دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حضور دو تن از اعضای تجمع علمای مسلمین لبنان در مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به سنتهای آموزشی حوزه همچون «پیش مطالعه» و «مباحثه» گفت: در حال حاضر در برخی دانشگاه های پیشرفته دنیا از همین روشهایی که سالهاست در حوزه ها رواج دارد بهره می گیرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» شیخ حسام رحال و شیخ نزار مطاوع دو تن از روحانیون اهل سنت و عضو تجمع علماء مسلمین لبنان امروز با حضور در مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با مدیر و مسئولان این مرکز دیدار و گفت و گو کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه در این دیدار با اشاره به تحصیل بیش از 100 هزار طلبه در حوزه علمیه قم به معرفی ساختار آموزشی و مراحل تحصیلی در حوزه پرداخت و توجه به مباحث عقلی، انفتاح و گشودگی در مواجهه با سایرین، سنت مباحثه و اعتدال را از ویژگی های حوزه علمیه قم برشمرد.

وی توجه به امور عقلی را نیاز امروز دنیای اسلام به وِیژه مراکز دینی و آموزشی دانست و گفت: در برخی مراکز دینی جهان، صرفا دانشجویانی که می خواهند در رشته فلسفه تحصیل کنند، علم منطق را فرامی گیرند در حالی که در حوزه علمیه قم اینگونه نیست و همه طلاب با این دانش آشنا می شوند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه به وجود 150 رشته و گرایش در حوزه اشاره کرد و گفت: برخی از این گرایش ها را صرفا در حوزه علمیه قم می توان یافت به عنوان مثال دکتری «قرآن و اقتصاد» یا «قرآن و نجوم» در قم وجود دارد و همچنین موضوعاتی همچون «فقه خانواده»، «فقه محیط زیست» و «فقه مدیریت» در قم تدریس می شود.

وی انتفاح فکری و گشودگی در مواجهه با آراء سایرین را از دیگر خصوصیات حوزه علمیه قم دانست و اظهار داشت: کتابخانه های ما پر از آثار و کتب مربوط به سایر مذاهب اسلامی و حتی سایر ادیان است و ما در فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود از مصادر و منابع مختلف استفاده می کنیم.

بهره مندی دانشگاه های پیشرفته جهان از سنتهای آموزشی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه به سنتهای آموزشی حوزه اشاره کرد و گفت: انتخاب استاد، کتاب، متن و روش در حوزه، اختیاری است و طلاب، خودشان این امور را در چارچوب قواعد آموزشی انتخاب می کنند و فرهنگ «پیش مطالعه» و «مباحثه» از مهمترین سنت های آموزشی در حوزه به شمار می رود و در حال حاضر در برخی دانشگاه های پیشرفته دنیا از همین روشهایی که سالهاست در حوزه ها رواج دارد بهره می گیرند.

نماینده سابق جامعة المصطفی العالمية در اندونزی اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در قاطبه حوزویان را مورد تاکید قرار داد و گفت: گرایش های افراطی در حوزه علمیه منزوی هستند و فعالیت شبکه ها و برنامه های شیعه انگلیسی، خارج از ایران است و ما تاکید می کنیم که اینها از ما نیستند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت صدها مرکز آموزشی و پژوهشی با رویکرد حوزوی در قم سخن گفت و ابراز داشت: این موسسات در عین حال که استقلال خود را دارند، در تعامل با یکدیگر و حوزه علمیه هستند و فعالیت های فاخری را در عرصه های گوناگون رقم زده اند.

وی اظهار داشت: وقتی تجربه و فعالیت های موجود در حوزه علمیه قم را با نهادهای مشابه در دنیا مقایسه می کنیم، می بینم که این تجربه را می توان به سایر دانشگاههای اسلامی معرفی کرد؛ به ویژه آنکه معتقدیم این تجربه، تجربه ای صرفا شیعی یا صرفا ایرانی نیست و متعلق به امت اسلامی است.

استقبال حوزه علمیه قم  از  تعامل با نخبگان جهان اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه حوزه قم از تعامل و ارتباط با نخبگان و علمای جهان اسلام استقبال می کند گفت: اگر این همکاری ها شکل بگیرد، مردم نیز حمایت و همراهی خواهند کرد.

وی تاکید کرد: هم اینک بسترهای لازم برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شده است و اگر از ظرفیت های موجود به خوبی بهره بگیریم، دستیابی به این آرمان دور از ذهن نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha