شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین  سید مفید حسینی کوهساری، در نشستی با جمعی از اندیشمندان اهل حدیث پاکستان

حوزه/ با وجود عدم وابستگی تشکیلاتی حوزه به نظام و حفظ استقلال در مدیریت ولی در همه صحنه های کشور، نظام و انقلاب حضور جدی و نقش تعیین کننده دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، امروز در نشستی با جمعی از اندیشمندان اهل حدیث پاکستان که در سالن جلسات مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه برگزارشد گفت: ظرفیت های خوبی برای ارتقاء سطح روابط علمی و فرهنگی با علما و مراکز علمی پاکستان وجود دارد.

 مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه قم از مراکز قوی علمی است عنوان کرد: هم اکنون طلاب علاوه بر دروس رسمی و رایج حوزه در رشته های مختلف تخصصی در موضوعاتی مانند اقتصاد، مدیریت، فلسفه، قضاء، حدیث و ... در حال تحصیل می باشند و شاهد حرکت روبه جلوی حوزه علمیه در عرصه های مختلف هستیم.

وی به رویکرد و سیاست های پیش روی حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: یکی از رویکردهای حوزه نگاه بین المللی و پذیرش طلبه با، تنوع ملیتی از کشورهای مختلف است و هم‌اکنون طلاب در جامعة المصطفی از 120 ملیت  مشغول فراگیری معارف دینی می باشند.

حجت الاسلام و المسلمین کوهساری به تنوع مذاهب مختلف و زندگی مسالمت‌آمیز توأم با وحدت در کنار هم  اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه ظرفیت خوبی را  ایجاد کرده تا اصول و مبانی دیگر مذاهب و ادیان نیز به صورت تخصصی در مراکز و دانشگاه‌های وابسته به آن تدریس شود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه عنوان کرد: مطالعات مقارنه‌ای و تطبیقی، در حوزه قم رونق دارد و طلاب به راحتی می توانند در مسائل مختلف پیرامون مذاهب دیگر تحقیق، پژوهش و تحصیل کنند.

وی افزود: طلبه ای که وارد حوزه می شود، ده سال به صورت مستمر در مسائل و موضوعات مختلفی عقلی، علمی و فلسفی به تحصیل می پردازد و سنت دیرپای مباحثه و گفت وگو با استاد باعث می شود، طلبه به خوبی در این رشته ها رشد کرده و صاحب نظر شود.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری اظهارداشت: موضوع دیگر در حوزه علمیه، فراگیری مسائل اصولی، فقهی و استنباط احکام شرعی در ارتباط با دین است؛ این سه منبع میراث ماندگار حوزه علمیه است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه بابیان اینکه در حوزه متخصصان زیادی در موضوعات مختلف مانند، اقتصاد، تاریخ، فلسفه و علوم دیگر وجود دارند و به طور جدی در علوم اسلامی و انسانی نیز وارد تحصیل و پژوهش شده اند.

وی افزود: امروز شاهد فعالیت ده ها مرکز تخصصی در رشته علوم اسلامی و انسانی هستیم و کتابهای زیادی در مورد اقتصاد اسلامی نوشته شده و حوزه در همه مسائل متناسب با آموزه های دینی حرف برای گفتن دارد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه عنوان کرد: یکی دیگر از ویژگی های حوزه علمیه قم، تحصیل بانوان در حوزه خواهران است. هم اکنون شاهد تحصیل بانوان فراوانی در حوزه هستیم و فارغ التحصیلان آن نیز در مراکز علمی کشور مشغول فعالیت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشند.

وی افزود: از دیگر خصوصیات حوزه، عدم وابستگی تشکیلاتی به حکومت و حفظ استقلال در مدیریت است، البته حوزه در همه صحنه های کشور، نظام و انقلاب حضور جدی و نقش تعیین  کننده و پررنگی دارد و خدمات بسیار خوبی در مسائل مختلف علمی و غیره به کشورو نظام انجام داده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه افزود: همه تلاش حوزه این است بتواند در کنار سایر مسئولین انقلاب و کشور، اهداف عالیه اسلام را در ایران بلکه جهان گسترش دهد.

وی افزود: حوزه علمیه آماده هر گونه همکاری با علمای پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی است. معتقدیم باید از ظرفیت اسلام برای گسترش دین بهره برد و امیدواریم این سفر مقدمه ای برای سفرهای بعدی و ارتقاء تعاملات و ارتباط باعلما و حوزه های دو کشور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ سئوال یکی از طلاب پاکستانی با اشاره به اینکه نظام بانک داری ایران همه تلاش خود را برای ایجاد فضای سالم در مسائل مختلف مالی انجام می دهد تا از هر لحاظ از ربا دور باشد گفت: حوزه هم وارد میدان شده و طرح و برنامه های خوبی برای اسلامی کردن معاملات بانکی ومالی ارائه کرده است و نظریات زیادی مطرح شده تا بتوان در مقام  عمل بهترین رویکرد را داشته و گرفتار مسائل ربوی نشویم.

وی گفت: تاکنون نظریات خوبی از اندیشمندان حوزوی درباره معاملات غیرربوی و کسب و کار حلال بدست آمده و این آمادگی وجود دارد این نظریات در اختیار علمای سایر کشورها قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha