پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین شاکری ظهر امروز در جمع خبرنگاران

حوزه/ رئیس دانشگاه معارف اسلامی از برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه و تجلیل از خادمان این عرصه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین شاکری ظهر امروز در جمع خبرنگاران ایجاد دانشگاه معارف را از ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: در روز وحدت حوزه و دانشگاه برنامهای با همین عنوان در روز 24 آذرماه در این دانشگاه با حضور آیتالله اعرافی برگزار  میشود؛ همچنین میزگرد تخصصی با حضور حجج اسلام والمسلمین پارسا نیا و کچوییان نیز در این روز برگزار می‌شود.

وی اظهارکرد: در این مراسم ضمن تجلیل از خانوادههای معظم شهدای مدافع حرم و تلاش گران عرصه وحدت حوزه و دانشگاه برنامههای مختلفی برگزار میشود.

رئیس دانشگاه معارف عنوان کرد: این دانشگاه در سال 1385 تاسیس شد و سه هدف اصلی را نیز در دستور کار خود قرارداده است.

وی افزود: پرورش نیروی متخصص از درون نیروهای حوزه علمیه برای دانشگاه‌ها اولین هدف این مرکز بوده است و دومین هدف این مرکز نیز شامل تامین محتوای دروس معارف اسلامی دانشگاه ها است که در این راستا تاکنون 100 عنوان درسی و 200 عنوان کتاب کمک درسی برای اساتید تهیه شده است.

رئیس دانشگاه معارف هدف سوم این دانشگاه را دانش‌افزایی اساتید فعلی که در دانشگاهها دانست و گفت: در این ده سال و با امکانات حداقلی، 1200 دانشجو در مقطع ارشد و دکتری جذب شدند که 125 نفر در مقطع دکتری فارغ التحصیل شدند و 300 نفر نیز در مقطع کارشناسی ارشد فارغالتحصیل شدند.

وی در ادامه با اشاره به مسئله وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اهداف امام راحل از وحدت حوزه و دانشگاه کاملا واضع و روشن است و در این سالهای اخیر نسبت به این مساله کم‏توجهی صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با انتقاد از روند عملی شدن این وحدت گفت: در بازخوانی به وحدت حوزه و دانشگاه هرچه به عقب بازگردیم، مشاهده میکنیم که توجهات نسبت به سالهای اخیر بیشتر بوده است؛ تلاشهایی که در این عرصه انجام شده است در سالهای اخیر بیشتر در زمینه یادبود و مراسمات و تشریفات بوده است در حالی که اگر این بحث را جدی بگیریم بسیاری از مشکلات امروز حل شده بود.

وی گفت: مباحث علوم انسانی اسلامی نیازمند عزم جدی در حوزه و دانشگاه دارد؛ در واقع باید ضمن تولید علم در بومی سازی مباحث علمی نیز تلاش کرد.

حجتالاسلام والمسلمین شاکری عنوان کرد: دغدغههای فراوان رهبری در سالهای اخیر در خصوص تحول علوم انسانی هنوز مورد عنایت جدی مسئولان امر واقع نشده است و شاهد این تحول نبودهایم زیرا این عرصه باید با حضور جدی فعالان حوزه و دانشگاه در یک قالب خاص و واحد همراه شویم.

وی افزود: در بحث تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی در سالهای اخیر مسایل جدیدی را شاهد بودیم و در این زمینه اساتید حوزه و دانشگاه باید نسبت به حل این مشکلات تلاش کنند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی تصریح کرد: این کم توجهی به عدم نهادینه سازی وحدت حوزه و دانشگاه بوده است که این اصل مترقی را که از سوی امام راحل طراحی کردند و رهبر انقلاب نیز روی این مساله اصرار و تاکید همیشگی دارندرا مغفول قراردادند.

وی گفت: اگر حوزه و دانشگاه نتواند به مسئولیت امروز خود واقف باشد و دغدغه و نیاز روز را به خوبی ببیند مشکلات بیشتری خواهیم داشت؛ در روز وحدت حوزه و دانشگاه باید شکل جدی ورود کنیم و عرصه جدیدی رقم بزنیم.

حجتالاسلام والمسلمین شاکری عنوان کرد: این مساله به آن معنی نیست که هیچ کاری در این عرصه انجام نشده است، ولی تلاشها کافی نیست زیرا امروزه چهاردهه از انقلاب گذشته و نیازهای درونی و بیرونی نظام بسیار بیشتر از این مباحث است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha