شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله تسخیری

حوزه/ مشاور مقام معظم رهبری در امور اسلام گفت: مسئله محکومیت تروریسم، نژاد پرستی و استبداد در راستای اهتمام به حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله تسخیری شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه هر تعریفی از تمدن ارائه شود، باید نماینگر ابعاد انسانی باشد، اظهار داشت: نمی توان حرکتی را متمدنانه دانست اگر انسانی نباشد.

وی تصریح کرد: انقلاب ها نیز اگر در راستای تحقق اهداف انسانی باشند، قابل ستایش هستند در غیر این صورت یک حرکت ارتجاعی محسوب می شوند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با اشاره به اینکه انسان به عنوان مخلوق الهی در سرشت خود مجموعه ای از بدیهیات، قدرت های عقلی، فکری و عملی را دارد، اظهار داشت: اگر ایمان به فطرت انسانی نداشته باشیم، بسیاری از مقولات مشترک انسانی بی مفهوم می شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تصریح کرد: مسائلی نظیر حقوق، انسانیت، آزادی و عدالت اگر در چارچوب فطرت نباشد، معنادار نمی شود.

آیت الله تسخیری با بیان اینکه گفت وگوی منطقی یک ارزش مشترک انسانی است، ابراز داشت: دین با همه تکالیف و ارزش های الهی از شئون فطرت است.

وی افزود: دین فطری دین حنیف و توحید است و ادیان شرک نمی توانند نقش دین را ایفا کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تصریح کرد: دین فطری قیومیت بر زندگی دارد و مشکلات زندگی انسانیت را به طور مطلق رفع می کند.

آیت الله تسخیری با بیان اینکه مهم ترین مشکل تاریخ بشریت تضاد میان منافع فردی و جمعی بوده است، گفت: منافع فردی زمینه ساز انحصار است، اما منافع اجتماعی موجب گسترش روحیه انفاق و ایثارگری می شود.

وی تصریح کرد: دین، انسان را به تفکر درباره جهان آخرت سوق می دهد و اورا ملزم به رعایت حقوق موجودات می کند.حرکت در مسیر منافع اجتماعی، در گام نخست خدمت به خود افراد است.

آیت الله تسخیری با بیان اینکه صلح یک امر فطری است، گفت: فطرت بشری، انسان ها را به سوی صلح سوق می دهد اما این صلح باید در چارچوب عدالت باشد.  تکامل انسانی از طریق گفت وگوی های منطقی محقق می شود و همه ادیان بر لزوم گفتمان منطقی تاکید دارند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام تصریح کرد: قرآن چارچوب کلی گفتمان منطقی را تبیین کرده است و باید از آن الگوگیری کرد.

آیت الله تسخیری با اشاره به اینکه احترام متقابل یک ارزش مطلق است، اظهار داشت: این مبانی در قرآن به شیوه ای زیبا و مستدل بیان شده است.

وی با بیان اینکه حقوق اساسی، کرامت انسانی، آزادی و عدالت پایه همزیستی مسالمت آمیز انسان ها هستند، گفت: مسئله محکومیت تروریسم، نژاد پرستی و استبداد در راستای اهتمام به حقوق بشر است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، گفت: حفاظت از محیط زیست، ارزش مشترک میان انسان هاست و اسلام تعالیم زیادی در مسئله حفاظت بر محیط زیست دارد.

آیت الله تسخیری با اشاره به اینکه حفظ حقوق بشر یک ارزش مشترک انسانی است، گفت: تعدی به حقوق زنان و کودکان و افراد غیرنظامی در جنگ ها محکوم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای تحقق تمدن به ارزش های مشترک انسانی در  شرایط های مختلف، احترام بگذاریم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha