جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
"کارگاه آموزشی آشنایی با اصول فهرست نویسی"

حوزه/ اولین کارگاه‌ از مجموعه کارگاه‌های کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام با همکاری شرکت نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش روز گذشته (سه شنبه) در کتابخانه آستان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کارگاه آموزشی آشنایی با اصول فهرست نویسی به منظور بهبود و کسب مهارتهای شغلی متناسب با نیاز روز کتابداران قم با حضور استاد مصطفی محفوظی، فهرست نویس برجسته شهر قم در محل کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.
در این کارگاه یک روزه آقای مصطفی محفوظی، کارشناس ارشد کتابداری فهرست نویسی را فرایندی در دو بخش دانست: 1. توصیفی: که در 7 ناحیه (عنوان و شرح پدیدآور، ویرایش، وضعیت نشر و توزیع، ناحیه توصیف مادی، فروست، یادداشت، شرایط دسترس پذیری و شابک) به ذکر مشخصات فیزیکی اثر پرداخته می شود و 2. تحلیلی: در دو بخش به ذکر محتوا و موضوع (انتخاب سرعنوان موضوعی) و شناسه افزوده پرداخته می شود.
وی با اشاره به این که اولین گام در فهرست نویسی انتخاب سرشناسه است، انواع سرشناسه را که عبارتند از: پدید آورنده شخصی، تنالگانی، قراردادی، عنوان به منزله سرشناسه را تشریح کرد و به توضیح سرشناسه انواع آثار وابسته که عبارتند از: حاشیه اثر به همراه متن اصلی، حاشیه اثر بدون همراهی با متن اصلی، ترجمه ها، مصاحبه ها، امالی، تقریرات، فهرست ها و تکمله ها و افزوده هایی که مستقل منتشر شده اند، پرداخت.
تشریح نحوه نقطه گذاری و نشانه گذاری در توصیف (علائم سجاوندی) در فهرست نویسی بخش دیگر توضیحات این مدرس را در این کارگاه یک روزه شامل گردید. توضیح در مورد قواعد فهرست نویسی اشکال گوناگون عنوان (عنوان کامل، عنوان فرعی، عنوان برابر، عنوان به زبان دیگر یا موازی)، بخش بعدی صحبت های این مدرس بود.
در بخش دوم کارگاه، مدرس به مبحث فهرست نویسی تحلیلی و نحوه تشخیص و تعیین موضوع و انتخاب واژه یا عبارت های متناسب جهت توضیح محتوای کتاب پرداخت و فرایند تحلیل و تعیین موضوع را با استفاده از سرعنوان های موضوعی فارسی تشریح نمود و در پایان این کارگاه به ساختاربندی سرعنوان های موضوعی و نحوه کارکردن و استفاده از سرعنوان های موضوعی توسط فهرست نویسان پرداخته شد، در انتهای کارگاه شرکت کنندگان سوالات خود را از مدرس پرسیدند.
دومین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های آذر و دی ماه  1395 با عنوان "مهارت های ارتباطی در دنیای کتابداری" با تدریس دکتر عیسی زارعی، مدیر پژوهش دانشکده صدا و سیما استان قم روز یکشنبه 14 آذر در کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه برگزار می گردد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha