جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دوره آموزشی مطالعات تقنینی

حوزه/ اولین دوره آموزشی مطالعات تقنینی با حضور عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس وگروه حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در  اولین دوره آموزشی مطالعات تقنینی  دکتر سید احمد حبیب نژاد عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر سید ناصر سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز سخنرانی کردند.

بر اساس این گزارش، دکتر محسن اسماعیلی عضو فقهای شورای نگهبان در این جلسه مباحثی را پیرامون فقه، اخلاق و قانون، نحوه و چگونگی نظارت شورای نگهبان و ضرورت تاسیس رشته مطالعات تقنینی مطرح نمودند.

وی گفت: ابتنای قوانین بر شریعت گرچه در نظام جمهوری اسلامی پررنگ تر نشان داده شده است اما حداقل از زمان مشروطه به صورت رسمی وارد قانون ما شده و آنچه د ر آن زمان پیش بینی شده بود نیز کمتر از شرایط کنونی هم نبود ولی چون به آن عمل نشده، به فراموشی سپرده شد.

 وی ادامه داد: به دلیل اینکه ما تصمیم گرفتیم حقوقمان مبتنی بر شریعت باشد از همان زمان مشروطه سوالاتی مطرح شده و ولی این بحث ها و سوالات چون گاهی رنگ های سیاسی به خود گرفته، به حال خود رها شدند.

اسماعیلی بیان داشت: برخی مباحث که رنگ و بودی عملیاتی داشت تاکنون باقی مانده ولی به اندازه نیازهای نظام حقوقی، هنوز به آنها پرداخته نشده است.

دکتر سید احمد حبیب نژاد نیز در این نشست با اشاره به ضروت ارتباط بین اخلاق و قانون گفت: خالی بودن قانون از محتواهای اخلاقی نه تنها باعث ناکارآمدی آن خواهد شد بلکه عدم مشروعیت آن قانون را نیز به دنبال دارد.

وی ادامه داد: حوزه قانونگذاری از حوزه اخلاق جدا نیست و قانونگذاری که می خواهد در حوزه حقوق شهروندی تصرف کند، باید حتی تصرف بیش از اندازه وی نیز توجیه اخلاقی داشته باشد.

مشاور علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بر اساس تفسیر شورای نگهبان از اصل 86 قانون اساسی، اخلاق محدوده فعالیت های نمایندگی است و نیز لازم نیست همه عناصر اخلاقی وارد قانون شود ولی قانونگذاری اخلاقی دیگر انتخاب ما نیست بلکه امری انکار ناپذیر است.

حبیب نژاد با اشاره به اینکه اخلاق و قانون باید در کنار هم باشند، گفت: قانون و اخلاق باید به عنوان مکمل هم، کاستی های همدیگر را جبران کنند. 

دکتر سید ناصر سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز از دیگر سخنرانان بود که در خصوص تاریخچه تقنین و به ویزه در عصر مشروطه مباحثی را مطرح نمودند .

این نشست در راستای توان افزایی دانشجویان به خصوص در رشته های مرتبط  با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و گروه حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد.

همچنین عناوینی که در این دوره مورد بحث و کنکاش قرار گرفت عبارت است از تاریخ تقنین، بایسته های رفتاری نمایندگان، فرایندهای رسمی مجلس، نظارت فقهی بر مصوبات مجلس.

 قابل ذکر است این دوره برای اولین بار در کشور برگزار می شود و برای شرکت کنندگان گواهینامه معتبر صادرگردید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha