پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، رئیس بنیاد فرهنگی امامت و عضو گروه کلام تدوین متون درسی حوزه

حوزه/ مدیر عامل بنیاد امامت، با ذکر این مطلب که هنوز افراد کمی هستند که بتوانند ابعاد مختلف شخصیتی امام راحل و مقام معظم رهبری را بازشناسی و به دنیا معرفی کنند بر لزوم پیگیری یک مدل و الگو برای این شناخت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی در نشست علمی اجتهاد مقاومتی تمدنی در پژوهشگاه المصطی العالمیه در قم گفت: ده سال قبل در مرکز الحضاره یک سلسله مباحثی  تحت عنوان تفکرات مصلحان بزرگ را در قالب یک مجموعه ای گردهم آورده تا به نسل جدید جهان اسلام ارایه شود.

وی افزود: در این زمینه 70 شخصیت از همه کشورهای دنیا انتخاب شدند که برای هر کدام از این افراد یک کتاب مستقل نوشته شود و برای هر کدام یک کتاب منتشر کردیم؛ از همان آغاز یکی از شخصیت های علمی که قرار بود از میان شخصیت های جهان اسلام معرفی شود؛ امام راحل و مقام معظم رهبری بودند؛ ما برای همه این شخصیت ها نویسنده پیدا کردیم جز امام(ره) و رهبری که دلیل اصلی این مساله آن بود که نویسندگان داخلی ما با گفتمان بیرون از ایران آشنا نیستند و نمی دانند چنین شخصیتی را چگونه به دنیا ارایه کنند و نویسندگان خارجی نیز مستندات خوبی در این خصوص ندارند و یا قدرت کافی برای این کار ندارند.

مدیر عامل بنیاد امامت بیان کرد: زمانی که با مقاله دکتر ادریس هانی برخورد کردم متوجه شدم که درون مایه خوبی در این مقاله وجود دارد و هسته مرکزی آن بسیار جالب است؛ با ایشان صحبت کردیم و سپس چند بار رفت و برگشت متن، مقاله 40 صحفه ای ایشان به 250 صفحه رسید؛ آنچه در این کتاب آمده است همه آن چیزی نیست که در خصوص مقام معظم رهبری می توان گفت و همه آن چیزی هم نیست که ایشان می توانست دراین عرصه کارکند؛ به همین دلیل این کتاب باید ترجمه شود.

رئیس مرکز الحضاره اظهارکرد: ما نتوانسته ایم درون مایه های فکر معاصر ایران را به خوبی معرفی کنیم؛ زیرا گفتمان و زبان و ادبیات مناسبی برای ارایه نداریم؛ یعنی نمی دانیم با دیگران چگونه صحبت کنیم؛ یعنی متاسفانه هنوز با مخاطب بیرونی همانند مخاطب داخلی صحبت می کنیم و به همین دلیل هنوز نتوانسته ایم انقلاب اسلامی را به دیگران به خوبی معرفی کنیم.

وی گقت: روش شناسی یک شخصیت باید با یک الگوی راهنما انجام شود؛ در اینجا باید مشخص شود که چه بستری برای فهم آن فرد مورد نظر لازم است در این زمینه از دریچه واژه انقلاب به سراغ مقام معظم رهبری می رود؛ دکتر ادریس هانی شخصیتی است که از بیرون جامعه شیعی وارد یک جامعه شیعی شده است؛ نقطه آغاز نگاه ایشان به فکر اسلامی اصیل، مساله مقاومت است یعنی ایشان از تمام عناصری که در تفکر شیعه بوده است، جذب امام حسین(ع) می شود زیرا ایشان در مقابل عناصر باطل مقاومت کردند و ایشان این عنصر مقاومت را در شخصیت مقام معظم رهبری پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی در معرفی های خود به حدی پراکنده به شخصیت های مورد نظر نگاه می کنیم که اصل و ماهیت این شخصیت گم می شود؛ مشکل الگوی این بررسی است؛ وی نقطه کانونی شخصیت شناسی مقام معظم رهبری را پیدا کرد؛ عنصری که یک شخصیت را تا به این حد از کمال رسانده است، در نگاه این نویسنده جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر عامل بنیاد امامت بیان کرد: دکتر هانی، محور اصلی را در این مساله می بینند که رهبر انقلاب اجتهاد پیگیرانه با شکل اصلاح گرایانه و مقاومت گرا داشتند؛ اجتهاد مقاومت به معنی منحل نشدن و استحاله نشدن در جهان مدرن است؛ ایشان از واژه های متداول ما تعبیر جدید به کار می برد؛ یعنی  وقتی از فقیه سخن می گوید، نباید همان فقیهی را مد نظر قرار دهیم که همیشه با آن ارتباط داریم، بلکه وی فقه مقاومت را عنصر اصیل تمدن اسلامی در دنیای مدرن دانسته و آن را یک پروژه عظیم اسلامی می داند.

رئیس مرکز الحضاره اظهارکرد: مفهوم اجتهاد در ذهن ایشان آن است که  یکی از مقومات اجتهاد حضور در صحنه مسایل است ؛ ایشان بیان می کند که وقتی ما اجتهاد می کنیم یعنی با حوادث درگیر می شویم و در این درگیری موضع خود را مشخص می کنیم.

وی گقت: این اندیشمند مراکشی، بیان می کند فقاهت در نظریه ولایت فقیه فقاهت همراه با حکومت است؛ تجربه اسلام سیاسی سنی در صدساله اخیر خود انقلاب را شاهد است، ولی تعریف این انقلاب به معنی تخریب و زیرو رو کردن است و پشت سر این آور هیچ طرحی برای این تخریب وجود ندارد؛ هدف انقلاب اسلامی تخریب نبود، بلکه تاسیس بود؛ هدف ولایت فقیه نیز سلطه نیست، بلکه نهاد سازی است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: دکتر محمد سبیلا که شخصیتی سکولار در جهان اسلام است بیان کرد که کاری که انقلاب اسلامی کرد آن بود که آنچه در ذهن خود داشتید را پیاده کردید و دنیای مدرن نیز این کار را انجام داد و آنچه در ذهن داشت را پیاده کرده است و این مساله حرکت در جریان تمدن است.

مدیر عامل بنیاد امامت بیان کرد: دکتر ادریس هانی بر این مساله تاکید دارد که این دو بال اجتهاد و مقاومت را باید در کنار هم به کار ببریم زیرا اصلاح بدون مقاومت و مقاومت بدون اصلاح منجر به شکست خواهد شد؛ تجربه معاصر متفکران مسلمان نشان داده است که هر کسی که هر کدام را بدون دیگری گرفته است ما را گرفتار کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha