چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمود فتحعلی

حوزه/ احصاء چرایی باید ها و نباید های اخلاقی یکی از مولفه های مهم در اسلامی سازی علوم در حیطه اخلاق می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمود فتحعلی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) امروز در ابتدای دومین روز نخستین دوره کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی که در مجتمع امین قم برگزار شد با بیان این که علم باید به جان آدمی بنشیند، اظهار داشت: غرب با تبیین علوم انسانی بر اساس مبانی خود، موفق شده تا این مبانی سکولار را در جان جامعه بشری نفوذ داده، آن را نهادینه نماید.

وی ضمن تأکید بر توجه به درونی سازی مبانی دینی در جامعه هدف، بر استفاده حداکثری از ابزارهای نوین رسانه ای اشاره نمود و خاطرنشان کرد: متخلق شدن نفس آدمی به مبانی الهی یکی از مهمترین بایسته های اسلامی سازی علوم اعم از علوم انسانی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فتحعلی با اشاره به اینکه متخلقان به معارف الهی، باید محیط پیرامونی خود را نیز متخلق به اندیشه های متعالی نمایند، خاطرنشان کرد: بین علم و انسان رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ علم را نباید تنها به معنای یافته های بشری دانست؛ زیرا علمی که در جان آدمی نهادینه نشود، تنها گذاره ای کشف شده است.

وی در ادامه ضمن تأکید بر توجه به سیره اهل بیت(علیهم السلام)، به حدیثی از ائمه اطهار(علیهم السلام) اشاره نمود و خاطرنشان کرد: بر اساس مبانی دینی علم توحید، بدون تهذیب حجاب اکبر است؛ که در آن حجاب به معنای پرده، و در نهایت جهل شمرده می شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که برای اسلامی سازی علوم در حیطه اخلاق، پس از شناخت مبانی اخلاقی، باید به فلسفه اخلاق توجه نموده، فلسفه اخلاق اسلامی را تنظیم و تبیین نماییم، یادآور شد: احصاء چرایی باید ها و نباید های اخلاقی یکی از مولفه های مهم در اسلامی سازی علوم در حیطه اخلاق می باشد.

وی با بیان این که باید راهکارهایی برای چگونی اسلامی سازی علوم و نافع پذیری آن در جامعه ارائه گردد، خاطرنشان کرد: فارغ از تقسیم بندی های مختلف علم؛ علوم در عرصه های مختلف اجتماعی حضوری تاثیرگذار و عمیق دارد.

 حجت الاسلام والمسلمین فتحعلی در پایان با تأکید بر این که دین در مواجهه با علوم غیر دستوری، ضمن حفظ گزاره های آن، از طریق مبانی و غایت به عرصه های این علوم جهت می دهد، خاطرنشان کرد: دین در مواجهه با علوم دستوری نیز ضمن حضور پر رنگ در جای جای آن، مغیر بوده، تغییراتی را برای تعالی بخشی به آن اعمال می کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha