگر شروع‌کنندگان اخلاص داشته باشند، خداوند به‌اندازه این اخلاص به برکت آنها می‌افزاید.

ایشان با اشاره به اینکه برای انجام کارهای مهم داشتن طرح ضروری است، تصریح کرد: انسان‌ها وقتی وارد کاری می‌شوند گرفتار مسائل فرعی شده به‌طوری‌که هدف کار را فراموش می‌کنند و موجب می‌شود اولویت‌ها را فراموش کرده و وقت و امکانات خود را صرف کارهای کم‌حاصل کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه نیاز است، کسانی که استعداد خاصی دارند طرح کلانی برای کار موضوع شناسی تهیه کنند گفت: داشتن طرح موجب می‌شود که اولویت کارها تعیین و تقدم و تأخر کارها مشخص شود و از تکرار می‌پرهیزد.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha