جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی کاویانی

حوزه/ با توجه به حضور طلاب غیرایرانی در جامعه المصطفی و وجود پتانسیل بالا، این ظرفیت با راه اندازی مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی به کار گرفته شده تا زبان و فرهنگ های کشورهای مختلف، با استفاده از طلاب غیرایرانی به طلاب ایرانی منتقل شود و فضلای حوزه علمیه قم را از این طریق تقویت نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی کاویانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح برنامه های مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی پرداخت و گفت: جامعه المصطفی در قلمرو داخل و خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند و 20 هزار طلبه از 127 کشور جهان در مجموعه مدارس تحت پوشش این نهاد حوزوی در قم مشغول به تحصیل می باشند که مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی، یکی از مجموعه های تحت پوشش المصطفی است.

وی با بیان این مطلب که این مؤسسه قریب به 7 سال پیش راه اندازی شده، اظهار داشت: با توجه به حضور نیروهای غیرایرانی در جامعه المصطفی و وجود پتانسیل بالا، این ظرفیت با راه اندازی این مؤسسه به کار گرفته شده تا زبان ها و فرهنگ های کشورهای مختلف، با استفاده از طلاب غیرایرانی، به طلاب ایرانی یاد داده و فضلای حوزه علمیه قم را تقویت نماییم.

مدیر مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی یادآور شد: حوزه علمیه قم نیز برای بالا بردن ظرفیت تبلیغی خود به نوعی به دنبال استفاده از این ظرفیت هاست تا بتواند فضلای خود را با زبان و فرهنگ سایر کشورها آشنا نماید که در این راستا، استفاده از طلاب غیر ایرانی بسیار تأثیرگذار است؛ چراکه با تسلط به زبان و فرهنگ کشور خود، به راحتی می توانند این موضوعات را در اختیار فضلای ایرانی قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی افزود: اگر طلاب ایرانی مجهز به زبان و فرهنگ کشور مورد نظر خود نشوند، امکان فعالیت جدی برای آنان وجود ندارد و با فراگیری این مباحث می توانند عنصری کارآمد در آن کشور باشند.

*برگزاری دوره های زبان خارجی برای طلاب ایرانی و غیرایرانی

وی با اشاره به فعالیت های مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی، ابراز داشت: آموزش زبان، یکی از فعالیت های این مؤسسه است که در 10 زبان عربی، انگلیسی، فرانسه، روسی، ترکی استانبولی، اندونزیایی (مالایو)، چینی، کره ای و ... مشغول به فعالیت بوده و به زودی دوره های آموزش زبان آلمانی، اردو، ژاپنی و ایتالیایی را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

*تحصیل 400 دانش پژوه در مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی

مدیر مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی با بیان این مطلب که در حال حاضر 400 نفر از طلاب و فضلا در دوره های زبان مشغول به تحصیل می باشند، خاطرنشان ساخت: آخرین دوره ای که در این مؤسسه راه اندازی شده، دوره زبان کره ای است و 20 نفر از فضلای ایرانی در این دوره مشغول به تحصیل می باشند.حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی کاویانی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی در پاسخ به این سوال که آیا تمام محصلان دوره های زبان، از طلاب ایرانی هستند؟ تصریح کرد: از طلاب غیر ایرانی نیز در این دوره ها شرکت می کنند؛ چراکه به عنوان مثال زبان آموزشی که طلاب کشورهای آفریقایی فرا گرفته اند، غیر از زبان رسمی کشورشان است؛ مثلا زبان رسمی کشور ساحل عاج، فرانسه است؛ در حالی که زبان آموزشی مدارس آنان، غیر فرانسوی بوده و این طلاب در سخن گفتن به زبان فرانسوی مشکل دارند؛ به همین دلیل در دوره های ما شرکت کرده تا بتوانند پس از بازگشت به کشور خود، به تبلیغ دین پرداخته؛ تأثیرگذار بوده و عنصری کارآمد باشند.

وی یادآور شد: این مشکل در کشورهای عرب زبان نیز وجود داشته و طلاب این کشورها برای رفع این مشکل در دوره های ما شرکت می کنند.

*ترجمه، یکی از فضاهای بکر و دست نخورده برای طلاب زبان دان است

مدیر مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای اعزام طلاب زبان دان به خارج از کشور دارید یا خیر؟ بیان داشت: در این مؤسسه برنامه ای برای اعزام طلاب زبان دان به خارج وجود ندارد؛ اما یکی از فضاهای دست نخورده و بکر که طلاب عزیز می توانند در آن ورود کنند، موضوع ترجمه است؛ مخصوصاً در زبان های روسی، ترکی استانبولی، اندونزیایی، چینی و ... که تقاضای بالایی وجود دارد؛ همچنین جامعه المصطفی در بیش از 50 کشور دفتر نمایندگی دارد که امکان استفاده و بهره گیری از این عزیزان در نمایندگی های المصطفی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی برنامه دیگر این مؤسسه را برگزاری دوره های مطالعات اسلامی به زبان های گوناگون عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، این دوره ها در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی و فرانسه برگزار شده و مقرر شد در چشم انداز چند ساله به تمام زبان ها انجام دهیم؛ همچنین این دوره فارغ التحصیلانی نیز داشته است.

وی با بیان این مطلب که دوره مطالعات اسلامی به زبان های گوناگون در دوره ای سه ساله انجام می پذیرد، اظهار داشت: در حال حاضر در هر کدام از زبان ها قریب به 40 نفر از طلاب مشغول به تحصیل بوده و مجوز دکتری این دوره نیز دریافت شده است.

مدیر مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی ابراز داشت: برگزاری دوره زبان و ادبیات فارسی از دیگر برنامه های این مؤسسه است که برای طلاب غیر ایرانی که قصد آشنایی با زبان، فرهنگ و ادبیات غنی ایرانی را دارند، طراحی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در هر مقطع (کارشنای و کارشناسی ارشد) قریب به 20 نفر از طلاب مشغول به تحصیل بوده و حداقل شرایط حضور در این دوره، دارابودن سطح دو حوزه می باشد.

*وجود کتابخانه تخصصی به زبان های غیرایرانی و غیرعربی

مدیر مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی با اشاره به وجود کتابخانه غنی در این مؤسسه، بیان داشت: تنها مجموعه ای در جامعه المصطفی هستیم که کتابخانه تخصصی به زبان های غیرفارسی در موضوعات گوناگون داریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی در پایان اظهار داشت: متن های آموزشی این مؤسسه، رویکردی است و در عین حال که به زبان عمومی توجه شده، متن هایی را نیز برای آشنایی با فرهنگ کشورهای هدف آماده کرده ایم بخشی از واحدهای درسی دانش پژوهان می باشد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha