جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر

حوزه/ نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران افزود: نگاه بشردوستانه به حقوق انسانی از ویژگی های همه ادیان ابراهیمی است که البته در دین اسلام به کامل ترین شکل بیان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین معزی عصر امروز در مراسم اختتامیه دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه حقوق بشر دوستانه در اسلام ریشه در سه زمینه اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی دارد، اظهار داشت: در زمینه اعتقادات، باور به کرامت انسانی در سوره اسراء اشاره شده است.

وی تصریح کرد: حقوق بشردوستانه نه تنها در دیانت اسلام بلکه در همه ادیان ابراهیمی ریشه دارد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران افزود: نگاه بشردوستانه به حقوق انسانی از ویژگی های همه ادیان ابراهیمی است که البته در دین اسلام به کامل ترین شکل بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین معزی افزود: به رغم تاکید ادیان الهی در سه زمینه اعتقادات، احکام و اخلاق بر رعایت حقوق بشردوستانه، با افراد و گروه هایی مواجه هستیم که خود را مسلمان، مسیحی و یهودی می نامند اما به انحای مختلف حقوق بشردوستانه را زیر پای می گذارند.

وی افزود: امروز متاسفانه گروهی از معتقدین به ادیان الهی و از آن جمله اسلام، دقیقا برخلاف آموزه های اعتقادی و اخلاقی دین خود رفتار می کنند و احکام را زیر پای می گذارند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران تصریح کرد: به نظر بنده در بحث حقوق بشردوستانه، مهم ترین مسئله بررسی و پژوهش درباره این رفتار متناقضی است که از سوی گروه اندک مسلمانان اسمی در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی برخی از کشورهای جهان سر می زند و به منزلت دین دین مبین

اسلام لطمه وارد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین معزی افزود: بیشترین نقض حقوق بشردوستانه در حال حاضر در کشورهای سوریه، یمن، فلسطین و در وقایع کشتار زنان و کودکان، کشتار غیرنظامیان، استفاده از بمب های شیمیایی و عملیات انتحاری عراق می افتد.

وی تصریح کرد: بررسی درباره شرایط، ویژگی ها و عوامل این رفتارهای ضداسلامی که به نام اسلام رقم می خورد، و ارائه راهکارها و سیاست هایی برای کاستن و بلکه برطرف کردن آن از مهم ترین موضوعاتی است که شایسته می باشد در چنین همایش های مهم و بزرگی بحث و بررسی شود.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران افزود: سرعت یافتن روند تجددگرایی در کشورهای اسلامی و ترویج مظاهر فرهنگ و تمدن غربی در سه دهه اخیر با ظهور دو پدیده کامپیوتر و اینترنت پای به عرصه جهانی گذاشته است.

وی تصریح کرد: ذهن و فکر انسان های شرقی و از آن جمله مسلمانان با انبوهی از مفاهیم، باورها، سبک ها و آداب و رسومی مواجه شده است که هیچ ارتباطی با اعتقادات و آداب و سنت های آنان نداشته است.

وی افزود: بمباران شدن ذهن و فکر شهروندان مسلمان به ویژه جوانان از سوی انبوهی اطلاعات پالایش نشده، موجب سطحی نگری می شود.

وی یادآور شد: فقر فرهنگی و اقتصادی موجب می شود خشونت و ناامیدی نسبت به آینده در افراد ایجاد شود و به نام دین دست به کارهای زشت می زنند و موجب بدنامی دین و اسلام هراسی می شوند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران با تاکید بر اینکه اسلام بر لزوم صلح و همزیستی مسالمت آمیز تاکید دارد، گفت: کسانی دست به اسلام هراسی زدند که مبتلا به فقر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین معزی تصریح کرد: برطرف کردن عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که به خشونت، تروریسم و نقض حقوق بشردوستانه در منطقه دامن می زنند، جز با همکاری و همیاری جامعه نخبگانی حوزه های علمیه و دانشگاه ها، انجمن ها و موسسات مردمی همچون هلال احمر و صلیب سرخ، نهادهای رسمی و دولتی امکان پذیر نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم طرح این مسئله توانسته باشد پرتوی جدیدی بر مباحث حقوق بشردوستانه در اسلام بیافکند و بتوان از تکرار خسارت های جانی، مالی و طبیعی در جنگ و آشوب های منطقه از سوریه و فلسطین گرفته تا عراق و یمن جلوگیری کرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha