پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ عزاداری ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) در بیت آیت الله مقتدایی

حوزه/ خطیب حوزوی با بیان اینکه همراهی با امام موجب دستیابی انسان به هدف کمال می شود، گفت: انسان اگر به همراه امام حرکت کند، در مسیر دچار انحراف نخواهد شد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رزاقی شامگاه جمعه در مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان که در منزل آیت الله مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: امام زمان(عج) علاوه بر اینکه حجت خدا هستند، امام الناس نیز می باشند.

وی با اشاره به اینکه حجت خدا و امام بودن دو منصب متفاوت است، تصریح کرد: منصب امامت بالاتر از منصب حجت بودن است؛ تمام انبیاء الهی حجت خدا بر مردم بودند و مردم می توانستند براساس بیانات انبیای الهی، برنامه زندگی خود را تنظیم کنند و اعمال آنها چنانچه مطابق با فرمایشات پیامبران بود، روز قیامت پذیرفته می شود.  

این خطیب حوزوی با بیان اینکه برخی از انبیاء الهی امام بر مردم شدند، ابراز داشت: حضرت ابراهیم(ع)، بعد از طی کردن مراتب نبوت، به مقام امامت رسید؛ حجت بودن یک مرحله می باشد و امام بودن یک مرحله برتر است.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با اشاره به اینکه برخی از شخصیت های برجسته، حجت خدا بودند اما ابلاغ امامت را نداشتند، اظهار داشت: حضرت صدیقه طاهره حجت خدا بودند اما امام الناس نبودند؛ البته حضرت جایگاه والایی دارند و امام عسکری(ع) می فرمایند ما حجت خدا بر مردم هستیم و حضرت فاطمه(س) حجت خدا بر ما می باشد.

وی با اشاره به اینکه براساس تعبیر رسول اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) فرشته صفتی بود که به لباس خاکیان درآمد و در بین مردم قرار گرفت، ابراز داشت: آیت الله غروی اصفهانی معتقد بود حضرت فاطمه(س) گنج پنهان پروردگار بود.

این خطیب حوزه تصریح کرد: حضرت زهرا(س) مرکز و معدن همه خیرات می باشد و از سوی ذات اقدس الهی بر مردم حجت است.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با اشاره به اینکه مقام و منصب امامت یک جایگاه خاصی است، ابراز داشت: امام از آن جهت که مردم باید با استفاده از نور وجودی او در مسیر حق حرکت کنند، جایگاه ویژه ای دارد.

وی با اشاره به آیه 73 سوره انبیاء «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ»، اظهار داشت: این آیه منشور امامت است و سیمای امامان بزرگوار را در این سوره مشاهده می کنیم و تفسیر آن در زیارت جامعه کبیره از سوی امام هادی(ع) نقل شده است.

این خطیب حوزه با اشاره به تفاسیر صورت گرفته از کلمه «ائمه» در آیه 73 سوره انبیاء، گفت: مفسران اهل تسنن معتقد هستند منظور از «ائمه»، پیامبرانی است که درجه امامت داشتند اما مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان به استناد روایات تصریح می کند عنوان ائمه شامل امامان بزرگوار ما هم می شود.        

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی همچنین با اشاره به شبهه ای که پیرامون کلمه «اوحینا» مطرح می شود، اظهار داشت: برخی مفسران شبهه کرده اند که منظور از این کلمه، وحی تشریعی است اما علامه طباطبایی(ره) پاسخ می دهد در بعضی آیات قرآن اشاره شده که بر غیر پیامبران هم صدق نزول وحی شده و مقصود وحی تسدیدی است.   

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه مردم در رابطه با امیرالمومنین(ع) پنج گروه هستند، ابراز داشت: گروهی جلوتر از حضرت علی(ع) حرکت می کنند و خود را دین شناس تر از ایشان تصور می کنند که راهی جز آتش در پیش ندارند؛ گروه هایی نیز که در عرض وجود امیرالمومنین(ع) برای خود جایگاهی قائل باشند، در هلاکت هستند؛ گروهی هم که پشت سر حضرت علی(ع) باشند اما ایشان را تنها بگذارند، در ضلالت هستند؛ فقط گروهی که پشت سر امیرالمومنین(ع) حرکت کنند و همواره ملازم ایشان باشند، به هدف می رسند.  

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی افزود: گویا علامه طباطبایی(ره) می خواهد به این نکته اشاره کند که هدایت امام با هدایت انبیاء تفاوت دارد و این ایصال الی المطلوب است؛ صاحب تفسیر المیزان تصریح دارد که امام تصرف تکوینی در انسان می کند و حاکمیت بر دل ها دارد و هرکس همراه امام بود به هدف خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه صرف اعمال انسان نمی تواند تصمینی برای هدایت باشد، اظهار داشت: نمی توان تضمین کرد کسی که فقط نماز می خواند و روزه می گیرد به هدف کمال برسد؛ احکام زمینه ساز حرکت انسان است اما اینکه آیا انسان را به مقصد می رساند سخن دیگری است.

این خطیب حوزه با بیان اینکه همراهی با امام موجب دستیابی انسان به هدف کمال می شود، ابراز داشت: انسان اگر به همراه امام حرکت کند، در مسیر دچار انحراف نخواهد شد.

این محقق حوزه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه یاران حضرت سیدالشهدا(ع) عاشق امام حسین(ع) بودند، اظهار داشت: در صحنه کربلا شاهد حسینی شدن وهب مسیحی، مادرش و همسرش هستیم؛ زهیر بن قین نیز که عاشق حضرت می شود، تاکید می کند اگر هزاران مرتبه کشته شوم و زنده گردم، دست از یاری برنمی دارم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha