پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدير حوزه علميه خراسان

حوزه / مدير حوزه علميه خراسان گفت: اگر حوزه مي‌خواهد در جامعه امروز به ويژه در ميان نسل جوان و انقلابي، تاثيرگذار و انگيزه بخش باشد، هيچ راهي جز عملياتي كردن انديشه هاي اسلام ناب در پرتو نگرش هاي انقلاب اسلامي ندارد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلين سیدمصباح عاملی، ظهر امروز در جمع علما، اساتید و طلاب شهرستان قوچان تصريح كرد: اگر حوزه مي‌خواهد در جامعه امروز به ويژه در ميان نسل جوان، انقلابي، تاثيرگذار و انگيزه بخش باشد، هيچ راهي جز عملياتي كردن انديشه هاي اسلام ناب در پرتو نگرش هاي انقلاب اسلامي ندارد.

*اساس كار حوزه خراسان، حوزه انقلابي است

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به نقش و جايگاه مهم حوزه علميه در تحقق اهداف و رسالت هاي نظام اسلامي، عنوان کرد: در سال گذشته سعي كرديم با الهام از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب، شعار «حوزه انقلابي، انديشه و عمل» را پايه و اساس فعاليت هاي حوزه علمیه خراسان قرار دهیم.

وی با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب در سال هاي اخير نسبت به انقلابي ماندن حوزه علمیه، يادآور شد: رهنمودهاي ارزنده و فاخر معظم له مي بايست سرلوحه و دستمايه اصلی براي فعاليت هاي مسئولان، موسسه ها و نهادهاي حوزوي قرار گيرد.

*الگوگیری از انقلاب اسلامی برای انقلابی ماندن حوزه علمیه

حجت الاسلام و المسلين عاملي در تبيين انقلابي بودن حوزه، ابراز كرد: شناخت دين، دشمن، زمان، خود و درك صحيح ايدئولوژي انقلاب، عامل همراهي ياران صديق بنيانگذار جمهوري اسلامي(ره) با ايشان بود و سبب شد انقلابي مبتني بر خدامحوري، عدالت گستري، كرامت انساني و ولايت مداري شكل بگيرد؛ بنابراين هر حركت انقلابي بايد حائز چنين ويژگي هايي باشد.

مدير حوزه علميه خراسان با بيان اين كه دشمنان اسلام به دنبال تبديل تشيع علوي به تشيع انگليسي و اسلام ناب به اسلام آمريكايي هستند، گفت: حوزوياني كه خود را پرچمدار اسلام ناب محمدي مي دانند بايد شاخص هاي آن را بشناسند و به مردم معرفي كنند.

وي يادآور شد: فعاليت هاي حوزه علميه زماني به موفقيت و هدف اصلي خود خواهد رسيد كه با بنيادها و ويژگي هاي انقلاب اسلامي پيوند و گره بخورد.

حجت الاسلام و المسلين عاملي افزود: امروز رسانه هاي جهان خشن تر، پرشتاب تر و سنگين تر از سلاح هاي مخرب فيزيكي به دنبال بمباران فرهنگي تبليغي و تحريف اسلام ناب و تشيع علوي هستند و ما باید با الهام از رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب جلوي اين اقدامات دشمن بايستيم.

*تحقق تحول ، همراهي همه حوزه را مي طلبد

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان، مديريت درست، وجود برنامه مدوّن و پويا، نظام سازي و تهيه نقشه راه را از عوامل ضروري براي حركت تحولي حوزه علميه دانست و تصريح كرد: حركت تحولي، عميق و انقلابي حوزه سرنوشت ساز است و با فعاليت يك يا دو نفر حوزوي يا موسسه ديني محقق نمي شود.

حجت الاسلام و المسلين عاملي به عامل اصلي براي شكل گيري انقلاب اسلامي و پيروزي آن، يعني حركت و همراهي عموم مردم با امام خميني(ره) اشاره و خاطر نشان كرد: در امر تحول در حوزه علميه نيز بايد عموم طلاب و حوزويان و عزم و اراده و انگيزه آن ها را همراه و بسیج كرد تا تحولي عالي در حوزه هاي علميه محقق شود.

وي مديران و طلاب را عامل اصلي تحول در نظام آموزشي، پژ‍وهشي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي حوزه هاي علميه معرفي و تصريح كرد: تنها با انسجام، هماهنگي و حركت جهت دار، هدفدار و وحدت بخش مي توان تحقق تحول در حوزه علميه را انتظار داشت.

*پنج مؤلفه اساسی در تحقق تحول

وی كميت، كيفيت، سرعت، دقت و جامعيت را پنج مؤلفه کلی برای تحقق تحول در عصر حاضر دانست و افزود: امروز با حرف ها و روش هاي چهل سال قبل نمي توانيم پاسخگوي نيازها و شبهات جامعه و نسل جوان باشيم.

حجت الاسلام و المسلين عاملي با تأکید بر این که بايد به ميزان ادعايي كه داريم تلاش كنيم و گرنه دچار شعار زدگي مي شويم، گفت: طلاب حوزه علمیه برای احياگري دينی و پاسخگویي به نيازهاي نظام و امت اسلامی بايد توانمند، آگاه و عالم باشند.

*اساس كار حوزه، مجتهدپروري است

وي در ادامه درباره اهميت تحصيل و جدي گرفتن آموزش هاي حوزوي از سوي طلاب اظهار كرد: انقلابي بودن تنها با شعار و بدون ارتقاء سطح آموزشي ممكن نيست؛ كسي كه مي خواهد دنباله رو پيامبر اسلام و اهل بيت(عليهم السلام) باشد، بايد خوب درس بخواند و عالم شود.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با استناد به آيه «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» (توبه/ 122)، اساس كار در حوزه هاي علميه را مجتهدپروري، فقاهت و فهم مبتني بر استدلال عنوان كرد.

وی در خصوص اخذ مدرك تحصيلي، يادآور شد: كسب مدرك در زمينه هاي مختلف از سوي طلاب اشكالي ندارد چرا كه فرد عالم و توانمند را از شخص جاهل تميز مي دهد، اما مدرك گرايي و جهت دادن همه فعالیت ها برای به دست آوردن آن، اشتباه و آفت است.

گفتني است؛ در اين ديدار 12 تن از طلاب علوم ديني توسط حجت الاسلام  عاملي به لباس مقدس روحانيت ملبس و تعداد 9 نفر از طلاب برادر و خواهر به عنوان ممتازين مدارس علميه قوچان، تجليل شدند. پس از اين ديدار، مدير حوزه علميه خراسان از دو مدرسه برادران و خواهران قوچان بازديد كرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha