شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید محمد جواد شرافت

حوزه/ در مراسم اربعین شاهد تلفیق عشق و ایمان و شور و عاطفه هستیم و این مساله می تواند بستر ساز این باشد که ان شاءالله شور حسینی هر چه بیشتر به شعور حسینی تبدیل شود و در جای جای زندگی همه ما رسوخ کند.

سید محمد جواد شرافت در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: در تاثیر شگرف شعر و ادبیات در ترویج فرهنگ دینی در طول تاریخ اسلام و شیعه ، تردیدی نیست چه آن که بسیاری از بزرگان دینی ما خود شاعر و ادیب و اهل قلم بوده اند که در زمانه کنونی نیز این سخن نسبت به برخی از شخصیت ها کاملاً صدق می کند.

به ویژه شعر و ادبیات در حفظ و توسعه سنت ارزشمند و مؤکد پیاده روی اربعین نقش بسزایی دارد که به لطف الهی شاعران و نویسندگان در سال های اخیر اهتمام خاصی به این امر داشته اند.

یکی دو سالی هم است که به همت برخی نهادهای دینی و فرهنگی از جمله بعثه مقام معظم رهبری در عراق، ستاد بازسازی عتبات عالیات ، جامعه المصطفی العالمیه و ستاد اربعین ، کنگره شعر عبرات به دبیر دوست و برادر عزیزم سید حمیدرضا برقعی برگزار می شود که انصافاً در همین مدت کوتاه هم برکات و ثمرات بسیار خوبی داشته است.

مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خویش درباره اهمیت زیارت اربعین می فرمایند که روز اربعین شروع جاذبه مغناطیس حسینی است.

اشاره زیبا و پرمعنای رهبر معظم انقلاب به این موضوع جدایی از عظمت دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع) و جاذبه ای که برای همه بشریت و نه فقط مسلمین و شیعیان دارد ، تاکیدی است بر وظیفه ما که در عرصه فکر و فرهنگ ، شعر و ادبیات و رسانه و فضای مجازی ، این مغناطیس خیره کننده و بی نظیر را به دنیا در حد توان خود نشان دهیم.

در سال های اخیر بسیاری از شاعران آیینی با حضور در پیاده روی اربعین هر چند که در آن ایام ، شعری هم نگفته باشند اما در تک  تک لحظات این مراسم معنوی، همگام با سیل عشاق امام حسین(ع) اشک ریخته و دل را جلا داده اند و از آن اتمسفر و فضای عجیب و ملکوتی ، رایحه های خوش استشمام کرده اند برای تراوش فکری و ادبی خود.

البته برخی از شاعران عزیز نیز هستند که گرچه توفیق حضور را نداشته اند اما درباره اربعین اشعار خوبی سروده اند که این هم گواه دیگری است بر دلدادگی این جماعت به مکتب حضرت اباعبدالله الحسین (ع).

در واقع، در مراسم اربعین شاهد تلفیق عشق و ایمان و شور و عاطفه هستیم و این مساله می تواند بستر ساز این باشد که ان شاالله شور حسینی هر چه بیشتر به شعور حسینی تبدیل شود و در جای جای زندگی همه ما رسوخ کند.

خدای متعال را بسیار شاکریم که در طول چند سال اخیر و با حضور گسترده شیعیان کشورهای مختلف اعم از عراق و سوریه و بحرین و لبنان و ایران و ترکیه و نقاط دیگر همچنین برادران اهل سنت و نیز پیروان دیگر ادیان الهی ، مراسم پیاده روی اربعین به یک رخداد بزرگ بین المللی تبدیل شده است و به تعبیر یکی از دوستان به رستاخیز و مانور عظیم شیعه بدل گشته است.

بی شک شاعران و ادیبان و نویسندگان فرهیخته نیز در این خصوص رسالت مهمی برعهده دارند و آن هم این که به سهم خود این مغناطیس عظیم و عجیب اربعین را به دنیا و تشنگان حقیقت نشان دهند.

به خصوص ایثار و از خودگذشتگی مردم عراق در پذیرایی کریمانه از زایران حسینی را باید ما بتوانیم هر چه بهتر و بیشتر در بساط و دایره شعر به مخاطب نشان دهیم؛ هر چند که در این سال ها تصاویر تلویزیونی و مستندها و عکس ها تا حدود زیادی توانسته آن حس را به مخاطب نشان دهد اما با این حال کسی منکر این نیست که تاثیر شعر بر روح و احساس و عاطفه مردم یک تاثیر بسیار زیاد و ماندگار و از جنس دیگری است.

در هر صورت، همه لحظات این سفر معنوی چه برای زایران و چه برای میزبانان راهیانِ سفر عشق ، توأم با یک حظ وافر معنوی است که شاید در جای دیگر نتوان مشابه آن را پیدا کرد و ما باید بتوانیم این لحظات زیبا و حس خوب را با مخاطبان شعر و آثار خود به اشتراک بگذاریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha