جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ متاسفانه در خیلی از مقالات و کتاب های ارائه شده در مراکز علمی دنیا نتوانستیم، ارتباط با مخاطب برقرار کنیم و همچنین به ابعاد بین المللی بودن آن توجه نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی که در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد، با بیان اینکه لازم است به موضوع علوم انسانی از منظر بین الملل اسلامی توجه ویژه ای کرد گفت:  علوم انسانی اسلامی نقش مهمی برای شکل دهی به  بین الملل اسلامی دارد و به همین دلیل نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه افزود: متاسفانه بعضی از اندیشمندان که در علوم انسانی اسلامی مشغول فعالیت می باشند به ابعاد بین المللی اسلامی و فراملی آن توجه کمترمی کنند و همین خود آسیب بزرگ در این عرصه است.

وی ابراز داشت: در عرصه بین الملل، موضوعاتی را می توان دنبال کرد که در بین المللی شدن علوم اسلامی نقش مهمی دارند،  اولین لایه، شیعیان هستند؛ مانند حوزه علمیه نجف، لبنان و دیگر کشورها اسلامی در همین حوزه خاص، ممکن است با بعضی گروهای شیعی در بعضی مسائل اختلافاتی داشته باشیم؛ ولی این اختلافات به مباحث علوم انسانی اسلامی  مثلا اقتصاد اسلامی که می رسد از بین می رود و خیلی راحت حوزه علمیه قم با حوزه علمیه نجف در این مسئله می تواند تبادل نظر داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری افزود: لایه دوم، دنیای اسلام است،‌در دنیای اسلام مباحث علوم انسانی اسلامی هیچ حساسیتی ندارد و همین مسئله می تواند فضای بزرگی برای تعامل با مذاهب و  جریان های شیعی کشورهای اسلام باز کند.

وی عنوان کرد:: لایه سوم، مباحث بین الادیانی است. دو میلیارد مسیحی و چندین  میلیون هندو در دنیا می باشند با یک هندو به سادگی می توان مباحث اقتصادی  اسلامی را مطرح کرد و باب تعامل را باز نمود و اساسا برای آنها مهم است که اسلام در بعُد علوم انسانی چه ادعایی دارد و آماده شنیدن می باشند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه افزود: لایه چهارم، فرا دینی است؛ در دنیا مراکزی علمی وجود دارد که اگر  چه مذهب خاصی ندارند، ولی مشتاق دنبال کردن مباحث علمی می باشند،  نمونه آن تجربیات بانکداری اسلامی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی در حال اجرایی شدن است؛ آنها کاری به دینی و غیر آن ندارند، بلکه به  عنوان مدل بانکداری می خواهند آن را اجرا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری ابراز داشت: بنابر این در بخشی از تعاملات حوزه و المصطفی می توان ابوابی از گفت وگوها را با مراکز علمی دنیا باز کرد  که حداقل در ظاهر شعار فرا ملی می دهند.

وی گفت: اهمیت علوم انسانی  اسلامی فضای بسیار وسیعی برای تعاملات است و این عرصه برای اثر گذاری و موفقیت  هم نیازمند به عواملی مانند مخاطب شناسی، انتقال درست پیام و آموزش مقاله نویسی  است.

این محقق حوزوی افزود: علوم انسانی اسلامی ظرفیت بین المللی شدن دارد؛ ولی  باید در نوع ارائه مقاله، بازبینی و اصلاح در اموری مانند ادبیات و اصطلاحات صورت گیرد تا بتواند اثر گذار باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین کوهساری گفت: متاسفانه در خیلی از مقالات و کتاب های ارائه شده در مراکز علمی دنیا نتوانستیم، ارتباط با مخاطب برقرار کنیم و  همچنین به ابعاد بین المللی بودن آن توجه نداریم.

وی ابراز داشت: در عرصه بین المللی علوم انسانی توجه به ظرفیت تمدنی مکتب اهل بیت(ع) و اسلام بسیار مهم  است و اگر به این موضوع مهم توجه نداشته باشیم، فعالیت های عملی و تبلیغی بی اثر می ماند و متاسفانه خیلی از افراد حوزوی به این  مسئله توجه ندارند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با بیان این که  اگر دغدغه مند تبلیغ در عرصه بین الملل می باشیم لازم است  به بیانات امام راحل(ره) و رهبر معظم  انقلاب توجه جدی کنیم عنوان کرد: شهید صدر از کسانی بود که مکتب تمدنی اسلام واهل بیت(ع) را خوب درک کرده و توانست با درک صحیح مبلغ بین الملل موثری هم باشد.

وی با بیان این که  مبلغان بین المللی از مبانی غنی اهل بیت(ع)  غفلت نکنندگفت: زمانی در عرصه بین الملل موثر واقع خواهیم شد که اعتقاد به جهانی بودن تمدن اسلامی دین داشته باشیم.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha